Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do literaturoznawstwa CLIL 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L1ILS-CLIL1
Kod Erasmus / ISCED: 09.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do literaturoznawstwa CLIL 1
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Students should have a command of English at (at least) B2+ level.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Pierwsza część dwusemestralnego kursu wchodzącego w zakres programu pierwszego roku studiów licencjackich.

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami, narzędziami językowymi i technikami pracy z tekstem literackim i kulturowym, niezbędnymi do przeprowadzenia krytycznej analizy na poziomie akademickim. Kurs obejmuje zajęcia o poezji, dramacie, przedstawieniach teatralnych, prozie narracyjnej i studiach nad adaptacjami dzieł literackich, oraz stanowi praktyczne wprowadzenie do pisania esejów krytycznych, recenzji sztuk teatralnych i adaptacji filmowych tekstów literatury angielskiej. Tematyka kursu obejmuje takie zagadnienia, jak: interpretacja tezy eseju, struktura eseju i paragrafu, akademicki styl pisania. Jest to również intensywny kurs języka angielskiego dla celów akademickich w zakresie języka pisanego i mówionego.

Pełny opis:

Pierwsza część dwusemestralnego kursu wchodzącego w zakres programu pierwszego roku studiów licencjackich.

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami, narzędziami językowymi i technikami pracy z tekstem literackim i kulturowym, niezbędnymi do przeprowadzenia krytycznej analizy na poziomie akademickim. Kurs obejmuje zajęcia o poezji, dramacie, przedstawieniach teatralnych, prozie narracyjnej i studiach nad adaptacjami dzieł literackich, oraz stanowi praktyczne wprowadzenie do pisania esejów krytycznych, recenzji sztuk teatralnych i adaptacji filmowych tekstów literatury angielskiej. Tematyka kursu obejmuje takie zagadnienia, jak: interpretacja tezy eseju, struktura eseju i paragrafu, akademicki styl pisania. Jest to również intensywny kurs języka angielskiego dla celów akademickich w zakresie języka pisanego i mówionego.

Kurs jako całość ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i technikami pracy z tekstem literackim na poziomie akademickim. Kurs dzieli się na trzy części poświęcone dramatowi, poezji i utworom narracyjnym. W części poświęconej poezji studenci poznają główne zagadnienia dotyczące budowy i kompozycji wiersza, metrum, figur stylistycznych, jednocześnie zapoznając się z najpopularniejszymi gatunkami poetyckimi angielskiego obszaru językowego, np. z sonetem. Część poświęcona dramatowi rozpoczyna się od analizy fragmentów "Poetyki" Arystotelesa, a następnie koncentruje się na dramacie elżbietańskim, którego przykłady omawiane są w mniej więcej tym samym czasie na zajęciach z historii literatury angielskiej. W części poświęconej utworom narracyjnym studenci poznają podstawowe terminy z zakresu narratologii, których przykłady omawiane są na podstawie wybranych fragmentów prozy. Podczas kursu analizuje się również filmowe lub teatralne adaptacje omawianych sztuk lub/i innego tekstu literackiego.

Literatura:

Paul Fussell, "Poetic Meter and Poetic Form" (fragmenty);

Sh. Rimmon-Kennan, "Narrative Fiction" (fragmenty);

Aristotle, "Poetics" (fragmenty);

oraz inne teksty wybrane przez poszczególnych prowadzących.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Absolwent zna i rozumie

K_W01 w zaawansowanym stopniu terminologię, teorię i metody badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej, które są niezbędne do przeprowadzenia krytycznej analizy tekstów literackich oraz innych tekstów kultury na poziomie akademickim

K_W07 w zaawansowanym stopniu struktury, leksykę i konwencje posługiwanie się językiem angielskim w mowie i piśmie

Umiejętności: Absolwent potrafi

K_U01w zaawansowanym stopniu stosować terminologię, teorie i metody badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej niezbędną do przeprowadzenia krytycznej analizy różnych tekstów kultury na poziomie akademickim

K_U07 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobierać konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej (np. uczestniczenie w debacie publicznej, wygłoszenie prezentacji akademickiej, uczestnictwo w debacie akademickiej, itp.) w języku angielskim w mowie i piśmie na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do

K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa w oparciu o przedłożone eseje akademickie (3-5) i inne formy weryfikacji wiedzy właściwej dla nauczanych treści (np. testy pisemne, aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji). W skład oceny końcowej wchodzi również komponent językowy, który stanowi 25% oceny całościowej. Ten komponent ocenia użycie zróżnicowanego i precyzyjnego słownictwa, różnorodnych i poprawnych struktur zdaniowych, poprawność gramatyczną, pisownię, interpunkcję, wymowę oraz spójność wypowiedzi.

-- prace pisemne oraz testy cząstkowe (weryfikacja efektów: W, U)

-- cząstkowe prace pisemne i wypowiedzi ustne (wefyfikacja efektów: W, U, K)

-- wykonywanie krótkich zadań podczas zajęć (weryfikacja efektów: W, U, K)

Dopuszczalne są trzy nieobecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pypeć
Prowadzący grup: Bartłomiej Błaszkiewicz, Przemysław Grabowski-Górniak, Irena Księżopolska, Katarzyna Myśliwiec, Dorota Osińska, Magdalena Pypeć, Przemysław Uściński, Julia Wilde
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pypeć
Prowadzący grup: Bartłomiej Błaszkiewicz, Anna Cetera-Włodarczyk, Przemysław Grabowski-Górniak, Irena Księżopolska, Magdalena Pypeć, Marzena Sokołowska-Paryż, Przemysław Uściński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2c23f7018 (2025-06-12)