Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarys dziejów muzyki polskiej XVIII-XIXw.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-ZDMP-W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarys dziejów muzyki polskiej XVIII-XIXw.
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: III rok I st. Muzykologia
Przedmioty obowiązkowe dla III r. studiów stacjonarnych I stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wiedza z zakresu wcześniejszych epok historii muzyki polskiej oraz historii muzyki powszechnej baroku, klasycyzmu i XIX wieku (ta ostatnia zdobywana równolegle do realizacji przedmiotu w programie studiów licencjackich w IMUW).

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład kursowy z historii muzyki polskiej XVIII-XIX wieku. Zadaniem zajęć realizowanych w ramach tego przedmiotu jest przedstawienie panoramy najważniejszych zjawisk polskiej kultury muzycznej tego okresu ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Fryderyka Chopina.

Pełny opis:

Zadaniem zajęć realizowanych w ramach tego przedmiotu jest przedstawienie panoramy najważniejszych zjawisk polskiej kultury muzycznej XVIII i XIX wieku na tle zmieniających się warunków funkcjonowania kultury polskiej w tych czasach (okres Rzeczypospolitej, zabory i ruch emigracyjny).

Zajęcia podzielone są na cztery przekrojowe bloki tematyczne:

1. opera polska w czasach saskich, stanisławowskich, Księstwa Warszawskiego, Królestwa Polskiego ze szczególnym uwzględnieniem twórczości J.A. Hassego, M. Kamieńskiego, J. Stefaniego, J. Elsnera, K. Kurpińskiego i S. Moniuszki.

2. twórczość Fryderyka Chopina, w tym takie zagadnienia jak jej periodyzacja, styl brillant w kontekście działalności innych polskich kompozytorów-pianistów (m.in. F. Lessel, M. Szymanowska), Szkoła Główna Muzyki w perspektywie rozwoju polskiego szkolnictwa muzycznego w XIX w., panorama uprawianych gatunków, najwybitniejszy twórca pochopinowski - J. Zarębski

3. inne gatunki muzyki instrumentalnej - m.in. symfonika od oświecenia do II połowy XIX wieku (przez przykłady z twórczości J. Elsnera, I.F. Dobrzyńskiego po Z. Noskowskiego i I.J. Paderewskiego) czy sylwetki polskich twórców muzyki skrzypcowej (F. Janiewicz, K. Lipiński, H. Wieniawski)

4. muzyka religijna w XVIII i XIX wieku - najważniejsze ośrodki i gatunki

Literatura:

Podstawowa literatura przedmiotu:

- Alina Nowak-Romanowicz, Klasycyzm 1750-1830, W-wa 1995 („Historia muzyki polskiej”, IV)

- Alina Mądry, Barok, część druga: 1697-1795 Muzyka religijna i jej barokowy modus operandi, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, Sutkowski Edition, 2014 (Historia muzyki polskiej, III/2)

- Zofia Chechlińska, Romantyzm, część pierwsza 1795-1850, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, Sutkowski Edition (Historia muzyki polskiej, V/1)

- Irena Poniatowska, Romantyzm, część druga A 1850-1900: Twórczość muzyczna, Warszawa 2010, Narodowe Centrum Kultury, Sutkowski Edition (Historia muzyki polskiej, V/2A)

- E. Szczepańska-Lange, Romantyzm, część druga B 1850-1900: Życie muzyczne w Warszawie, Wwa 2010, Narodowe Centrum Kultury, Sutkowski Edition (Historia muzyki polskiej, V/2B)

- Mieczysław Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Poznań 1998 (PWM Kraków 2010), szczególnie: Część 5: Gatunki i utwory i Część 7: Styl, jego cechy i fazy

- Przemiany stylu Chopina, red. M. Gołąb, Kraków 1993

- Moniuszko. Kompendium, red. R.D. Golianek, Osoba i dzieło Stanisława Moniuszki we współczesnej perspektywie, PWM Kraków 2020

- portal "Dziedzictwo muzyki Polskiej", https://portalmuzykipolskiej.pl

Możliwe jest wskazywanie pomocniczej literatury przedmiotu do konkretnych tematów zajęć.

Efekty uczenia się:

Uczestnictwo w wykładzie powinno dać następujące efekty:

- znajomość najważniejszych procesów kształtujących rozwój polskiej kultury muzycznej w XVIII i XIX wieku w perspektywie zmiennej sytuacji polityczno-gospodarczej ziem polskich

- poznanie i zrozumienie roli najważniejszych dzieł dla polskiej kultury muzycznej tych czasów: oper i innych gatunków muzyki scenicznej, twórczości fortepianowej F. Chopina w stylu brillant i romantycznej, twórczości symfonicznej i religijnej

- pogłębioną znajomość twórczości F. Chopina z umiejętnością słuchowego rozróżniania charakterystycznych idiomów muzycznych właściwych dla najważniejszych gatunków przez niego uprawianych: sonat, ballad i scherz, polonezów, mazurków, walców, etiud, nokturnów

- umiejętność charakteryzowania najważniejszych gatunków polskiej muzyki scenicznej oraz form i gatunków muzyki instrumentalnej i religijnej, widzianych w perspektywie uwarunkowań lokalnych i w kontekście europejskim

- gotowość do wzięcia odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kultury polskiej XVIII-XIX wieku

Metody i kryteria oceniania:

Pierwszym krokiem do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (nieobecności należy usprawiedliwić).

Zajęcia kończą się egzaminem pisemnym, którego częścią jest zaliczenie audytywne polegające na rozpoznawaniu idiomów muzycznych właściwych dla twórczości F. Chopina. Lista reprezentatywnych utworów Chopina do zaliczenia słuchowego przedstawiana jest nie później niż do 2 tygodni od rozpoczęcia zajęć kursowych.

Materiały poglądowe z wykładu (ew. prezentacje, nagrania audio i wideo przykładów muzycznych prezentowanych na zajęciach oraz wskazywanych do samodzielnego wysłuchania, dodatkowa literatura przedmiotu, przykłady nutowe) od czasów pandemii gromadzone są na Classroomie, w zakładce dedykowanej wykładowi z Zarysu dziejów muzyki polskiej XVIII-XIX wieku. Studenci na początku cyklu zajęć semestralnych każdorazowo otrzymują link z zaproszeniem do Classroomu, który aktywny jest do końca poprawkowej sesji egzaminacyjnej dla danego semestru.

W przypadku decyzji stosownych władz możliwa jest zdalna realizacja zajęć oraz przeprowadzenie egzaminu na uniwersyteckiej platformie Kampus-Egzaminy.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Ryszka-Komarnicka
Prowadzący grup: Anna Ryszka-Komarnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Ryszka-Komarnicka
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)