Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - migowy, poz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L1-KKKCM2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - migowy, poz. 2 |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski język migowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci uczestniczący w zajęciach w drugim semestrze kontynuują naukę polskiego języka migowego. Jest to drugi język specjalności (C), jego znajomość jest na poziomie A1+. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć Kształcenie kompetencji komunikacyjnej w semestrze II, nauka polskiego języka migowego (PJM) wybranego spośród oferowanych języków rozpoczyna się od poziomu A1+ według ESOKJ tradycyjnie stosowanego dla języków fonicznych. Przedmiot obiejmuje 150 godzin dydaktycznych. Składa się z modułów tematycznych takich jak: 1) gramatyka, 2) ćwiczenia komunikacyjne, 3) ćwiczenia wizualno-przestrzenne, 4) ćwiczenia motoryczno-mimiczne. Ćwiczenia KKK pomagają studentom nabyć i rozwijać kompetencje komunikacyjne w języku obcym na poziomie podstawowym w zakresach tradycyjnie nazywanych umiejętnościami mówienia i słuchania (migania i rozumienia tekstów miganych). W odróżnieniu od typowych kursów językowych, których uczestnicy zwykle uczą się robić w języku obcym to, co już umieją zrobić w języku rodzimym, ćwiczenia KKK kierunkują rozwój komunikacyjny studentów w strony określone zakresem studiów ILS dla języka C. |
Pełny opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla studentów I roku studiów I stopnia, dla których polski język migowy (PJM) jest językiem C specjalności. W trakcie zajęć Kształcenie kompetencji komunikacyjnej w semestrze II, nauka PJM wybranego spośród oferowanych języków rozpoczyna się od poziomu A1+ według tradycji ESOKJ stosowanej dla języków fonicznych. Kształcenie kompetancji komunikacyjnej obejmuje dwa poziomy: sprawności językowej oraz świadomości komunikacyjnej. Na poziomie sprawności językowej studenci kontynuują naukę generowania i rozumienia wypowiedzi w języku migowymi; nabywają kontrolę nad wciąż podstawowym, ale stopniowo poszerzanym, zakresem struktur gramatycznych i jednostek leksykalnych; zdobywają dalsze doświadczenie w rozpoznawaniu i komponowaniu różnego typu tekstów wizualno-przestrzennych. Przedmiot w semestrze II składa się z modułów tematycznych takich jak: 1) gramatyka, 2) ćwiczenia komunikacyjne, 3) ćwiczenia wizualno-przestrzenne, 4) ćwiczenia motoryczno-mimiczne. Celem powyższych komponentów jest dalsze kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowej, w tym: - nabywania i pogłębiania umiejętności produkowania i odczytywania elementów manualnych i niemanualnych polskiego języka migowego - nabywania i pogłębiania umiejętności stosowania leksyki migowej - podstawowych znaków oraz struktur polskiego języka migowego - nabywania i pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie rozumienia oraz samodzielnego tworzenia prawidłowych konstrukcji gramatycznych - nabywania i pogłębiania umiejętności tworzenia spójnych, logicznych i stylistycznie poprawnych wypowiedzi w polskim języku migowym. Na poziomie świadomości komunikacyjnej studenci formułują pytania dotyczące adekwatności form językowych oraz odpowiadają na nie poprzez wyszukiwanie informacji w różnorodnych źródłach. Rozumieją potrzebę ciągłego dokształcania się i ciągłości praktyki komunikacyjnej w polskim języku migowym, samodzielnie i efektywnie organizują swoją pracę. Godziny kontaktowe w semestrze: 150 Praca własna studenta: powtarzanie i przyswajanie zadanych materiałów wizualnych – 40 godz. tworzenie glosariuszy wideo – 20 godz. tworzenie prac w postaci nagrań wideo i prezentacji w PJM – 35 godz. praktyczne ćwiczenia fonetyczne – 15 godz. przygotowanie do zaliczeń semestralnych – 15 godz. Całkowita liczba godzin pracy własnej: 125 godzin. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Literatura: |
Ustalana indywidualnie przez każdego prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu student: - posiada wiedzę z zakresu wiadomości o języku na poziomie podstawowym A2, zna podstawową strukturę języka jako systemu, rozumie jego specyfikę (K1_W01); - zna podstawowe struktury morfologiczno-składniowe, tworzy i rozumie proste wypowiedzi w polskim języku migowym na poziomie A2; zna definicje znaków, ich synonimy oraz wybrane znaki kulturowe PJM, ma utrwaloną wiedzę leksykalną i gramatyczną z tematów wskazanych w opisie przedmiotu; zna specyfikę artykulacji znaków PJM. (K1_W01) - ma podstawowe zrozumienie kompleksowej natury polskiego języka migowego oraz jego złożoności na poziomie A2 (K1_W03) - zna i rozumie elementy kultury