System polityczny Konfederacji Szwajcarskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3300-SPKS1-HEL-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | System polityczny Konfederacji Szwajcarskiej |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem konwersatorium jest pogłębienie wiedzy studentów na temat zagadnień prawno-ustrojowych z zakresu prawa konstytucyjnego Konfederacji Szwajcarskiej w ujęciu historycznym i problemowym. Zakres tematyczny obejmuje konstytucyjną analizę systemów rządów, z uwzględnieniem zakresu kompetencji organów państwowych oraz występujących relacji między władzą ustawodawczą a wykonawczą i sądowniczą. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na uwarunkowania historyczne, polityczne, gospodarcze i społeczne kształtujące system polityczny Szwajcarii, jak i na budowę administracyjno-terytorialną państwa. Analiza obejmie politycznoustrojowe znaczenie form demokracji bezpośredniej. Omówione i scharakteryzowane zostanie prawo wyborcze systemu partyjnego jak i główne partie polityczne w Szwajcarii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest pogłębienie wiedzy studentów na temat zagadnień prawno-ustrojowych z zakresu prawa konstytucyjnego Konfederacji Szwajcarskiej w ujęciu historycznym i problemowym. Dyżur dydaktyczny w czwartki od godz. 16.45-18.00 na platformie google meet stały link meet.google.com/xvi-uqgu-huq (prośba o zapowiedź mailową obecności studenta na dyżurze - mail na adres j.miecznikowska@uw.edu.pl) |
Pełny opis: |
1.Zajęcia. Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie kwestii organizacyjnych oraz zasad zaliczania przedmiotu. Rys historyczny ustroju Szwajcarii – uwarunkowania społeczno-polityczne. 2. Zajęcia. Konstytucyjne podstawy ustroju państwowego Konfederacji Szwajcarskiej. Konstytucja z 1848r. i jej późniejsze nowelizacje. Konstytucja z 1999 roku Zasada demokratycznego państwa prawa, państwo socjalne, zasada subsydiarności, trójpodział władzy. Prawa wyborcze kobiet Prawa jednostki i ustrój społeczno-polityczny. 3.Zajęcia Zasada federalizmu kooperacyjnego. Trójszczeblowa struktura federalnego państwa - podział rzeczowy i funkcjonalny kompetencji 4. Zajęcia Instytucje demokracji bezpośrednie: inicjatywa ludowa, referendum obligatoryjne, referendum fakultatywne. Postępowanie konsultacyjne. 5. Zajęcia Federalny parlament – równorzędna dwuizbowość. System wyborczy do Rady Narodowej. Status prawny deputowanych. Organizacja Rady Narodowej 6. Zajęcia Rada Narodowa – kompetencje. Relacje Rady Narodowej z rządem. Procedura legislacyjna. 7. Zajęcia Rada Kantonów Konfederacji Szwajcarskiej -zasady wyboru i pozycja prawna członków, organizacja wewnętrzna. Zasady obradowania i podejmowania decyzji. 8. Zajęcia Kompetencje Rady Kantonów. Prace komisji redakcyjnej. Zgromadzenie Federalne - wspólne obrady obu izb. Zmiana konstytucji. 9. Zajęcia Władza wykonawcza - Rada Federalna. Skład i sposób powoływania rządu – „magiczna formuła”. Organizacja oraz zasady działania. Zadania i uprawnienia rządu federalnego 10. Zajęcia Zadania i uprawnienia rotacyjnego prezydenta i wiceprezydenta. Odpowiedzialność członków rządu Relacje między rządem a Zgromadzeniem Federalnym. Stany nadzwyczajne. 11.Zajęcia Władza sądowa- Sąd Federalny Wybór i pozycja sędziów. Sposób i zakres działania. Rozpatrywanie skarg konstytucyjnych. Relacje z innymi organami państwowymi 12. Zajęcia System partyjny – specyfika. Rola partii politycznych. Skład polityczny Rady Federalnej i Rady Narodowej. Analiza wyników wyborów – ocena zmian politycznych. 14 Zajęcia Pozycja ustrojowa kantonów i gmin. Organizacja władz kantonalnych. Podział kompetencji między federację i kantony. Rodzaje gmin. Organizacja władz gminnych i funkcjonowanie gmin. 15. Zajęcia Podsumowanie: ocena funkcjonowania systemu politycznego Szwajcarii. Kierunki dalszej ewolucji systemu politycznego i partyjnego. Wyzwania i problemy. Odniesienia do innych europejskich federacji. |
Literatura: |
• Konstytucja Federalna Konfederacji Szwajcarskiej z dnia 18 kwietnia 1999 http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/szwajcaria.html • Die helvetische Staatsverfassung 12 April 1798, http://www.servat.unibe.ch/verfg/ch/1798_Helvetische_staatsverfassung.pdf • Regulamin Rady Kantonów z 20 czerwca 2003 r., Geschäftsreglement des Ständerates (GRS) vom 20. Juni 2003, sr 171.14. regulamin Rady Narodowej z 3 października 2003 r., Monografie: • T. Branecki, Główne podmioty przywództwa politycznego w Konfederacji Szwajcarskiej, [w:] Dylematy przywództwa w Europie, analiza na wybranych przykładach, Kielce 2014. • Z. Czeszejko-Sochacki, Konfederacja Szwajcarska, [w:] Opozycja parlamentarna, Eugeniusz Zwierzchowski (red.), Warszawa 2000. • Z. Czeszejko-Sochacki, Rada Kantonów Konfederacji Szwajcarskiej, [w:] E. Zwierzchowski (red.), Izby drugie parlamentu, Białystok 1996, s. 241-265. • Z. Czeszejko-Sochacki, System konstytucyjny Szwajcarii, Warszawa 2002. • R. Klepka, Parlament w państwie federalnym na przykładzie Austrii, Belgii, Niemiec i Szwajcarii: analiza porównawcza, Warszawa 2013. • R. Klepka, System partyjny Szwajcarii – specyfika i kierunki ewolucji, w: Kryzys liberalnej demokracji w Europie i próby jego zażegnania, red. naukowa Szymon Ossowski, Wydawnictwo Adam Marszałek 2015. • J. Kozierska, Szwajcarska Partia Ludowa – zmiana polityczna w Szwajcarii?, [w:] Populizm w Europie. Defekt i przejaw demokracji?, red. J.