Bogowie opery. Kastraci na scenach operowych Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-KASTR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Bogowie opery. Kastraci na scenach operowych Europy |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone najsławniejszym kastratom występującym na scenach operowych Europy w XVII i XVIII wieku. Przywołane zostaną postaci takich kastratów jak, m.in.: Atto Melani, Pier Francesco Tosi, Giovanni Grossi, Nicola Grimaldi, Gaetano Berenstadt, Francesco Bernardi, Carlo Broschi, Gaetano Maiorano, Giaocchino Gizzi, Felice Salimbeni, Carlo Scalzi, Giovanni Carestini, Giovanni Battista Mancini, Gaetano Guadagni, Giusto Fernando Tenduzzi, Giovanni Battista Velluti. |
Pełny opis: |
Mimo że kastracja była znana od wieków, to w XVII i XVIII wieku kastraci zdominowali życie operowe Europy stając się grupą muzyków najlepiej wykształconych i najbardziej pożądanych na scenach operowych kontynentu. Na zajęciach prześledzimy ten proces. Byli to głównie Włosi, wychowankowie neapolitańskich konserwatoriów, ale nie tylko. Podczas zajęć studenci poznają sylwetki wybranych kastratów jak: Giovanni Gualberto Magli, Loreto Vittori, Baldassare Ferri, Atto Melani, Pier Francesco Tosi, Giovanni Grossi, Nicola Grimaldi, Gaetano Berenstadt, Francesco Bernardi, Carlo Broschi, Gaetano Maiorano, Giaocchino Gizzi, Felice Salimbeni, Carlo Scalzi, Giovanni Carestini, Giovanni Battista Mancini, Gaetano Guadagni, Giusto Fernando Tenduzzi, Giovanni Battista Velluti. Większość z nich była lepiej znana z różnych przydomków jak choćby najsławniejszy kastrat w tej grupie Carlo Broschi znany lepiej jako Farinelli. Podobnie jest w przypadku wymienionych kastratów. Na zajęciach poznamy ich sylwetki oraz napisany na ich głosy repertuar. Przyjrzymy się też procesowi zaniku popularności kastratów na przełomie XVIII i XIX wieku. |
Literatura: |
Barbier P., Farinelli. Prawdziwa historia genialnego kastrata, Warszawa 1998. Bergeron K., The Castrato as History, Cambridge Opera Journal, 8 (1996), s. 167–84. Berry H., The Castrato and His Wife, Oxford 2011. Burney Ch., Obecny stan muzyki we Francji i Italii albo Dziennik podróży przez owe kraje podjętej celem zebrania materiałów dla „Powszechnej historii muzyki”, tłum. J. Chachulski, Warszawa 2017. Celletti R., Storia del belcanto, Firenze 1983. Desler A., Singing to the heart of the 21 st-century audience, Early Music, 46, 2018, s. 538-541. Feldman M. The Castrato, Reflections on Natures and Kinds, 2016. Haböck F.,: Die Kastraten und ihre Gesangskunst, Stuttgart 1927. Howard P., The Modern Castrato. Gaetano Gaudagni and the coming of a new operatic age, Oxford, 2014. Il Farinelli ritrovato, red. L. Verdi, Lucca 2014. Mancini G. F., Riflessioni pratiche sopra il canto figurato (Practical reflections on figured singing), Milan 1777. Rosselli J., Singers of Italian Opera, Cambridge, 1992. Somerset-Ward R., Angels & Monsters. Male and Female Sopranos in The Story of Opera, New Haven and London 2004. Tosi P., Osservazioni sul canto figurato, Bologna 1723. |
Efekty uczenia się: |
student rozumie zjawisko kastracji i jej wpływu na wykonywaną muzykę; zna postaci najważniejszych kastratów XVII i XVIII wieku; poznaje repertuar wykonywany przez kastratów; rozumie stawiane śpiewakom wymagania wokalne; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; lektura wybranych tekstów; aktywne uczestnictwo w zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.