Muzyka a polityka (moduł VI)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-MP-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Muzyka a polityka (moduł VI) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
III rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla III r. (moduł VI) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia poświęcone są relacjom muzyki z polityką w XVII-XIX wieku w kontekście historycznym oraz z odwołaniami do współczesności. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu pokazanie relacji między polityką a muzyką w XVII, XVIII i pierwszej ćwierci XIX w. na przykładzie wybranych kompozycji m.in. A. Melaniego, A. Steffaniego, D. Scarlattiego, G. F. Händla, N. Porpory, A. Vivaldiego, G.A. Ristoriego, J.A. Hassego, J.D. Hollanda, M. Kamieńskiego, J. Stefaniego, J. Elsnera, K. Kurpińskiego. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu pokazanie relacji między polityką a muzyką w XVII, XVIII i pierwszej ćwierci XIX w. na przykładzie wybranych kompozycji m.in. A. Melaniego, A. Steffaniego, D. Scarlattiego, G. F. Händla, N. Porpory, A. Vivaldiego, G.A. Ristoriego, J.A. Hassego, J.D. Hollanda, M. Kamieńskiego, J. Stefaniego, J. Elsnera, K. Kurpińskiego, G Rossiniego, G Verdiego. Przedmiotem zajęć będą takie gatunki jak serenata, opera, kantata, oratorium. W trakcie zajęć zostanie przybliżony kontekst polityczno-historyczny wydarzeń, które stanowiły impuls do zamawiania u artystów wybranych kompozycji, postacie mecenasów-patronów, a także ich polityka kulturalna na gruncie muzyki i teatru muzycznego. W kolejności analizie zostaną poddane teksty librett, a także sposób w jaki kompozytorzy swoją muzyką dookreślali teksty poetów. |
Literatura: |
Thomas McGeary, The Politics of Opera in Handel’s Britain, Cambridge 2013; Robert Hume, The Politics of Opera In Late Seventeenth-Century London, w: „Cambridge Opera Journal” 1998 nr 1, s. 15-43; M. Bucciarelli, Venice and the East: Operatic Readings of Tasso’s Armida in Early Eighteenth-Century Venice, w: Music as Social and Cultural Practice: Essays in Honour of Reinhard Strohm, red. M. Bucciarelli, B. Joncus, Woodbridge 2007; John Bokina, Opera and Politics. From Monteverdi to Henze, New Haven and London 1997; Aneta Markuszewska, Festa i muzykanadworzeMariiKazimierySobieskiej w Rzymie (1699-1714), Warszawa 2012; Maria Goloubeva, The Glorification of Emperor Leopold I in Image, Spectacle and Text, Mainz 2000; Alina Żórawska-Witkowska, Muzyka w barokowym ogrodzie: grandsdivertissements wersalskie – 1664, 1668, 1674, „Biuletyn Historii Sztuki” 2001 nr 1-4, s. 143-161; Alina Żórawska-Witkowska, Warszawska ‘Galatea’ (1628) – fakty i domysły, „Muzyka” 2003 nr 4, s. 95-118. |
Efekty uczenia się: |
Dostrzeganie i rozumienie związków pomiędzy wydarzeniami politycznymi a tworzonymi w wiekach XVII-XIX kompozycjami; dostrzeganie takiej problematyki w kulturze europejskiej wybranego okresu |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, lektury wybranych tekstów i tekstu zaliczeniowego obejmującego materiał z zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Naliwajek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Naliwajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Naliwajek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Naliwajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.