Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Muzyka i obraz (moduł II)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-MUZOB-KON
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Muzyka i obraz (moduł II)
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: II rok I st. Muzykologia
Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł II)
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest ogólne wprowadzenie studenta w problematykę związaną z muzyką i ruchomym obrazem (głównie - muzyka filmowa, ale też sztuka teledysku). Podstawą zajęć jest wielość i różnorodność proponowanych tematów, które będą punktem wyjścia do własnych poszukiwań.

Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest ogólne wprowadzenie studenta w problematykę związaną z muzyką i ruchomym obrazem (głównie - muzyka filmowa, ale też sztuka teledysku). Pojawi się też tematyka związna z relacjami muzyki i obrazu nieruchomego (okładki płyt z muzyką). Podstawą zajęć jest wielość i różnorodność proponowanych tematów, które będą punktem wyjścia do własnych poszukiwań.

Pełny opis:

Część zajęć zajmie przedstawienie historii muzyki filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem bogatej tradycji hollywoodzkiej – od czasów kina niemego do lat

90.). Przedstawione zostaną tu relacje zachodzące między muzyką klasyczną a muzyką filmową (język, techniki, wzajemne wpływy), przyjrzymy się sylwetkom najważniejszych kompozytorów (m. in. M. Steiner, E. Korngold, F. Waxman, B. Kaper, M. Rozsa, E. Morricone, J. Goldsmith, J. Williams, Vangelis)

Istotnym elementem będzie lektura tekstów dot. estetyki muzyki filmowej (m. in. koncepcje T. W. Adorna i Z. Lissy).

Obok lektury wskazanych tekstów, na zajęciach prezentowane są i analizowane fragmenty filmów zawierających najważniejsze przykłady muzyki filmowej ("Metropolis", "Citizen Kane", "The Good, The Bad and The Ugly", "East of Eden", "Star Wars", "Chariots of Fire", "Rain Man", "Atonement", "Nóż w wodzie", "Podwójne życie Weroniki" i inne).

Część zajęć poświęcimy sztuce teledysku - jego historii, teorii, a także analizie wybranych przykładów autorskich (Michael Gondry, Spike Jonze i inni)

Trzecią część zajęć poświęcimy na relację między muzyką a okładką płytową (narzędzia analityczne M. Torzeckiego, przykłady mistrzów S. Thorgerson, J. Flora, A. Steinweiss)

Literatura:

Zofia LISSA "Estetyka muzyki filmowej", PWM, Kraków 1964

Alicja HELMAN "Rola muzyki w filmie", WAiF, 1964

Krzysztof KOMEDA-TRZCIŃSKI "Rola muzyki w dziele filmowym", "Kwartalnik Filmowy", 2/1961, s. 35-38.

Bohdan POCIEJ "Uwagi o muzyce filmowej", "Kwartalnik Filmowy", 6/1994 [lato], s.126-129

"Kwartalnik filmowy. Dźwięk, słowo, muzyka w filmie", 44/2003 r.

Mervyn COOKE "A History of Film Music", Cambridge University Press, 2008

Iwona SOWIŃSKA "Polska muzyka filmowa w latach 1945-1968", WUŚ, 2006

+

Marsha Kinder Teledyski a widz, [w:] Wiedza o kulturze, cz. IV: Audiowizualność w kulturze, WUW, Warszawa [różne wydania]

Sven E. Carlsson Audiovisual poetry or Commercial Salad of Images, Musiikin suunta 2/1999

Robart Pahlavi Bowie Rock Video ‘According; to Fredric Jameson w: Continuum: The Australian Journal of Media and Culture: Film, TV and the Popular, 1:2 (1987)

Mateusz TORZECKI, "Okładki płyt. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych", Wydawnictwo Instytut Kultury Popularnej, 2015

Efekty uczenia się:

Znajomość historii muzyki filmowej, mechanizmów nią rządzących, kluczowych momentów, głównych prądów i kierunków rozwoju. Znajomość biografii i twórczości najważniejszych kompozytorów muzyki filmowej.

Znajomość kluczowych dla muzyki filmowej filmów.

Znajomość teorii Zoffi Lissy i umiejętność zastosowania jej koncepcji do własnych badań

Umiejętność rozpoznania wskazanych tematów (kompozytor, film) z listy ważnych dla muzyki filmowej dzieł.

Znajomość historii teledysku. Umiejętność analizy tej formy audiowizualnej.

Znajomość historii okładek i umiejętność ich analizy

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składać się będą: aktywność na zajęciach i praca zaliczeniowa lub test.

Praktyki zawodowe:

ND

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Gradowski
Prowadzący grup: Mariusz Gradowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)