Historia muzyki baroku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1BA-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia muzyki baroku |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Zapoznanie studentów ze stylami narodowymi konstytuującymi muzykę instrumentalną epoki baroku. 2. Zapoznanie studentów z najbardziej popularnymi formami muzyki instrumentalnej epoki baroku 3. Analiza wybranych kompozycji. 4. Zapoznanie studentów z wybranymii aspektami twórczości najważniejszych mistrzów muzyki instrumentlalnej epoki baroku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują zagadnienia związane z muzyką instrumentalną w epoce baroku. Ich celem jest omówienie jej podstawowych form (sonata triowa, sonata solowa, concerto grosso, koncert solowy itp.), praktyka basso continuo. Podjęta zostanie także problematyka stylów narodowych: włoskiego, francuskiego, niemieckiego i ich syntezy w twórczości F. Couperina, J.S. Bacha i G.F. Händla. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują zagadnienia związane z muzyką instrumentalną w epoce baroku. Ich celem jest omówienie jej podstawowych form (sonata triowa, sonata solowa, concerto grosso, koncert solowy itp.), praktyki basso continuo. Podjęta zostanie także problematyka stylów narodowych: włoskiego, francuskiego, niemieckiego i ich syntezy w twórczości F. Couperina, J.S. Bacha i G.F. Händla. Program obejmuje następujące tematy: 1. Idea basu cyfrowanego w muzyce barokowej. 2. Gatunki solowej muzyki klawiszowej - fantazja, canzona, toccata, partita, wariacje (G. Frescobaldi i krąg jego uczniów). 3. Rozwój sonaty skrzypcowej we Włoszech 4. Szkoła klawesynistów francuskich. 5. Stylus phantasticus w muzyce niemieckiego baroku. 6. Twórczość kameralna A. Corellego. 7. Concerto grosso. 8. Szkoła bolońska 9. Koncert solowy skrzypcowy w twórczości A. Vivaldiego. 10. Muzyka instrumentalna J.S. Bacha. 11. Muzyka instrumentalna G. F. Handla |
Literatura: |
1. Collins P., The Stylus Phantasticus and Free Keyboard Music of the North German Baroque, Ashgate, 2005. 2. Harnoncourt N., Styl włoski i styl francuski, w: Muzyka mową dźwięków, Warszawa1995. 3. Hill J. W., Baroque Music. Music in Western Europe 1580-1750, New York 2005. 4. Moroney D., The Performance of Unmeseasured Harpsichord Preludes, w: „Early Music” 1976 n 2. 5. Spitzer J., Zaslaw N., The Birth of the Orchestra: History of the Institution 1650-1815, Oxford 2004. (rozdziały dotyczace okresu baroku) 6. The Keyboards in Baroque Europe, red. Ch. Hogwood, Cambridge 2003 (wybrane rozdziały). 7. Walls P., <Sonade, que me veux tu?>: Reconstructing French Identity in the Wake of Corelli’s op.5, w: “Early Music” 2004 n1. 8. Wilk P., Sonata na skrzypce solo w siedemnastowiecznych Włoszech, Wrocław 2005. 9. Wolff Ch., Johann Sebastian Bach: muzyk i uczony, Warszawa 2012. 10. Żórawska-Witkowska A. , Społeczny status muzyka w baroku (1580-1770), w: „Barok. Historia-Literatura-Sztuka” vi/1 (11) 1999. 6.Moroney D., The Performance of Unmeseasured Harpsichord Preludes, w: „Early Music” 1976 n 2. 7.Spitzer J., Zaslaw N., The Birth of the Orchestra: History of the Institution 1650-1815, Oxford 2004. (rozdziały dotyczace okresu baroku) 8.The Keyboards in Baroque Europe, red. Ch. Hogwood, Cambridge 2003 (wybrane rozdziały). 9.Walls P., <Sonade, que me veux tu?>: Reconstructing French Identity in the Wake of Corelli’s op.5, w: “Early Music” 2004 n1. 10. Walker T., Ciaccona and Passacaglia: Remarks on Their origin and Early History, w: JAMS 1968 nr 3. 11.Wilk P., Sonata na skrzypce solo w siedemnastowiecznych Włoszech, Wrocław 2005. 12.Wolff Ch., Johann Sebastian Bach: muzyk i uczony, Warszawa 2012. 13.Żórawska-Witkowska A. , Społeczny status muzyka w baroku (1580-1770), w: „Barok. Historia-Literatura-Sztuka” vi/1 (11) 1999. |
Efekty uczenia się: |
1. odróżnianie wybranych stylów muzyki instrumentalnej epoki baroku 2. analiza wybranych form uprawianych w muzyce instrumentalnej epoki baroku 3. znajomość twórczości najważniejszych mistrzów muzyki instrumentlalnej epoki baroku 4. świadomość praktyk wykonawczych muzyki baroku |
Metody i kryteria oceniania: |
1. aktywne uczestniczenie w zajęciach przy trzech możliwych nieobecnościach nieusprawiedliwionych 2. lektura zalecanych tekstów 3. test słuchowy i zaliczenie pisemne na zakończenie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.