-M. De Waele, A. Pacześniak, Warszawa 2010. • W. Linder, przekład Z. Pucek, Demokracja szwajcarska. Rozwiązywanie konfliktów w społeczeństwie wielokulturowym, Rzeszów 1996. • M. Marczewska-Rytko, Szwajcarski model demokracji bezpośredniej, [w:] Stan i perspektywy demokracji bezpośredniej we współczesnym świecie, M. Marczewska-Rytko (red.), Lublin 2011. • M. Musiał-Karg, Elektroniczne referendum w Szwajcarii. Wybrane kierunki zmian helweckiej demokracji bezpośredniej, Poznań 2012. • E. Myślak, System polityczny Konfederacji Szwajcarskiej, Kraków 2014. • P. Sarnecki, Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, Warszawa 2006. (rozdział pt. „Konfederacja Szwajcarska”), s. 265-313. • P. Sarnecki, Zgromadzenie Federalne Parlament Konfederacji Szwajcarskiej, Warszawa 1995. • E. Zieliński, Rząd Federalnej Konfederacji Szwajcarskiej, w: E. Zieliński, I. Bokszczanin, Rządy w państwach Europy, Tom 2, Warszawa 2005, s.345-383. Artykuły naukowe • T. Branecki, Szwajcarskie referendum „Stop minaretom” – podstawa prawna, wyniki i skutki, „Atheneum” 2011, vol. 32. • Z. Czeszejko-Sochacki, Procedura legislacyjna w Konfederacji Szwajcarskiej, „Przegląd Sejmowy” 1994, nr 4. • Z. Czeszejko-Sochacki, Projekt reformy szwajcarskiego parlamentu federalnego, Przegląd Sejmowy 1998, Nr 3 • Z. Czeszejko-Sochacki, Sądowa kontrola konstytucyjności w prawie szwajcarskim, „Przegląd Sejmowy” 1995, Nr 4. • E. Kużelewska, Landsgemeinde – demokracja na świeżym powietrzu. Czy głosowanie jawne nadal ma sens?, „Political Preferences” 2017, nr 15. • M. Musiał-Karg, Demokracja bezpośrednia w szwajcarskich kantonach. Wybrane uwagi na temat referendum, inicjatywy ludowej oraz zgromadzenia ludowego, „Polityka i Społeczeństwo” 2014, 2(12). • M. Musiał-Karg, Demokracja bezpośrednia a wprowadzenie praw wyborczych dla kobiet – przykład Szwajcarii, „Studia Środkowoeuropejskie” 2012, nr 4. R. Riedel, Szwajcarski eurosceptycyzm – pomiędzy ekonomią a polityką, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2016, nr 269 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia student: Wiedza - zna rozwój historyczny systemu politycznego Szwajcarii - zna i posługuje się siatką pojęć związanych z systemem politycznym Szwajcarii Umiejętności - umie zdefiniować kryteria określające system polityczny Szwajcarii i na tej podstawie określić jego sprawność i wartość; - potrafi wyjaśnić funkcjonowanie systemu rządów w Szwajcarii oraz wyjaśnić i ocenić przyczyny i skutki reform ustrojowych - potrafi przeanalizować, co pozytywnie lub negatywnie wpływa na system polityczny Szwajcarii Postawy - potrafi samodzielnie wpływać na otaczającą go rzeczywistość polityczną; - ma świadomość, jak bardzo dany system polityczny zależy od jego indywidualnych wyborów; - współpracuje z grupą przy realizacji powierzonych zadań - opracowywanie referatu/ prezentacji lub praca na zajęciach. Nakład pracy studenta: konwersatorium: 30 h przygotowanie do zajęć (aktywność, przygotowanie multimedialnej prezentacji na temat uzgodniony z Prowadzącą zajęcia): 30 h przygotowanie do egzaminu: 30 h Razem: 90h |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie konwersatorium uzależnione jest od spełnienia poniższych kryteriów: 1. Obecność na zajęciach on-line– dopuszczone do uzyskania zaliczenia 2 nieobecności oraz terminowa realizacja zajęć na platformie Classroom 2. Bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach. Premiowany udział w dyskusji. 3. Prezentacja multimedialna na ustalony z Prowadzącą problemowy temat ( dwa dni przed zajęciami przesłana). 4. Test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi na ostatnich zajęciach. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen cząstkowych w ramach przedmiotu: 1) Aktywność oceniana na każdych zajęciach (0-4 pkt); 2) Terminowa i prawidłowa realizacja zadań on-line (0-5pkt) 3) Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej(0-6 pkt); 4) Test w ramach przedmiotu (0-15 pkt); |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Miecznikowska-Jerzak | |
Prowadzący grup: | Justyna Miecznikowska-Jerzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Miecznikowska-Jerzak | |
Prowadzący grup: | Justyna Miecznikowska-Jerzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.