Europeistyka muzyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-EUROM-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Europeistyka muzyczna |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu jest przegląd zagadnień muzycznych w perspektywie kultury narodów Europy. Uwzględniane są tradycje muzyki ludowej/regionalnej/popularnej oraz wysoce artystyczna twórczość kompozytorska, które w sumie składają się na szanse dyskusji o wspólnocie europejskiej z punktu widzenia także narodów środkowo- i wschodnioeuropejskich. |
Pełny opis: |
Przedmiotem wykładu jest przegląd zagadnień muzycznych w perspektywie kultury narodów Europy. Z jednej strony przedstawiane są źródła etniczne , które mogą wskazywać na podobieństwo kultur Europy, tj. tradycje muzyki ludowej (pasterskiej, rytualnej, itp.), kształtowanie się regionalizmów muzycznych pod wpływem zwłaszcza środowiska naturalnego, relacje słowno-muzyczne poszczególnych gatunków repertuar muzycznego przekazywanego głównie ustnie/pamięciowo; z drugiej zaś strony – twórczość kompozytorska, zwłaszcza XIX w. i pierwszych dekad XX w. o wyraźnych tendencjach i intencjach narodowotwórczych, co należy traktować jako ogólnoeuropejskie dążenie do odkrywania specyfiki tradycji etnicznych w kulturze. Przedstawiana jest też historia ujęć ogólnoeuropejskich, jak badanie pieśni ludowych, archetypy tonalne i melodyczne, historia instytucji muzycznych, instrumentów, zjawisko revival muzyki etnicznej; ujęcia te pozwalają interpretować sztukę muzyczną jako wspólne dobro kontynentu europejskiego. |
Literatura: |
Historia powszechna muzyki Józefa Chomińskiego, Krystyny Wilkowskiej-Chomińskiej, Musikgeschichte in Bildern, Dzieje estetyki muzycznej E. Fubiniego, Historia folklorystyki w Europie G. Cocchiary i in. |
Efekty uczenia się: |
Rezultatem uczenia powinno być rozeznawanie się słuchaczy w specyfice i wspólnocie muzycznych kultur europejskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia na ocenę będzie praca pisemna na temat związany z wykładem oraz frekwencja. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.