Pracownia IV
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PRAC-IV | Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Pracownia IV | ||
Jednostka: | Instytut Muzykologii | ||
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla studentów studiów stacjonarnych Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów stacjonarnych II stopnia Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów stacjonarnych II stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone problematyce źródeł muzycznych i źródeł do historii muzyki wieków XVII i XVIII. Przewidywane są również zajęcia praktyczne – praca z wybranymi rękopisami i drukami muzycznymi w Gabinecie Zbiorów Muzycznych BUW. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone problematyce źródeł muzycznych i źródeł do historii muzyki wieków XVII i XVIII. Omówione zostaną zagadnienia związane z metodologią badań historycznych, a także sposobami poszukiwania oraz interpretowania dokumentów archiwalnych. Ponadto podjęta zostanie problematyka transferu źródeł muzycznych w XVII i XVIII wieku, handlu muzykaliami, a także technologii produkcji druków muzycznych. Przewidywane są również zajęcia praktyczne – praca z wybranymi rękopisami i drukami muzycznymi w Gabinecie Zbiorów Muzycznych BUW. |
||
Literatura: |
Dostosowana do tematyki pracowni w danym roku (semestrze) akademickim. |
||
Efekty uczenia się: |
1. Student zna najważniejsze sposoby poszukiwania archiwaliów. 2. Student zna podstawowe metody badań źródeł muzycznych z XVII i XVIII wieku. 3. Student potrafi odróżnić najważniejsze technologie produkcji druków muzycznych stosowane w wiekach XVII i XVIII. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych oraz krótka praca zaliczeniowa w formie ustnej lub pisemnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Viktoryia Antonchyk | |
Prowadzący grup: | Viktoryia Antonchyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Pracownia Katedry Historii Muzyki w semestrze zimowym roku ak. 2021/2022 poświęcona będzie twórczości Piotra Czajkowskiego. | |
Pełny opis: |
Pracownia Katedry Historii Muzyki w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 poświęcona będzie twórczości klasyka romantyzmu Piotra Czajkowskiego. Uczestnicy konwersatorium zostaną zapoznani z gatunkami muzycznymi, które zajmują znaczącą pozycję w dorobku twórczym Czajkowskiego: opery, symfonie, suity orkiestrowe, uwertury i fantazje symfoniczne, koncerty fortepianowe, kwartety, fortepianowe utwory programowe, chóralne utwory religijne, romanse i pieśni oraz balety. Studenci usłyszą je w interpretacji znakomitych artystów: podczas konwersatorium prezentowane będą nagrania wybranych utworów. Będąc przedstawicielem narodowej szkoły rosyjskiej Czajkowski zajął szczególne miejsce w europejskiej muzyce romantycznej. Reprezentował nurt kosmopolityczny w historii muzyki. Jednocześnie dzięki talentowi i doskonałemu operowaniu warsztatem kompozytorskim Czajkowski wypracował swój indywidualny styl; jego twórczość przepełniona jest romantycznym pięknem i prawdą wyrazu emocjonalnego. Dlatego podjęta zostanie też problematyka procesu twórczego charakterystycznego dla kompozytora, zagadnienia dotyczące postawy estetycznej twórcy. Omówione będą związki Piotra Czajkowskiego z kulturą polską. | |
Literatura: |
A. Alszwang, Czajkowski, Kraków 1979. E. Dziębowska, Instrumentacja Karłowicza a Czajkowskiego, w: Polsko-rosyjskie miscellanea muzyczne, red. Z. Lissa, Kraków 1967. M. Matecka, Piotr Czajkowski a literatura rosyjska, „Slavia Orientalis” 2002 nr 4, s. 527-544. I. Turska, Balety Piotra Czajkowskiego, Kraków 1981. J. Walczak, Kiedy literatura staje się muzyką: puszkinowska klasyka w kompozycjach Piotra Czajkowskiego, Kraków 2015. Szczegółowa literatura uzupełniająca będzie podawana na bieżąco podczas zajęć. | |
