Praktyczne wykorzystanie narzędzi humanistyki cyfrowej w badaniach nad historią kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-PWNHCW |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczne wykorzystanie narzędzi humanistyki cyfrowej w badaniach nad historią kultury |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Pozostałe przedmioty obowiązkowe, Hist. kult. w dob. hum. cyfr. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi narzędziami humanistyki cyfrowej, omówienie jej historii, potencjalnych kierunków rozwoju oraz możliwości jakie niesie ze sobą. W ramach przedmiotu zaprezentowane zostaną praktyczne zastosowania technologii w badaniach nad historią kultury, które wykorzystać można do interdyscyplinarnych projektów badawczych oraz codziennej praktyki. Podczas ćwiczeń o charakterze warsztatowym studenci nauczą się samodzielnie wykorzystywać wybrane narzędzia cyfrowe w pracy naukowej. Zajęcia pomogą również zrozumieć przydatność technologii w działaniach związanych z popularyzacją nauki, archiwistyką, bibliotekoznawstwem, wizualizacją danych oraz nowymi mediami. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne – przedstawienie założeń zajęć, warunki zaliczenia 2. Nowe media, zwrot cyfrowy, big data 3. Wizualizacja danych w badaniach 4. Wolne licencje i powszechny dostęp do zdobyczy naukowych - Open Access, Open Science, Creative Commons 5. Jak tworzyć czytelne metadane? 6. AI – szansa czy zagrożenie dla humanistyki? 7. Fake newsy – jak radzić sobie w świecie dezinformacji? 8. Wikipedia i jej siostrzane projekty 9. Digitalizacja cz. I – biblioteki cyfrowe 10. Digitalizacja cz. II – archiwa cyfrowe 11. Co humanistyka cyfrowa może zaoferować historykom sztuki - wirtualne muzea, Europeana, Urus 12. Social media – czyli jak popularyzować naukę? 13. Obsidian, Notion, Ulysses - zarządzanie notatkami 14. Menedżery bibliografii - Zotero i Mendeley 15. Podsumowanie zajęć |
Literatura: |
Literatura do poszczególnych tematów zostanie podana na pierwszych zajęciach. Literatura ogólna: D. Smołucha, Humanistyka cyfrowa w badaniach kulturowych, Kraków 2021 Zwrot cyfrowy w humanistyce, pod red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2013 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/zwrot_cyfrowy_w_humanist yce/zwrot_cyfrowy_w_humanistyce.pdf [dostęp na 18.05.2023] A companion to Digital Humanities, ed. by S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Oxford 2004 Strona 2 z 2 Digital Humanities Manifesto 2.0 K. Goczyła, Big Data i 5V. Nowe wyzwania w świecie danych, https://docplayer.pl/2269946-Big-data-i-5v-nowe-wyzwania-w- swiecie-danych-krzysztof-goczyla.html [dostęp na 18.05.2023] Digital Humanities in Practice, ed. by C. Warwick, M. Terras, J. Nyhan, London 2012 |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Student zna i rozumie pojęcia z zakresu humanistyki cyfrowej, rozumie historyczne i współczesne dyskusje metodologiczne związane z digital humanities Student posiada wiedzę na temat trendów występujących w humanistyce cyfrowej oraz wie jak zastosować je we własnych badaniach Student zna podstawy prawa autorskiego, poszanowania własności intelektualnej, rozumie istotność cyfrowego dziedzictwa kulturowego 2. Umiejętności Student biegle posługuje się terminologią związaną z humanistyką cyfrową, potrafi wykorzystać je w praktyce badawczej i praktyce życia codziennego Student potrafi prezentować i popularyzować wyniki swoich badań wykorzystując narzędzia cyfrowe Student potrafi samodzielnie opracowywać meta dane wybranych obiektów cyfrowych 3. Postawy Student rozumie potrzebę wykorzystywania humanistyki cyfrowej w nauce i kulturze Student rozumie potrzebę merytorycznej dyskusji w obrębie humanistyki cyfrowej Student jest otwarty na nowe sposoby pozyskiwania wiedzy i stosuje je w praktyce |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Frekwencja – dopuszczalne są dwie nieobecności. 2. Przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusji. Opcjonalnie: wygłoszenie krótkiego referatu podczas zajęć. W przypadku wątpliwości co do oceny pozytywnej lub niezadowolenia z proponowanej oceny, student może zostać poproszony o napisanie kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 21 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Goluch | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Goluch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Goluch | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Goluch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.