Muzyka w komunikacji społecznej (moduł VI)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-2MUZKOM-KON |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Muzyka w komunikacji społecznej (moduł VI) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
III rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla III r. (moduł VI) |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką roli muzyki w różnych formach komunikacji społecznej. Podejmowana tematyka wymaga podejścia interdyscyplinarnego z uwzględnieniem perspektywy społecznej psychologii muzyki, socjologii muzyki oraz badań nad komunikowaniem masowym. |
Skrócony opis: |
Punktem wyjścia będą rozważania z zakresu komunikowania (m.in. co to jest komunikowanie, omówienie modelu komunikowania, kwestia kompetencji poznawczych). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na problematykę wykorzystania muzyki w działaniach z zakresu komunikacji marketingowej (audiomarketing – wpływ muzyki w miejscu sprzedaży, rola muzyki w reklamie, muzyka jako element kształtowania wizerunku nowoczesnej organizacji itd.). Omawianą tematykę dopełnią zagadnienia dotyczące preferencji muzycznych (ze szczególnym uwzględnieniem czynników wpływających na kształtowanie się preferencji muzycznych) oraz roli muzyki w budowaniu przekazu emocjonalnego. |
Pełny opis: |
Wybrane tematy: 1. Komunikowanie 2. Poziomy i modele komunikowania 3. Komunikacja muzyczna 4. Emocja i znaczenie w muzyce 5. Preferencje muzyczne a styl życia 6. Muzyka w komunikacji marketingowej a) Audiomarketing b) Muzyka w reklamie 7. Muzyka a propaganda – wybrane przykłady 8. Komunikacja muzyczna w filmie 9. Muzyka w miejscu pracy 10. Muzyka a jakość życia |
Literatura: |
Wybrana literatura: Doliński Dariusz, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne) 2005 Danuta Gwizdalanka, Muzyka i polityka, Kraków (PWM) 1999 Dorothy Miell, Raymond MacDonald, David. J. Hargreaves (red.), Musical Communication, Oxford (Oxford University Press) 2005 Meyer Leonard: Emocje i znaczenie w muzyce, Kraków 1974 Adrian North, David J. Hargreaves, The social and applied psychology of music. Oxford (Oxford University Press) 2008 Maciej Mrozowski, Media masowe – władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001 wybrane artykuły |
Efekty uczenia się: |
Znajomość przykładów funkcjonowania muzyki w komunikacji społecznej. Umiejętność spojrzenia na powyższą problematykę z perspektywy społecznej psychologii muzyki, socjologii muzyki oraz badań nad komunikowaniem masowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny będzie: - obecność na zajęciach, - aktywny udział w zajęciach, - przygotowanie referatu na wybrany temat i zaprezentowanie go na zajęciach w formie prezentacji multimedialnej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Makomaska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Makomaska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Punktem wyjścia będą rozważania z zakresu komunikowania (m.in. co to jest komunikowanie, omówienie modelu komunikowania, kwestia kompetencji poznawczych). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na problematykę wykorzystania muzyki w działaniach z zakresu komunikacji marketingowej (audiomarketing – wpływ muzyki w miejscu sprzedaży, rola muzyki w reklamie, muzyka jako element kształtowania wizerunku nowoczesnej organizacji itd.). Omawianą tematykę dopełnią zagadnienia dotyczące preferencji muzycznych (ze szczególnym uwzględnieniem czynników wpływających na kształtowanie się preferencji muzycznych) oraz roli muzyki w budowaniu przekazu emocjonalnego. |
|
Pełny opis: |
Wybrane tematy: 1. Komunikowanie 2. Poziomy i modele komunikowania 3. Komunikacja muzyczna 4. Emocja i znaczenie w muzyce 5. Preferencje muzyczne a styl życia 6. Muzyka w komunikacji marketingowej a) Audiomarketing b) Muzyka w reklamie 7. Muzyka a propaganda – wybrane przykłady 8. Komunikacja muzyczna w filmie 9. Muzyka w miejscu pracy 10. Muzyka a jakość życia |
|
Literatura: |
Wybrana literatura: Doliński Dariusz, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne) 2005 Danuta Gwizdalanka, Muzyka i polityka, Kraków (PWM) 1999 Dorothy Miell, Raymond MacDonald, David. J. Hargreaves (red.), Musical Communication, Oxford (Oxford University Press) 2005 Meyer Leonard: Emocje i znaczenie w muzyce, Kraków 1974 Adrian North, David J. Hargreaves, The social and applied psychology of music. Oxford (Oxford University Press) 2008 Maciej Mrozowski, Media masowe – władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001 wybrane artykuły |
|
Uwagi: |
- warunkiem zaliczenia jest przygotowanie dwóch referatów w grupach - obecność na zajęciach (2 obecności nieusprawiedliwione) - aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Makomaska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Makomaska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Punktem wyjścia będą rozważania z zakresu komunikowania (m.in. co to jest komunikowanie, omówienie modelu komunikowania, kwestia kompetencji poznawczych). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na problematykę wykorzystania muzyki w działaniach z zakresu komunikacji marketingowej (audiomarketing – wpływ muzyki w miejscu sprzedaży, rola muzyki w reklamie, muzyka jako element kształtowania wizerunku nowoczesnej organizacji itd.). Omawianą tematykę dopełnią zagadnienia dotyczące preferencji muzycznych (ze szczególnym uwzględnieniem czynników wpływających na kształtowanie się preferencji muzycznych) oraz roli muzyki w budowaniu przekazu emocjonalnego. |
|
Pełny opis: |
Wybrane tematy: 1. Komunikowanie 2. Poziomy i modele komunikowania 3. Komunikacja muzyczna 4. Emocja i znaczenie w muzyce 5. Preferencje muzyczne a styl życia 6. Muzyka w komunikacji marketingowej a) Audiomarketing b) Muzyka w reklamie 7. Muzyka a propaganda – wybrane przykłady 8. Komunikacja muzyczna w filmie 9. Muzyka w miejscu pracy 10. Muzyka a jakość życia |
|
Literatura: |
Wybrana literatura: Doliński Dariusz, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne) 2005 Danuta Gwizdalanka, Muzyka i polityka, Kraków (PWM) 1999 Dorothy Miell, Raymond MacDonald, David. J. Hargreaves (red.), Musical Communication, Oxford (Oxford University Press) 2005 Meyer Leonard: Emocje i znaczenie w muzyce, Kraków 1974 Adrian North, David J. Hargreaves, The social and applied psychology of music. Oxford (Oxford University Press) 2008 Maciej Mrozowski, Media masowe – władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001 wybrane artykuły |
|
Uwagi: |
- warunkiem zaliczenia jest przygotowanie dwóch referatów w grupach - obecność na zajęciach (2 obecności nieusprawiedliwione) - aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.