Wstęp do literaturoznawstwa CLIL 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L1ILS-CLIL1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa CLIL 1 |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Students should have a command of English at (at least) B2+ level. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Pierwsza część dwusemestralnego kursu wchodzącego w zakres programu pierwszego roku studiów licencjackich. Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami, narzędziami językowymi i technikami pracy z tekstem literackim i kulturowym, niezbędnymi do przeprowadzenia krytycznej analizy na poziomie akademickim. Kurs obejmuje zajęcia o poezji, dramacie, przedstawieniach teatralnych, prozie narracyjnej i studiach nad adaptacjami dzieł literackich, oraz stanowi praktyczne wprowadzenie do pisania esejów krytycznych, recenzji sztuk teatralnych i adaptacji filmowych tekstów literatury angielskiej. Tematyka kursu obejmuje takie zagadnienia, jak: interpretacja tezy eseju, struktura eseju i paragrafu, akademicki styl pisania. Jest to również intensywny kurs języka angielskiego dla celów akademickich w zakresie języka pisanego i mówionego. |
Pełny opis: |
Pierwsza część dwusemestralnego kursu wchodzącego w zakres programu pierwszego roku studiów licencjackich. Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami, narzędziami językowymi i technikami pracy z tekstem literackim i kulturowym, niezbędnymi do przeprowadzenia krytycznej analizy na poziomie akademickim. Kurs obejmuje zajęcia o poezji, dramacie, przedstawieniach teatralnych, prozie narracyjnej i studiach nad adaptacjami dzieł literackich, oraz stanowi praktyczne wprowadzenie do pisania esejów krytycznych, recenzji sztuk teatralnych i adaptacji filmowych tekstów literatury angielskiej. Tematyka kursu obejmuje takie zagadnienia, jak: interpretacja tezy eseju, struktura eseju i paragrafu, akademicki styl pisania. Jest to również intensywny kurs języka angielskiego dla celów akademickich w zakresie języka pisanego i mówionego. Kurs jako całość ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i technikami pracy z tekstem literackim na poziomie akademickim. Kurs dzieli się na trzy części poświęcone dramatowi, poezji i utworom narracyjnym. W części poświęconej poezji studenci poznają główne zagadnienia dotyczące budowy i kompozycji wiersza, metrum, figur stylistycznych, jednocześnie zapoznając się z najpopularniejszymi gatunkami poetyckimi angielskiego obszaru językowego, np. z sonetem. Część poświęcona dramatowi rozpoczyna się od analizy fragmentów "Poetyki" Arystotelesa, a następnie koncentruje się na dramacie elżbietańskim, którego przykłady omawiane są w mniej więcej tym samym czasie na zajęciach z historii literatury angielskiej. W części poświęconej utworom narracyjnym studenci poznają podstawowe terminy z zakresu narratologii, których przykłady omawiane są na podstawie wybranych fragmentów prozy. Podczas kursu analizuje się również filmowe lub teatralne adaptacje omawianych sztuk lub/i innego tekstu literackiego. |
Literatura: |
Paul Fussell, "Poetic Meter and Poetic Form" (fragmenty); Sh. Rimmon-Kennan, "Narrative Fiction" (fragmenty); Aristotle, "Poetics" (fragmenty); oraz inne teksty wybrane przez poszczególnych prowadzących. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Absolwent zna i rozumie K_W01 w zaawansowanym stopniu terminologię, teorię i metody badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej, które są niezbędne do przeprowadzenia krytycznej analizy tekstów literackich oraz innych tekstów kultury na poziomie akademickim K_W07 w zaawansowanym stopniu struktury, leksykę i konwencje posługiwanie się językiem angielskim w mowie i piśmie Umiejętności: Absolwent potrafi K_U01w zaawansowanym stopniu stosować terminologię, teorie i metody badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej niezbędną do przeprowadzenia krytycznej analizy różnych tekstów kultury na poziomie akademickim K_U07 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobierać konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej (np. uczestniczenie w debacie publicznej, wygłoszenie prezentacji akademickiej, uczestnictwo w debacie akademickiej, itp.) w języku angielskim w mowie i piśmie na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa w oparciu o przedłożone eseje akademickie (3-5) i inne formy weryfikacji wiedzy właściwej dla nauczanych treści (np. testy pisemne, aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji). W skład oceny końcowej wchodzi również komponent językowy, który stanowi 25% oceny całościowej. Ten komponent ocenia użycie zróżnicowanego i precyzyjnego słownictwa, różnorodnych i poprawnych struktur zdaniowych, poprawność gramatyczną, pisownię, interpunkcję, wymowę oraz spójność wypowiedzi. -- prace pisemne oraz testy cząstkowe (weryfikacja efektów: W, U) -- cząstkowe prace pisemne i wypowiedzi ustne (wefyfikacja efektów: W, U, K) -- wykonywanie krótkich zadań podczas zajęć (weryfikacja efektów: W, U, K) Dopuszczalne są trzy nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pypeć | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Błaszkiewicz, Przemysław Grabowski-Górniak, Irena Księżopolska, Katarzyna Myśliwiec, Dorota Osińska, Magdalena Pypeć, Przemysław Uściński, Julia Wilde | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pypeć | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Błaszkiewicz, Anna Cetera-Włodarczyk, Przemysław Grabowski-Górniak, Irena Księżopolska, Magdalena Pypeć, Marzena Sokołowska-Paryż, Przemysław Uściński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.