Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Muzyka a polityka (moduł VI)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-MP-W
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Muzyka a polityka (moduł VI)
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: III rok I st. Muzykologia
Przedmioty modułowe dla III r. (moduł VI)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia poświęcone są relacjom muzyki z polityką w XVII-XIX wieku w kontekście historycznym oraz z odwołaniami do współczesności.

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu pokazanie relacji między polityką a muzyką w XVII, XVIII i pierwszej ćwierci XIX w. na przykładzie wybranych kompozycji m.in. A. Melaniego, A. Steffaniego, D. Scarlattiego, G. F. Händla, N. Porpory, A. Vivaldiego, G.A. Ristoriego, J.A. Hassego, J.D. Hollanda, M. Kamieńskiego, J. Stefaniego, J. Elsnera, K. Kurpińskiego.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu pokazanie relacji między polityką a muzyką w XVII, XVIII i pierwszej ćwierci XIX w. na przykładzie wybranych kompozycji m.in. A. Melaniego, A. Steffaniego, D. Scarlattiego, G. F. Händla, N. Porpory, A. Vivaldiego, G.A. Ristoriego, J.A. Hassego, J.D. Hollanda, M. Kamieńskiego, J. Stefaniego, J. Elsnera, K. Kurpińskiego, G Rossiniego, G Verdiego. Przedmiotem zajęć będą takie gatunki jak serenata, opera, kantata, oratorium. W trakcie zajęć zostanie przybliżony kontekst polityczno-historyczny wydarzeń, które stanowiły impuls do zamawiania u artystów wybranych kompozycji, postacie mecenasów-patronów, a także ich polityka kulturalna na gruncie muzyki i teatru muzycznego. W kolejności analizie zostaną poddane teksty librett, a także sposób w jaki kompozytorzy swoją muzyką dookreślali teksty poetów.

Literatura:

Thomas McGeary, The Politics of Opera in Handel’s Britain, Cambridge 2013; Robert Hume, The Politics of Opera In Late Seventeenth-Century London, w: „Cambridge Opera Journal” 1998 nr 1, s. 15-43; M. Bucciarelli, Venice and the East: Operatic Readings of Tasso’s Armida in Early Eighteenth-Century Venice, w: Music as Social and Cultural Practice: Essays in Honour of Reinhard Strohm, red. M. Bucciarelli, B. Joncus, Woodbridge 2007; John Bokina, Opera and Politics. From Monteverdi to Henze, New Haven and London 1997; Aneta Markuszewska, Festa i muzykanadworzeMariiKazimierySobieskiej w Rzymie (1699-1714), Warszawa 2012; Maria Goloubeva, The Glorification of Emperor Leopold I in Image, Spectacle and Text, Mainz 2000; Alina Żórawska-Witkowska, Muzyka w barokowym ogrodzie: grandsdivertissements wersalskie – 1664, 1668, 1674, „Biuletyn Historii Sztuki” 2001 nr 1-4, s. 143-161; Alina Żórawska-Witkowska, Warszawska ‘Galatea’ (1628) – fakty i domysły, „Muzyka” 2003 nr 4, s. 95-118.

Efekty uczenia się:

Dostrzeganie i rozumienie związków pomiędzy wydarzeniami politycznymi a tworzonymi w wiekach XVII-XIX kompozycjami; dostrzeganie takiej problematyki w kulturze europejskiej wybranego okresu

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, lektury wybranych tekstów i tekstu zaliczeniowego obejmującego materiał z zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Naliwajek
Prowadzący grup: Katarzyna Naliwajek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Naliwajek
Prowadzący grup: Katarzyna Naliwajek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)