Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Muzyka a polityka (moduł VI)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-MP-W
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Muzyka a polityka (moduł VI)
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: III rok I st. Muzykologia
Przedmioty modułowe dla III r. (moduł VI)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia poświęcone są relacjom muzyki z polityką w XVII-XIX wieku w kontekście historycznym oraz z odwołaniami do współczesności.

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są relacjom muzyki z polityką w XX wieku i współcześnie, z uwzględnieniem kontekstu historycznego.

Pełny opis:

Podczas zajęć przedstawiane są rózne przejawy związków muzyki z polityką, przy czym tematem przewodnim jest wykorzystywanie muzyki w celach propagandowych. Osnowę teoretyczną zajęć stanowią teksty dotyczące propagandy i polityki. Główne tematy to: (1) Muzyka i propaganda w kulturze, w tym kulturze popularnej; (2) Metodologia analizy propagandy; (3) Historyczne tropy związków muzyki i polityki; (4) Propaganda nazistowska a muzyka; (5) Wykorzystanie muzyki w propagandzie komunistycznej; (6) Współczesna dezinformacja i manipulacja z użyciem muzyki. Zagadnienia te są punktem wyjścia do samodzielnych analiz (case study) prowadzonych przez studentów, którzy przedstawiają je na zajęciach.

Literatura:

Lydia Goehr, Political Music and the Politics of Music, “The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, Winter, 1994, Vol. 52, No. 1, s. 99-112.

Garth S. Jowett, Victoria O’Donell, Propaganda and persuasion, London, New Dehli: Sage Publications, 1999.

Erik Levi, Mozart, Mozart and the Nazis: how the Third Reich abused a cultural icon, London: Yale University Press, 2010.

Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, przekł. Marta Bucholc, Alina Szulżycka; red. nauk. Tomasz Goban-Klas. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Katarzyna Naliwajek, Sounds of Apocalypse. Music in Poland under German Occupation. Berlin: Peter Lang, 2022.

Katarzyna Naliwajek, Weaponized Songs: Pro-Putin and Other Totalitarian Musical Propaganda, “Musicology Today” 21 (2024), https://sciendo.com/article/10.2478/muso-2024-0003

Anthony Pratkanis, Elliot Aronson, Wiek propagandy : używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, przekł. Józef Radzicki, Marcin Szuster; red. nauk. Krystyna Skarżyńska, wyd. 3, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.

Sławomir Wieczorek, Na froncie muzyki: socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948-1955, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2014.

Efekty uczenia się:

Poprzez analizę poszczególnych przypadków oraz lekturę tekstów teoretycznych studenci uczą się wnikliwej obserwacji mechanizmów perswazji, dezinformacji i propagandy wykorzystujących muzykę.

Metody i kryteria oceniania:

Składniki zaliczenia: (1) prezentacja wybranego studium przypadku dotyczącego powiązania muzyki i polityki; (2) pisemny esej rozważający ten (lub inny) przypadek; 3) udział w dyskusjach na zajęciach; (4) obecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Naliwajek
Prowadzący grup: Katarzyna Naliwajek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2c23f7018 (2025-06-12)