Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura i muzyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-LiM-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura i muzyka
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Fakultety, Pracownie, OG
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Kurs stanowi wprowadzenie do badań muzyczno-literackich. Omówione zostaną koncepcje teoretyczne z zakresu literaturoznawstwa (m.in. model trzech muzyczności Andrzeja Hejmeja) oraz muzykologii, zaś analizie poddane zostaną XX-wieczne utwory prozatorskie (głównie Doktor Faustus Thomasa Manna i Opowiadania muzyczne Jarowsława Iwaszkiewicza).

Pełny opis:

Zajęcia są pomyślane jako wprowadzenie do badań muzyczno-literackich. Punktem wyjścia będą rozważania na temat opozycji między semantycznością języka oraz asemantycznością muzyki, która to opozycja funduje podstawowe delimitacje pojęciowe, zarówno w ramach badań literaturoznawczych, jak i muzykologicznych. Dodatkowo poruszone zostaną podstawowe zagadnienia z obszaru badań nad oralnością i piśmiennością (m.in. klasyczne ujęcie Waltera Jacksona Onga). W dalszej kolejności omówionych zostanie kilka koncepcji teoretycznych z obszaru nauki o literaturze (m.in. model trzech muzyczności Andrzeja Hejmeja) oraz muzyce. Wreszcie analizie poddane zostaną wybrane utwory prozatorskie (m.in. Doktor Faustus Thomasa Manna oraz Opowiadania muzyczne Jarosława Iwaszkiewicza).

Literatura:

1. Walter Jackson Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. Józef Japola, Warszawa 2011.

2. F. Nietzsche, Narodziny tragedii, przeł. Grzegorz Sowiński, Kraków 2011.

3. T. W. Adorno, Filozofia nowej muzyki, przeł. Fryderyka Wayda, Warszawa 1974.

4. A. Hejmej, Muzyczność dzieła literackiego (różne wydania).

5. A. Hejmej, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008 i 2012.

6. Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002.

7. W. Wolf, Intermediality Revisited: Reflections on Word and Music Relations in the

Context of a General Typology of Intermediality, w: Word and Music Studies: Essays in

Honor of Steven Paul Scher and on Cultural Identity and the Musical Stage, red. S. M.

Lodato, S. Aspden, W. Bernhart, Amsterdam – New York 2002, s. 13–34.

8. M. Wasilewska-Chmura, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki, Kraków 2011.

9. T. Mann, Wstęp do Czarodziejskiej góry dla studentów Uniwersytetu w Princeton (różne wydania).

10. T. Mann, Jak powstał Doktor Faustus, przeł. M. Kurecka (różne wydania).

11. T. Mann, Doktor Faustus, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza (różne wydania).

12. J. Iwaszkiewicz, Opowiadania muzyczne (różne wydania).

Efekty uczenia się:

1. Student zna tradycję polskich i europejskich badań muzyczno-literackich.

2. Student jest w stanie poprawnie zinterpretować teksty kultury, w których występują związki słowno-muzyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Dwa referaty w trakcie zajęć oraz praca zaliczeniowa.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)