Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Muzyka w komunikacji społecznej (moduł VI)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-2MUZKOM-KON
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Muzyka w komunikacji społecznej (moduł VI)
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: III rok I st. Muzykologia
Przedmioty modułowe dla III r. (moduł VI)
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką roli muzyki w różnych formach komunikacji społecznej. Podejmowana tematyka wymaga podejścia interdyscyplinarnego z uwzględnieniem perspektywy społecznej psychologii muzyki, socjologii muzyki oraz badań nad komunikowaniem masowym.

Skrócony opis:

Punktem wyjścia będą rozważania z zakresu komunikowania (m.in. co to jest komunikowanie, omówienie modelu komunikowania, kwestia kompetencji poznawczych). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na problematykę wykorzystania muzyki w działaniach z zakresu komunikacji marketingowej (audiomarketing – wpływ muzyki w miejscu sprzedaży, rola muzyki w reklamie, muzyka jako element kształtowania wizerunku nowoczesnej organizacji itd.). Omawianą tematykę dopełnią zagadnienia dotyczące preferencji muzycznych (ze szczególnym uwzględnieniem czynników wpływających na kształtowanie się preferencji muzycznych) oraz roli muzyki w budowaniu przekazu emocjonalnego.

Pełny opis:

Wybrane tematy:

1. Komunikowanie

2. Poziomy i modele komunikowania

3. Komunikacja muzyczna

4. Emocja i znaczenie w muzyce

5. Preferencje muzyczne a styl życia

6. Muzyka w komunikacji marketingowej

a) Audiomarketing

b) Muzyka w reklamie

7. Muzyka a propaganda – wybrane przykłady

8. Komunikacja muzyczna w filmie

9. Muzyka w miejscu pracy

10. Muzyka a jakość życia

Literatura:

Wybrana literatura:

Doliński Dariusz, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne) 2005

Danuta Gwizdalanka, Muzyka i polityka, Kraków (PWM) 1999

Dorothy Miell, Raymond MacDonald, David. J. Hargreaves (red.), Musical Communication, Oxford (Oxford University Press) 2005

Meyer Leonard: Emocje i znaczenie w muzyce, Kraków 1974

Adrian North, David J. Hargreaves, The social and applied psychology of music. Oxford (Oxford University Press) 2008

Maciej Mrozowski, Media masowe – władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001

wybrane artykuły

Efekty uczenia się:

Znajomość przykładów funkcjonowania muzyki w komunikacji społecznej.

Umiejętność spojrzenia na powyższą problematykę z perspektywy społecznej psychologii muzyki, socjologii muzyki oraz badań nad komunikowaniem masowym.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny będzie:

- obecność na zajęciach,

- aktywny udział w zajęciach,

- przygotowanie referatu na wybrany temat i zaprezentowanie go na zajęciach w formie prezentacji multimedialnej.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Makomaska
Prowadzący grup: Sylwia Makomaska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Punktem wyjścia będą rozważania z zakresu komunikowania (m.in. co to jest komunikowanie, omówienie modelu komunikowania, kwestia kompetencji poznawczych). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na problematykę wykorzystania muzyki w działaniach z zakresu komunikacji marketingowej (audiomarketing – wpływ muzyki w miejscu sprzedaży, rola muzyki w reklamie, muzyka jako element kształtowania wizerunku nowoczesnej organizacji itd.). Omawianą tematykę dopełnią zagadnienia dotyczące preferencji muzycznych (ze szczególnym uwzględnieniem czynników wpływających na kształtowanie się preferencji muzycznych) oraz roli muzyki w budowaniu przekazu emocjonalnego.

Pełny opis:

Wybrane tematy:

1. Komunikowanie

2. Poziomy i modele komunikowania

3. Komunikacja muzyczna

4. Emocja i znaczenie w muzyce

5. Preferencje muzyczne a styl życia

6. Muzyka w komunikacji marketingowej

a) Audiomarketing

b) Muzyka w reklamie

7. Muzyka a propaganda – wybrane przykłady

8. Komunikacja muzyczna w filmie

9. Muzyka w miejscu pracy

10. Muzyka a jakość życia

Literatura:

Wybrana literatura:

Doliński Dariusz, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne) 2005

Danuta Gwizdalanka, Muzyka i polityka, Kraków (PWM) 1999

Dorothy Miell, Raymond MacDonald, David. J. Hargreaves (red.), Musical Communication, Oxford (Oxford University Press) 2005

Meyer Leonard: Emocje i znaczenie w muzyce, Kraków 1974

Adrian North, David J. Hargreaves, The social and applied psychology of music. Oxford (Oxford University Press) 2008

Maciej Mrozowski, Media masowe – władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001

wybrane artykuły

Uwagi:

- warunkiem zaliczenia jest przygotowanie dwóch referatów w grupach

- obecność na zajęciach (2 obecności nieusprawiedliwione)

- aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Makomaska
Prowadzący grup: Sylwia Makomaska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Punktem wyjścia będą rozważania z zakresu komunikowania (m.in. co to jest komunikowanie, omówienie modelu komunikowania, kwestia kompetencji poznawczych). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na problematykę wykorzystania muzyki w działaniach z zakresu komunikacji marketingowej (audiomarketing – wpływ muzyki w miejscu sprzedaży, rola muzyki w reklamie, muzyka jako element kształtowania wizerunku nowoczesnej organizacji itd.). Omawianą tematykę dopełnią zagadnienia dotyczące preferencji muzycznych (ze szczególnym uwzględnieniem czynników wpływających na kształtowanie się preferencji muzycznych) oraz roli muzyki w budowaniu przekazu emocjonalnego.

Pełny opis:

Wybrane tematy:

1. Komunikowanie

2. Poziomy i modele komunikowania

3. Komunikacja muzyczna

4. Emocja i znaczenie w muzyce

5. Preferencje muzyczne a styl życia

6. Muzyka w komunikacji marketingowej

a) Audiomarketing

b) Muzyka w reklamie

7. Muzyka a propaganda – wybrane przykłady

8. Komunikacja muzyczna w filmie

9. Muzyka w miejscu pracy

10. Muzyka a jakość życia

Literatura:

Wybrana literatura:

Doliński Dariusz, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne) 2005

Danuta Gwizdalanka, Muzyka i polityka, Kraków (PWM) 1999

Dorothy Miell, Raymond MacDonald, David. J. Hargreaves (red.), Musical Communication, Oxford (Oxford University Press) 2005

Meyer Leonard: Emocje i znaczenie w muzyce, Kraków 1974

Adrian North, David J. Hargreaves, The social and applied psychology of music. Oxford (Oxford University Press) 2008

Maciej Mrozowski, Media masowe – władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001

wybrane artykuły

Uwagi:

- warunkiem zaliczenia jest przygotowanie dwóch referatów w grupach

- obecność na zajęciach (2 obecności nieusprawiedliwione)

- aktywność na zajęciach

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)