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone będą stacjonarnie, ale w zależności od sytuacji epidemicznej tryb prowadzenia zajęć może zostać zmieniony na zdalny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 7 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały charakter monograficzny i zostaną poświęcone „Chorałom Schüblerowskim” BWV 645‒650 Johanna Sebastiana Bacha. Na tym przykładzie poruszone zostaną liczne problemy, począwszy od kwestii związanych z badaniami źródłowymi (techniki druku muzycznego w XVIII wieku, zagadnienia filologii muzycznej, metody badań proweniencyjnych), przez analizę porównawczą chorałów organowych zawartych w tej kolekcji z odpowiadającymi im kantatami lipskiego kantora, a na zagadnieniach wykonawczych skończywszy. Podjęte zostaną m.in. następujące tematy: ‒ drukarstwo muzyczne w XVIII wieku; ‒ proweniencja zachowanych egzemplarzy pierwszej edycji „Chorałów Schüblerowskich” ze szczególnym uwzględnieniem wątków polskich; ‒ krytyka pojęcia „urtextu”; ‒ historycznie poinformowane wykonania „Chorałów Schüblerowskich”. ‒ analiza porównawcza następujących kompozycji: 1. Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645 ‒ Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 140. 2. Wo soll ich fliehen hin / Auf meinen lieben Gott ‒ BWV 646 ‒ Wo soll ich fliehen hin BWV 694. 3. Wer nur den lieben Gott läßt walten BWV 647 ‒ Wer nur den lieben Gott läßt walten BWV 93. 4. Meine Seele erhebt den Herren BWV 648 ‒ Meine Seel erhebt den Herren BWV 10. 5. Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ BWV 649 ‒ Bleib bei uns, denn es will Abend werden BWV 6. 6. Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter BWV 650 ‒ Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren BWV 137. | |
Literatura: |
1. George B. Stauffer, Noch ein „Handexemplar”. Der Fall der Schübler-Choräle, „Bach-Jahrbuch” 2015, t. 101, s. 177–192. 2. Peter Williams, Schübler Chorales BWV 645–650, w: tegoż, The Organ Music of J. S. Bach, Cambridge University Press, Cambridge 2008 [2003/1980], s. 317–335. 3. Hans-Joachim Schulze, „Die 6 Choräle kosten nichts”. Zur Bewertung des Originaldrucks der „Schübler-Choräle”, „Bach-Jahrbuch” 2008, t. 94, s. 301–304. 4. Alfred Dürr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, przeł. Armin i Andrzej Teske, Polihymnia, Lublin 2004 [Johann Sebastian Bach. Die Kantaten, 1971]. 5. Christoph Wolff, Bach’s Personal Copy of the Schübler Chorales, w: tegoż, Bach: essays on his life and music, Harvard University Press, Cambridge–London 1991, s. 178–186. 6. Johann Sebastian Bach, Sechs Chorale von verschiedener Art, Johann Georg Schübler, Zella, s.a.. Egzemplarze: (a) Princeton University Library, US-PRu, Scheide Collection 26.2; (b) Vienna, Österreichische Nationalbibliothek, A-Wn SH J. S. Bach 40. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Szymon Paczkowski | |
Prowadzący grup: | Szymon Paczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: | ||
Pełny opis: |
Pracownia Katedry Historii Muzyki w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 poświęcona będzie twórczości klasyka romantyzmu Piotra Czajkowskiego. Uczestnicy konwersatorium zostaną zapoznani z gatunkami muzycznymi, które zajmują znaczącą pozycję w dorobku twórczym Czajkowskiego: opery, symfonie, suity orkiestrowe, uwertury i fantazje symfoniczne, koncerty fortepianowe, kwartety, fortepianowe utwory programowe, chóralne utwory religijne, romanse i pieśni oraz balety. Studenci usłyszą je w interpretacji znakomitych artystów: podczas konwersatorium prezentowane będą nagrania wybranych utworów. Będąc przedstawicielem narodowej szkoły rosyjskiej Czajkowski zajął szczególne miejsce w europejskiej muzyce romantycznej. Reprezentował nurt kosmopolityczny w historii muzyki. Jednocześnie dzięki talentowi i doskonałemu operowaniu warsztatem kompozytorskim Czajkowski wypracował swój indywidualny styl; jego twórczość przepełniona jest romantycznym pięknem i prawdą wyrazu emocjonalnego. Dlatego podjęta zostanie też problematyka procesu twórczego charakterystycznego dla kompozytora, zagadnienia dotyczące postawy estetycznej twórcy. Omówione będą związki Piotra Czajkowskiego z kulturą polską. | |
Literatura: |
A. Alszwang, Czajkowski, Kraków 1979. E. Dziębowska, Instrumentacja Karłowicza a Czajkowskiego, w: Polsko-rosyjskie miscellanea muzyczne, red. Z. Lissa, Kraków 1967. M. Matecka, Piotr Czajkowski a literatura rosyjska, „Slavia Orientalis” 2002 nr 4, s. 527-544. I. Turska, Balety Piotra Czajkowskiego, Kraków 1981. J. Walczak, Kiedy literatura staje się muzyką: puszkinowska klasyka w kompozycjach Piotra Czajkowskiego, Kraków 2015. Szczegółowa literatura uzupełniająca będzie podawana na bieżąco podczas zajęć. | |
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone będą stacjonarnie, ale w zależności od sytuacji epidemicznej tryb prowadzenia zajęć może zostać zmieniony na zdalny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.