Zasady muzyki (semestr zimowy)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-ZM-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Zasady muzyki (semestr zimowy) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pierwszy semestr zajęć poświęcony będzie podstawowym pojęciom i problemom teorii muzyki. Tematyka drugiego skoncentrowana zostanie wokół zagadnień teorii dzieła muzycznego. Celem wykładu jest systematyzacja fundamentalnych zjawisk zawartych w strukturze muzycznej: akustycznych, rytmicznych, harmonicznych i tonalnych oraz zasad ich funkcjonowania w kategoriach formy muzycznej. Istotnym elementem zajęć będzie propedeutyka analizy formalno-harmonicznej wybranych dzieł z repertuaru muzycznego od XVIII do XX wieku. |
Pełny opis: |
Pierwszy semestr zajęć poświęcony będzie podstawowym pojęciom i problemom teorii muzyki. Tematyka drugiego skoncentrowana zostanie wokół zagadnień teorii dzieła muzycznego. Celem wykładu jest systematyzacja fundamentalnych zjawisk zawartych w strukturze muzycznej: akustycznych, rytmicznych, harmonicznych i tonalnych oraz zasad ich funkcjonowania w kategoriach formy muzycznej. Istotnym elementem zajęć będzie propedeutyka analizy formalno-harmonicznej wybranych dzieł z repertuaru muzycznego od XVIII do XX wieku. Tematyka zajęć w I semestrze obejmuje następujące zagadnienia: akustyczne podstawy muzyki, systemy dźwiękowe i stroje muzyczne, pismo nutowe, interwały, skale, gamy, tonacje, melodyka i ornamentyka, rytm i metrum, agogika, dynamika i artykulacja, akordyka i harmonika, system tonalny, kontrapunkt i technika imitacyjna, instrumenty muzyczne, partytura orkiestrowa. Tematyka zajęć w II semestrze obejmuje teorię i propedeutykę analizy następujących form lub gatunków muzycznych: forma pieśni (budowa okresowa), kanon i fuga, wariacje, forma sonatowa i cykl sonatowy, rondo, suita barokowa, opera i dramat muzyczny, kantata i oratorium, formy muzyki religijnej, formy swobodne oraz rozważania nad problemem formy w muzyce XX wieku. |
Literatura: |
Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki, PWM. Józef M. Chomiński, Formy muzyczne, t. 1-5, PWM. Zofia Lissa, Zarys nauki o muzyce, PWM. Danuta Wójcik, ABC form muzycznych, Musica Iagellonica. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza z zakresu zasad muzyki oraz form muzycznych, umiejętność czytania tekstu muzycznego w zakresie wszystkich elementów muzyki, opanowanie zasad notacji muzycznej, umiejętność identyfikacji formy muzycznej utworu na podstawie wysłuchania i oglądu partytury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: wykład ilustrowany przykładami muzycznymi, analiza audytywna, praca z tekstem nutowym. Kryteria oceniania: egzamin ustny - treści programowe oraz szczegółowe wymagania dotyczące egzaminu omówione ze studentami w czasie trwania kursu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.