Problemy muzykologii współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PROBUW-KON |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy muzykologii współczesnej |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
I rok II st. Muzykologia Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w najistotniejsze problemy metodologiczne muzykologii współczesnej. Lektura i interpretacja najnowszej literatury muzykologicznej o pełnym przekroju treściowym - od substancji muzycznej do całości kontekstu kulturowego muzyki, w tym oddziaływania tradycji na kształt muzyki współczesnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć odwołuje się do współczesnego kształtu muzykologii jako dyscypliny naukowej. Uwzględnia najważniejsze obecnie tendencje badawcze na tle zarysu historycznego celów i metod muzykologii. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są współczesnemu zróżnicowaniu kierunków w muzykologii współczesnej w krajach europejskich i pozaeuropejskich na podstawie nowo publikowanej literatury przedmiotu. Uwzględnia najważniejsze obecnie tendencje badawcze (m.in. "nowa muzykologia" i "muzykologia empiryczna") na tle zarysu historycznego celów i metod muzykologii, ze szczególnym uwzględnieniem praktyki wykonawczej, instrumentologii, dyskursów kompozytorskich. Ze względu na formę konwersatorium, studenci są zachęcani do prezentowania swoich zainteresowań i wspólnych dyskusji. |
Literatura: |
Wybór: Z. Helman: Dwie koncepcje historiografii muzycznej w pierwszej połowie XX wieku, "Muzyka" 2002, nr 3-4, s.115–126. L. B. Meyer: Style and Music: Theory, History and Ideology, Filadelfia 1989. L. Kramer: Postmodernism and Musicology, w: Classical Music – Postmodern Knowledge, Los Angeles-London 1995. Empirical Musicology: Aims, Methods, Prospects. Edited by Eric Clarke and Nicholas Cook, Oxford: Oxford University Press 2004. J. Kerman: Jak dotarliśmy do analizy i jak z niej wybrnąć, tłum. D. Maciejewicz, Res Facta Nova nr 1, s. 81–100. M. Gołąb: Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003. |
Efekty uczenia się: |
– znajomość współczesnych tendencji metodologicznych w muzykologii; – znajomość terminologii muzykologicznej na poziomie rozszerzonym. |
Metody i kryteria oceniania: |
– obecność na zajęciach – sprawdzian/egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Dahlig | |
Prowadzący grup: | Piotr Dahlig | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.