Muzyka klawiszowa Johanna Sebastiana Bacha
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-MKJSB |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Muzyka klawiszowa Johanna Sebastiana Bacha |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć omówiona zostanie twórczość klawiszowa Johanna Sebastiana Bacha w ujęciu chronologicznym. Na przykładzie kompozycji klawiszowych podjęte zostaną zagadnienia rozwoju języka muzycznego lipskiego kantora, typowych dla jego twórczości form, gatunków oraz rozwiązań stylistycznych. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omówiona zostanie twórczość klawiszowa Johanna Sebastiana Bacha w ujęciu chronologicznym. Na przykładzie kompozycji klawiszowych podjęte zostaną zagadnienia rozwoju języka muzycznego lipskiego kantora, typowych dla jego twórczości form, gatunków oraz rozwiązań stylistycznych. Analizie poddane zostaną następujące utwory: ‒ inwencje dwu- oraz trzygłosowe ‒ suity francuskie i angielskie ‒ Orgelbüchlein ‒ transkrypcje koncertów w stylu włoskim ‒ organowe preludia, fugi, toccaty i fantazje ‒ Das Wohltemperierte Clavier ‒ sonaty triowe ‒ projekt Clavier-Übung ‒ Chorały Schüblerowskie ‒ chorały lipskie ‒ Musikalisches Opfer ‒ Sztuka fugi (Kunst der Fuge) Ponadto pogłębiona zostanie problematyka przeznaczenia instrumentalnego omawianych kompozycji. Niemiecki termin Clavier, który często odnajdujemy w źródłach do utworów Bachowskich, jest bowiem niejednoznaczny i odnosi się zarówno do klawikordu i klawesynu, jak i innych instrumentów: szpinetu, wirginału, a nawet organów. Sproblematyzowana zostanie również kwestia tradycji badawczej oraz wykonawczej i jej wpływu na współczesne wyobrażenie o Bachowskich kompozycjach. Na przykład dwa utwory, które rozpoczynają i kończą wydany w roku 1739 zbiór Trzecia część Clavier Üubng ‒ czyli odpowiednio Præludium pro Organo pleno i Fuga à 5 con pedale pro Organo pleno ‒ funkcjonują współcześnie jako jedna kompozycja ‒ Preludium i fuga Es-dur BWV 552. Rozwiązanie to wynika z połączenia tych utworów w całość we wczesnych edycjach dzieł Bacha (głównie w wydawnictwach oficyny Petersa). I choć stoi ono w jawnej sprzeczności z danymi źródłowymi, to jednak na tyle mocno zakorzeniło się w tradycji wykonawczej, że z powodzeniem funkcjonuje do dzisiaj. Ten fascynujący przykład będzie punktem odniesienia do rozważań o roli i funkcji interpretatorów (wykonawców, słuchaczy) w procesie konstruowania znaczenia utworów muzycznych. |
Literatura: |
1. D. Schulenberg, The Keyboard Music of J. S. Bach, Routledge, New York – London 2006 [1992]. 2. P. Williams, The Organ Music of J. S. Bach, Cambridge University Press, Cambridge 2008 [1980–1984]. 3. Bachs Klavier- und Orgelwerke. Das Handbuch, red. S. Rampe, w serii: Das Bach-Handbuch, red. R. Emans, S. Hiemke, K. Hofmann, t. 4, Laaber Verlag, Laaber 2007. 4. Ch. Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony, przeł. B. Świderska, Lokomobila, Warszawa 2011. 5. R. Stinson, Bach: The Orgelbüchlein, Oxford University Press, New York–Oxford 1999 [1996]. 6. Bach. Das Wohltemperierte Klavier I. Tradition, Entstehung, Funktion, Analyse. Ulrich Siegele zum 70. Geburtstag, Musikwissenschaftliche Schriften, t. 38, red. S. Rampe, Katzbichler, München – Salzburg 2002. 7. D. Ledbetter, Bach’s Well-tempered Clavier: The 48 Preludes and Fugues, Yale University Press, New Haven ‒ London 2002. 8. Ch. Wolff, The Clavier-Übung Series, w: idem, Bach: essays on his life and music, Harvard University Press, Cambridge – London 1991, s. 189–213. 9. T. Górny, Trzecia część Clavier Übung Johanna Sebastiana Bacha. Muzyka i znaczenie, Universitas, Kraków 2019. 10. P. Williams, Bach: The Goldberg Variations, Cambridge University Press, Cambridge 2001. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna najważniejsze dzieła klawiszowe Johanna Sebastiana Bacha. 2. Student rozpoznaje najważniejsze formy, gatunki i tendencje stylistyczne występujące w tej twórczości. 2. Student potrafi poprawnie zanalizować i zinterpretować utwory klawiszowe Johanna Sebastiana Bacha. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach (w tym czytanie artykułów naukowych) oraz praca pisemna (5 stron) poświęcona wybranemu utworowi Johanna Sebastiana Bacha. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.