Historia jazzu (moduł IV)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1JAZZ-KON |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia jazzu (moduł IV) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
III rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla III r. (moduł IV) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Brak |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone powszechnej historii muzyki jazzowej w XX wieku z perspektywy rozwoju stylistycznego. |
Pełny opis: |
Zajęcia przedstawiają stylistyczny rozwój muzyki jazzowej, z tego względu skupiają się przede wszystkim na scenie amerykańskiej. W wybranych przypadkach przedstawione zostaną przykłady poszczególnych stylistyk zaczerpnię z innych krajów (przede wszystkim - z Polski). Zagadnienia można przedstawić następująco: - Od spirituals, przez pieśni pracy do ragtime'u (szkoła St. Louis, Nowy Orlean, Nowy Jork. Scott Joplin) - Od stylu nowoorleańskiego do Chicago (Louis Armstrong i Hot Five, Jelly Roll Morton) - Nowy Jork i stride piano (Fats Waller) - Powstanie i rozwój big bandów: Fletcher Henderson, Duke Ellington, Benny Goodman w tym - styl Kansas (Count Basie, Bennie Moten) - Swing - wokaliści i wokalistki, zespoły wokalne, masowa popularność jazzu. - Bebop i narodziny jazzu nowoczesnego. Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Monk i Miles Davis (od początku obecny przy tym co najważniejsze w jazzie 2. poł. XX w.) - Cool jazz a West Coast Jazz (Lennie Tristano i jego muzycy, Dave Brubeck, Gerry Mulligan, Bill Evans, Modern Jazz Quartet) - Trzeci nurt: między jazzem a muzyką klasyczną (Gunther Schuller) - Hard bop i popularność jazzu (Art Blakey, Horace Silver) - Spiritual jazz: John Coltrane, dzięki któremu jazz stał się muzyką poważną (od "Giant Steps", przez "A Love Supreme" do "Ascencion") - Fusion i jazz-rock ("Bitches Brew", Return to Forever, Weather Report, Headhunters) - Nowy mainstream lat 80.: Wynton Marsalis i inni |
Literatura: |
Podstawowa literatura: Andrzej Schmidt "Historia jazzu", Lublin 2009 Jacek Niedziela "Historia jazzu - 100 wykładów", Katowice 2009 Igor Pietraszewski "Jazz w Polsce. Wolność improwizowana", Kraków 2012 Frank Tirro "Jazz: A History", W. W. Norton & Company 1993 Andre Hodeir "Ludzie i problemy jazzu", Kraków 1961 Joachim E. Berendt "Od raga do rocka", Kraków 1978 Literatura uzupełniająca zostanie podana na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Umiejętność rozpoznawania omawianych na zajęciach stylów jazzowych. Znajomość 35 standardów jazzowych wskazanych przez prowadzącego zajęcia. Umiejętność wskazywania, opisywania i analizowania wybranych elementów muzyki jazzowej. Znajomość najważniejszych momentów zwrotnych w historii jazzu, najistotniejszych wykonawców i kluczowych utworów. Znajomość podstawowych dat z historii jazzu. Znajomość podstawowej terminologii, najważniejszych form muzycznych jazzu Znajomość kulturotwórczych aspektów jazzu. Znajomość kluczowych nagrań jazzowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne nieobecności (zarówno usprawiedliwione, jak i nieusprawiedliwione): 2. Nieobecności nadliczbowe (nie więcej niż 5) mogą być zaliczone poprzez przygotowanie prac zaliczeniowych wg. lektur wskazanych przez prowadzącego. W szczególnych przypadkach (udokumentowanych długotrwałym zwolnieniem lekarskim) prowadzący dopuszcza możliwość zwiększenia limitu nieobecnosci i prac zaliczających nieobecności. Aby uzyskać ocenę końcową z zajęć należy mieć uregulowane nieobecności. Ocena końcowa: zaliczenie słuchowe wg. wcześniej przedstawionej listy standardów. Na zaliczeniu zaprezentowanych zostanie 10 utworów z listy w niezapowiedzianym wykonaniu (instrumentalnym lub wokalno-instrumentalnym). Zadanie studentów to rozpoznanie i nazwanie kompozycji (1 punkt), jak również określenie stylistyki, w jakiej dana wersja jest utrzymana i wypisanie argumentów, które za tym przemawiają (1 punkt). Suma punktów (maksymalnie 20) przekłada się na finalną ocenę. Aby uzyskać zaliczenie należy zdobyć co najmniej 11 punktów. PUNKTACJA 20-19 punktów - ocena: 5 18-17 punktów - ocena: 4,5 16-15 punktów - ocena: 4 14-13 punktów - ocena: 3,5 12-11 punktów - ocena: 3 STANDARDY 1. Body and Soul 2. All the Things You Are 3. 'Round Midnight 4. I Can't Get Started (with You) 5. My Funny Valentine 6. Lover Man (Oh, Where Can You Be?) 7. Yesterdays 8. Stella By Starlight 9. Star Dust vel Stardust 10. Honeysuckle Rose 11. Sweet Georgia Brown 12. Caravan 13. The Man I Love 14. In a Sentimental Mood 15. St Louis Blues 16. How High the Moon 17. Take the A Train 18. On Green Dolphin Street 19. Willow Weep For Me 20. Ain't Misbehavin' 21. Night and Day 22. After You've Gone 23. Lush Life 24. Cherokee (Indian Love Song) 25. Night in Tunisia 26. Stompin' At the Savoy 27. On the Sunny Side of the Street 28. I Got Rhythm 29. Blue Skies 30. My Favourite Things 31. All Blues 32. Ornithology 33. Afro Blues 34. Maple Leaf Rag 35. Spain Szczegółowe omówienie testu końcowego odbędzie się na zajęciach organizacyjnych. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Gradowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Gradowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w roku akademickim 2024/2025 zostaną poprowadzone zgodnie z opisem przedstawionym w sekcji ogólnej przedmiotu. |
|
Literatura: |
Lista dodatkowych artykułów i książek zostanie podana podczas zajęć wstępnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Gradowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Gradowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w roku akademickim 2024/2025 zostaną poprowadzone zgodnie z opisem przedstawionym w sekcji ogólnej przedmiotu. |
|
Literatura: |
Lista dodatkowych artykułów i książek zostanie podana podczas zajęć wstępnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.