Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia muzyki baroku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-1BA-C
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia muzyki baroku
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

1. Zapoznanie studentów ze stylami narodowymi konstytuującymi muzykę instrumentalną epoki baroku.

2. Zapoznanie studentów z najbardziej popularnymi formami muzyki instrumentalnej epoki baroku

3. Analiza wybranych kompozycji.

4. Zapoznanie studentów z wybranymii aspektami twórczości najważniejszych mistrzów muzyki instrumentlalnej epoki baroku.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują zagadnienia związane z muzyką instrumentalną w epoce baroku. Ich celem jest omówienie jej podstawowych form (sonata triowa, sonata solowa, concerto grosso, koncert solowy itp.), praktyka basso continuo. Podjęta zostanie także problematyka

stylów narodowych: włoskiego, francuskiego, niemieckiego i ich syntezy w twórczości F. Couperina, J.S. Bacha i G.F. Händla.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują zagadnienia związane z muzyką instrumentalną w epoce baroku. Ich

celem jest omówienie jej podstawowych form (sonata triowa, sonata solowa, concerto

grosso, koncert solowy itp.), praktyki basso continuo. Podjęta zostanie także problematyka

stylów narodowych: włoskiego, francuskiego, niemieckiego i ich syntezy w twórczości F.

Couperina, J.S. Bacha i G.F. Händla. Program obejmuje następujące tematy:

1. Idea basu cyfrowanego w muzyce barokowej.

2. Gatunki solowej muzyki klawiszowej - fantazja, canzona, toccata, partita, wariacje (G.

Frescobaldi i krąg jego uczniów).

3. Rozwój sonaty skrzypcowej we Włoszech

4. Szkoła klawesynistów francuskich.

5. Stylus phantasticus w muzyce niemieckiego baroku.

6. Twórczość kameralna A. Corellego.

7. Concerto grosso.

8. Szkoła bolońska

9. Koncert solowy skrzypcowy w twórczości A. Vivaldiego.

10. Muzyka instrumentalna J.S. Bacha.

11. Muzyka instrumentalna G. F. Handla

Literatura:

1. Collins P., The Stylus Phantasticus and Free Keyboard Music of the North German

Baroque, Ashgate, 2005.

2. Harnoncourt N., Styl włoski i styl francuski, w: Muzyka mową dźwięków, Warszawa1995.

3. Hill J. W., Baroque Music. Music in Western Europe 1580-1750, New York 2005.

4. Moroney D., The Performance of Unmeseasured Harpsichord Preludes, w: „Early Music”

1976 n 2.

5. Spitzer J., Zaslaw N., The Birth of the Orchestra: History of the Institution 1650-1815,

Oxford 2004. (rozdziały dotyczace okresu baroku)

6. The Keyboards in Baroque Europe, red. Ch. Hogwood, Cambridge 2003 (wybrane

rozdziały).

7. Walls P., <Sonade, que me veux tu?>: Reconstructing French Identity in the Wake of

Corelli’s op.5, w: “Early Music” 2004 n1.

8. Wilk P., Sonata na skrzypce solo w siedemnastowiecznych Włoszech, Wrocław 2005.

9. Wolff Ch., Johann Sebastian Bach: muzyk i uczony, Warszawa 2012.

10. Żórawska-Witkowska A. , Społeczny status muzyka w baroku (1580-1770), w: „Barok.

Historia-Literatura-Sztuka” vi/1 (11) 1999.

6.Moroney D., The Performance of Unmeseasured Harpsichord Preludes, w: „Early Music” 1976 n 2.

7.Spitzer J., Zaslaw N., The Birth of the Orchestra: History of the Institution 1650-1815, Oxford 2004. (rozdziały dotyczace okresu baroku)

8.The Keyboards in Baroque Europe, red. Ch. Hogwood, Cambridge 2003 (wybrane rozdziały).

9.Walls P., <Sonade, que me veux tu?>: Reconstructing French Identity in the Wake of Corelli’s op.5, w: “Early Music” 2004 n1.

10. Walker T., Ciaccona and Passacaglia: Remarks on Their origin and Early History, w: JAMS 1968 nr 3.

11.Wilk P., Sonata na skrzypce solo w siedemnastowiecznych Włoszech, Wrocław 2005.

12.Wolff Ch., Johann Sebastian Bach: muzyk i uczony, Warszawa 2012.

13.Żórawska-Witkowska A. , Społeczny status muzyka w baroku (1580-1770), w: „Barok. Historia-Literatura-Sztuka” vi/1 (11) 1999.

Efekty uczenia się:

1. odróżnianie wybranych stylów muzyki instrumentalnej epoki baroku

2. analiza wybranych form uprawianych w muzyce instrumentalnej epoki baroku

3. znajomość twórczości najważniejszych mistrzów muzyki instrumentlalnej epoki baroku

4. świadomość praktyk wykonawczych muzyki baroku

Metody i kryteria oceniania:

1. aktywne uczestniczenie w zajęciach przy trzech możliwych nieobecnościach nieusprawiedliwionych

2. lektura zalecanych tekstów

3. test słuchowy i zaliczenie pisemne na zakończenie zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)