Historia sztuki nowożytnej powszechnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-HNPWOWE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki nowożytnej powszechnej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Obowiązkowe Obowiązkowe dla II roku studiów stacjonarnych Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje wybrane zjawiska w nowożytnej sztuce europejskiej, koncentrując się na tych obszarach, okresach i tendencjach, które najbardziej zaważyły na rozwoju sztuki od początku XV w. Największa uwaga poświęcona jest sztuce włoskiej, z zaakcentowaniem zagadnień przełomowych i mających największe konsekwencje dla sztuki europejskiej. Prezentowane są również wybrane zjawiska ze sztuki innych krajów i regionów. |
Pełny opis: |
Do zagadnień prezentowanych w czasie wykładu należą: Początki i rozwój sztuki renesansowej w XV-wiecznej Florencji, przemiany w architekturze sakralnej i świeckiej, malarstwie i rzeźbie (m.in. Ghiberti, Donatello, Masaccio, Brunelleschi, Alberti). Sztuka dojrzałego renesansu (m.in. Leonardo, Michał Anioł, Rafael, Bramante). Malarstwo weneckie końca XV i XVI w. (Bellini, Giorgione, Tycjan, Veronese, Tintoretto). Architektura, malarstwo i rzeźba XVI w. (m.in. Parmigianino, Rosso Fiorentino, Pontormo, Cellini, Giambologna, Vignola, Palladio). Przemiany w architekturze rzymskiej na przełomie XVI i XVII w. (Giacomo Della Porta, Domenico Fontana, Carlo Maderno). Malarstwo włoskie XVII w.: malarstwo rzymskie i bolońskie pocz. XVII w. (Carracci, Domenichino, Guido Reni, Guercino); Caravaggio i caravaggioniści w Italii i na północy Europy; Pietro da Cortona, Andrea Sacchi, Nicolas Poussin i in. Rzeźba rzymska XVII w. (m.in. Bernini, Algardi, Duquesnoy). Architektura XVII w. (Bernini, Borromini, Guarini, Pietro da Cortona, Carlo Rainaldi, Carlo Fontana). Przemiany w sztuce rzymskiej pod koniec XVII i na początku XVIII w. (m.in.: Carlo Maratta, Andrea Pozzo, Pierre Le Gros, Camillo Rusconi). Omawiane będą również zagadnienia dotyczące innych krajów i regionów, np. malarstwo niderlandzkie XV w.; sztuka we Francji, zwłaszcza w epoce Franciszka I i tzw. szkoły Fontainebleau oraz epoce Ludwika XIV; sztuka w kręgu dworu Rudolfa II w Pradze. W trakcie zajęć omawiane są także wybrane zagadnienia dotyczące mecenatu, kolekcjonerstwa, rynku sztuki i jej różnorodnych funkcji (dewocyjnych, komemoratywnych, propagandowych itp.). Metody prowadzenia zajęć: wykład |
Literatura: |
Przykładowa literatura: Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010 Białostocki J., Sztuka XV wieku od Parlerów do Dürera, Warszawa 2010 Blažicek O., Barockkunst in Böhmen, Praha 1967 Blunt A., Art and Architecture in France 1500 to 1700, Harmondsworth 1953 [i kolejne wydania] Chastel A., Sztuka włoska, T. 1-2, Warszawa 1978 Die Kunst des Barock in Österreich, hrsg. G. Brucher, Salzburg 1994 Freedberg S.J., Painting in Italy 1500 to 1600, Harmondsworth 1975 Genaille R., Sztuka flamandzka i belgijska, tłum. H. Andrzejewska, Warszawa 1976 Gerson H., Ter Kuile E.H., Art and Architecture in Belgium 1600 to 1800, Harmondsworth 1960 Kalnein W., Levey M., Art and Architecture of the Eighteenth Century in France, Harmondsworth 1972 Kubler G., Soria M., Art and Architecture in Spain and Portugal and their American Dominions 1500 to 1800, Harmondsworth 1959 Levey M., Dojrzały renesans, Warszawa 1980 Levey M., Wczesny renesans, Warszawa 1972 Mérot A., French Painting in the 17th Century, New Haven 1995 Murray P. i L., Sztuka renesansu, tłum. J. Arszyńska, A. Mosingiewicz, Toruń 1999 Murray P., Architektura włoskiego renesansu, tłum. R. Depta, Toruń 1999 Nash S., Northern Renaissance Art, Oxford 2008 Osten G. von der, Painting and Sculpture in Germany and the Netherlands 1500 to 1600, Harmondsworth 1969 Poeschke J., Die Skulptur der Renaissance in Italien, Bd. 1-2, München 1990 Pope-Hennessy J., Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, London 1963 [i kolejne wydania] Pope-Hennessy J., Italian Renaissance Sculpture, London 1958 [i kolejne wydania] Rosenberg J., Slive S., Ter Kuile E.H., Dutch Art and Architecture 1600-1800, Harmondsworth 1966 Rzepińska M., Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989 Secomska K., Malarstwo francuskie XVII wieku, Warszawa 1985 Shearman J., Manieryzm, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1970 Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988 Waźbiński Z., Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1989 Welch E., Art in Renaissance Italy 1350-1500, Oxford 1997 Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600 to 1750, Harmondsworth 1958 [i kolejne wydania] Zerner H., Renaissance Art in France. The Invention of Classicism, Paris 2003 Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500, T. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008, T. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1380-1500, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno- artystyczną dotyczącą dzieł sztuki nowożytnej, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki nowożytnej poza obszarem Polski (i Rzeczpospolitej), obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny; ma wiedzę na temat rozwoju i rozpowszechnienia najważniejszych zjawisk artystycznych w nowożytnej Europie, ich cech charakterystycznych oraz znaczenia K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki nowożytnej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk; zna działalność najważniejszych nowożytnych malarzy, rzeźbiarzy i architektów; potrafi scharakteryzować znaczenie centrów artystycznych dla rozpowszechniania się nurtów i tendencji w sztuce nowożytnej, a także rolę wybranych ośrodków prowincjonalnych K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze; ma podstawową wiedzę o mecenacie artystycznym, kolekcjonerstwie, funkcjach sztuki oraz o znaczeniu uwarunkowań politycznych, gospodarczych i religijnych w epoce wczesnonowożytnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: Egzamin pisemny (egzamin składa się z części ilustracyjnej, sprawdzającej umiejętność rozpoznawania dzieł, oraz pytań opisowych). Kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 60% punktów z egzaminu pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Smoliński | |
Prowadzący grup: | Mariusz Smoliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Smoliński | |
Prowadzący grup: | Mariusz Smoliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.