Muzyczny romantyzm w Petersburgu (Музыкальный романтизм в Санкт-Петербурге
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-MROMPET-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Muzyczny romantyzm w Petersburgu (Музыкальный романтизм в Санкт-Петербурге |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie muzycznej historii stolicy Imperium Rosyjskiego w XIX wieku. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omówione zostanie życie artystyczne Wenecji Północy w XIX wieku, a w szczególności – kultura muzyczna epoki romantyzmu i jej petersburscy przedstawiciele, których twórczość jest znana na całym świecie. Ważne znaczenie mają przybliżenie działalności Nowej Rosyjskiej Szkoły Muzycznej (t. zw. „Potężnej gromadki”), wiadomości nt. form muzycznej kultury, charakterystycznych dla życia codziennego różnych grup społecznych, oraz omówienie ważniejszych gatunków muzycznych i ich ewolucji. Istotną część zajęć stanowi prezentacja nagrań dzieł scenicznych i utworów instrumentalnych Milija Bałakiriewa, Cezarego Cuiego, Modesta Musorgskiego, Mikołaja Rimskiego-Korsakowa i Aleksandra Borodina. |
Literatura: |
1. Istoriâ russkoj muzyki v desâti tomach, t. 5–9, Moskva, „Muzyka”, 1988–1994 2. E. Fradkina, Zal Dvorânskogo sobraniâ: zametki o koncertnoj žizni Sankt-Peterburga, Sankt-Peterburg, „Kompozitor", 1994 3. I. Murawiewa, Salony puškinskoj pory: očerki literaturnoj i svetskoj žizni Sankt-Peterburga, Sankt-Peterburg, Kriga, 2008. 4. Okno na Europę: zagadnienia kulturowej tożsamości Petersburga i jego rola w historii powszechnej, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2006. 5. Peterburgskaâ muzykal'naâ polonistika. Vyp. 1 -3, sost. I. V. Macievskij, Sankt-Peterburg, Rosijskij Institut Istorii Iskusstv, 2002. 6. I. Petrovskaâ, Muzykal'noe obrazovanie i muzykal'nye obŝestvennye organizacii v Peterburge 1801-1917: ènciklopediâ, Sankt-Peterburg, "Petrovskij fond", 1999. 7. I. Petrovskaâ, Muzykal'nyj Peterburg: 1801-1917: ènciklopedičeskij slovar'-issledovanie, Sankt-Peterburg: "Kompozitor", 2009-2010г. 8. P. Stolpjanskij, Muzyka i muzicirovanie v starom Peterburge, Leningrad : Muzyka, 1989 |
Efekty uczenia się: |
Rezultatem zajęć fakultatywnych będzie przyswojenie wiedzy o kulturze muzycznej dziwiętnastowiecznego Petersburga i o dokonaniach sławnych petersburżan, utalentowanych kompozytorów i wykonawców. |
Metody i kryteria oceniania: |
-aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach); -obecność na zajęciach (2 nieobecności w semestrze nie pociągają za sobą żadnych konsekwencji); -końcowy test pisemny (ocena dostateczna w przypadku przekroczenia progu 50% poprawnych odpowiedzi). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.