Muzyka a polityka (moduł VI)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-MP-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Muzyka a polityka (moduł VI) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
III rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla III r. (moduł VI) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia poświęcone są relacjom muzyki z polityką w XVII-XIX wieku w kontekście historycznym oraz z odwołaniami do współczesności. |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są relacjom muzyki z polityką w XX wieku i współcześnie, z uwzględnieniem kontekstu historycznego. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć przedstawiane są rózne przejawy związków muzyki z polityką, przy czym tematem przewodnim jest wykorzystywanie muzyki w celach propagandowych. Osnowę teoretyczną zajęć stanowią teksty dotyczące propagandy i polityki. Główne tematy to: (1) Muzyka i propaganda w kulturze, w tym kulturze popularnej; (2) Metodologia analizy propagandy; (3) Historyczne tropy związków muzyki i polityki; (4) Propaganda nazistowska a muzyka; (5) Wykorzystanie muzyki w propagandzie komunistycznej; (6) Współczesna dezinformacja i manipulacja z użyciem muzyki. Zagadnienia te są punktem wyjścia do samodzielnych analiz (case study) prowadzonych przez studentów, którzy przedstawiają je na zajęciach. |
Literatura: |
Lydia Goehr, Political Music and the Politics of Music, “The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, Winter, 1994, Vol. 52, No. 1, s. 99-112. Garth S. Jowett, Victoria O’Donell, Propaganda and persuasion, London, New Dehli: Sage Publications, 1999. Erik Levi, Mozart, Mozart and the Nazis: how the Third Reich abused a cultural icon, London: Yale University Press, 2010. Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, przekł. Marta Bucholc, Alina Szulżycka; red. nauk. Tomasz Goban-Klas. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. Katarzyna Naliwajek, Sounds of Apocalypse. Music in Poland under German Occupation. Berlin: Peter Lang, 2022. Katarzyna Naliwajek, Weaponized Songs: Pro-Putin and Other Totalitarian Musical Propaganda, “Musicology Today” 21 (2024), https://sciendo.com/article/10.2478/muso-2024-0003 Anthony Pratkanis, Elliot Aronson, Wiek propagandy : używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, przekł. Józef Radzicki, Marcin Szuster; red. nauk. Krystyna Skarżyńska, wyd. 3, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013. Sławomir Wieczorek, Na froncie muzyki: socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948-1955, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2014. |
Efekty uczenia się: |
Poprzez analizę poszczególnych przypadków oraz lekturę tekstów teoretycznych studenci uczą się wnikliwej obserwacji mechanizmów perswazji, dezinformacji i propagandy wykorzystujących muzykę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Składniki zaliczenia: (1) prezentacja wybranego studium przypadku dotyczącego powiązania muzyki i polityki; (2) pisemny esej rozważający ten (lub inny) przypadek; 3) udział w dyskusjach na zajęciach; (4) obecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Naliwajek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Naliwajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.