Muzyka i obraz (moduł II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-MUZOB-KON |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Muzyka i obraz (moduł II) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
II rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł II) |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest ogólne wprowadzenie studenta w problematykę związaną z muzyką i ruchomym obrazem (głównie - muzyka filmowa, ale też sztuka teledysku). Podstawą zajęć jest wielość i różnorodność proponowanych tematów, które będą punktem wyjścia do własnych poszukiwań. |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest ogólne wprowadzenie studenta w problematykę związaną z muzyką i ruchomym obrazem (głównie - muzyka filmowa, ale też sztuka teledysku). Pojawi się też tematyka związna z relacjami muzyki i obrazu nieruchomego (okładki płyt z muzyką). Podstawą zajęć jest wielość i różnorodność proponowanych tematów, które będą punktem wyjścia do własnych poszukiwań. |
Pełny opis: |
Część zajęć zajmie przedstawienie historii muzyki filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem bogatej tradycji hollywoodzkiej – od czasów kina niemego do lat 90.). Przedstawione zostaną tu relacje zachodzące między muzyką klasyczną a muzyką filmową (język, techniki, wzajemne wpływy), przyjrzymy się sylwetkom najważniejszych kompozytorów (m. in. M. Steiner, E. Korngold, F. Waxman, B. Kaper, M. Rozsa, E. Morricone, J. Goldsmith, J. Williams, Vangelis) Istotnym elementem będzie lektura tekstów dot. estetyki muzyki filmowej (m. in. koncepcje T. W. Adorna i Z. Lissy). Obok lektury wskazanych tekstów, na zajęciach prezentowane są i analizowane fragmenty filmów zawierających najważniejsze przykłady muzyki filmowej ("Metropolis", "Citizen Kane", "The Good, The Bad and The Ugly", "East of Eden", "Star Wars", "Chariots of Fire", "Rain Man", "Atonement", "Nóż w wodzie", "Podwójne życie Weroniki" i inne). Część zajęć poświęcimy sztuce teledysku - jego historii, teorii, a także analizie wybranych przykładów autorskich (Michael Gondry, Spike Jonze i inni) Trzecią część zajęć poświęcimy na relację między muzyką a okładką płytową (narzędzia analityczne M. Torzeckiego, przykłady mistrzów S. Thorgerson, J. Flora, A. Steinweiss) |
Literatura: |
Zofia LISSA "Estetyka muzyki filmowej", PWM, Kraków 1964 Alicja HELMAN "Rola muzyki w filmie", WAiF, 1964 Krzysztof KOMEDA-TRZCIŃSKI "Rola muzyki w dziele filmowym", "Kwartalnik Filmowy", 2/1961, s. 35-38. Bohdan POCIEJ "Uwagi o muzyce filmowej", "Kwartalnik Filmowy", 6/1994 [lato], s.126-129 "Kwartalnik filmowy. Dźwięk, słowo, muzyka w filmie", 44/2003 r. Mervyn COOKE "A History of Film Music", Cambridge University Press, 2008 Iwona SOWIŃSKA "Polska muzyka filmowa w latach 1945-1968", WUŚ, 2006 + Marsha Kinder Teledyski a widz, [w:] Wiedza o kulturze, cz. IV: Audiowizualność w kulturze, WUW, Warszawa [różne wydania] Sven E. Carlsson Audiovisual poetry or Commercial Salad of Images, Musiikin suunta 2/1999 Robart Pahlavi Bowie Rock Video ‘According; to Fredric Jameson w: Continuum: The Australian Journal of Media and Culture: Film, TV and the Popular, 1:2 (1987) Mateusz TORZECKI, "Okładki płyt. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych", Wydawnictwo Instytut Kultury Popularnej, 2015 |
Efekty uczenia się: |
Znajomość historii muzyki filmowej, mechanizmów nią rządzących, kluczowych momentów, głównych prądów i kierunków rozwoju. Znajomość biografii i twórczości najważniejszych kompozytorów muzyki filmowej. Znajomość kluczowych dla muzyki filmowej filmów. Znajomość teorii Zoffi Lissy i umiejętność zastosowania jej koncepcji do własnych badań Umiejętność rozpoznania wskazanych tematów (kompozytor, film) z listy ważnych dla muzyki filmowej dzieł. Znajomość historii teledysku. Umiejętność analizy tej formy audiowizualnej. Znajomość historii okładek i umiejętność ich analizy |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składać się będą: aktywność na zajęciach i praca zaliczeniowa lub test. |
Praktyki zawodowe: |
ND |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Gradowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Gradowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.