obszaru polskiego języka migowego wskazane w opisie przedmiotu, rozumie rolę języka w komunikacji międzyludzkiej i kulturowej (K1_W07, K1_W10) - zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanym polskim językiem migowym (K1_W11) UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu student: - ma umiejętności językowe na poziomie A1według ESOKJ tradycyjnie stosowanego dla języków fonicznych, w typowych sytuacjach codziennych wymagających znajomości podstawowych technik, strategii i kanałów komunikacyjnych (K1_U05, K1_U09) - potrafi krytycznie analizować krótkie i nieskomplikowane teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować krótkie i podstawowe autentyczne teksty w polskim języku migowym na poziomie A2 oraz rozwijać podstawowe umiejętności profesjonalne w zakresie tego języka (K1_U01); - potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zjawiska dotyczące polskiego języka migowego, potrafi odpowiednio zareagować w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych odpowiednio do omawianego podczas kursu kontekstu kulturowego, używając podstawowych zwyczajowych zwrotów (K1_U03); - posiada umiejętność przygotowania krótkich wystąpień w polskim języku migowym w zakresie wprowadzanych zagadnień i na poziomie A2 (K1_U06); - potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań językowych i komunikacyjnych w polskim języku migowym w podstawowym zakresie, rozumie potrzebę samokształcenia i konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji (K1_U12) - potrafi rozwiązywać podstawowe problemy i wykonywać zadania językowe w polskim języku migowym na poziomie kompetencji A2 w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonanie oceny sytuacji oraz dobór właściwych metod i narzędzi (K1_U13) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po ukończeniu kursu student: - jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w polskim języku migowym (K1_K06); - jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w polskim języku migowym i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K1_K01); - jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i polskiej społecznościi Głuchych na rzecz promowania obu kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03); - jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego Polski i polskiej społeczności Głuchych (K1_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania Każdy moduł tematyczny może podlegać następującej ocenie: - ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć) - prace domowe - śródsemestralne i semestralne kolokwia ustne - przygotowanie prezentacji w języku migowym Kryteria oceniania – ćwiczenia: Próg zaliczeniowy ocenianych prac obowiązujący na wszystkich modułach to 60%. Wszystkie prace śródsemestralne i semestralne, kolokwia, są oceniane według następującej skali procentowej poprawności: 0-59% = ndst, (2.0) 60-67% = dst, (3.0) 68-75% = dst+ (3.5) 76-83% = db, (4.0) 84-91% = db+, (4.5) 92-98% = bdb. (5.0) 99-100%= bdb.! (5.0!) Metody oceniania – egzamin: Do egzaminu można podejść po zaliczeniu na ocenę pozytywną wszystkich poszczególnych modułów. Brak pozytywnej oceny z jednego lub więcej modułów skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu w sesji właściwej, wpisaniem oceny negatywnej do systemu USOS w pierwszym terminie, i koniecznością uzyskania oceny pozytywnej przed przystąpieniem do egzaminu w sesji wrześniowej. Kryteria oceniania – egzamin: Próg zaliczeniowy obowiązujący na części pisemnej egzaminu to 60%, oceniany wg następującej skali procentowej poprawności: 0-59% = ndst, (2.0) 60-67% = dst, (3.0) 68-75% = dst+ (3.5) 76-83% = db, (4.0) 84-91% = db+, (4.5) 92-98% = bdb. (5.0) 99-100%= bdb.! (5.0!) Ocena końcowa z przedmiotu wpisywana do systemu USOS to średnia ocen z egzaminu (50%) i ocen z zajęć (50%). Niezaliczenie jednej z części egzaminu skutkuje oceną niedostateczną w sesji właściwej i koniecznością poprawy egzaminu we wrześniowej sesji poprawkowej. Egzamin poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co egzamin w sesji właściwej. Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia każdego z modułów. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym module kursu. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) w pojedynczym module skutkuje oceną niedostateczną z tego modułu oraz całego kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kozub | |
Prowadzący grup: | Joanna Huczyńska, Agata Jasińska, Monika Kozub | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kozub | |
Prowadzący grup: | Joanna Huczyńska, Agata Jasińska, Monika Kozub | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.