Brytyjska narracja przednowoczesna i współczesna - Sem. mgr 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-LBS3KOW03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.205
|
Nazwa przedmiotu: | Brytyjska narracja przednowoczesna i współczesna - Sem. mgr 3 |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla studiów dziennych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Kontynuacja roku pierwszego. W trakcie semestru trzeciego studenci rozwijają badania konkretnego tematu dotyczącego wybranych brytyjskich narracji, omawiają z prowadzącym postępy w pisaniu, w tym pojawiające się kwestie merytoryczne oraz interpretacyjne, a także aspekty metodologiczne oraz praktyczne problemy związane z pisaniem pracy dyplomowej i dokumentowaniem źródeł. Rozwijają również kompetencje w zakresie etyki pracy akademickiej, oceny źródeł oraz konstruktywnego formułowania krytyki. Seminaria mogą mieć formę dyskusji, prezentacji lub konsultacji indywidualnych. |
Pełny opis: |
Na zajęciach omawiane są zagadnienia dotyczące m. in. reprezentacji rodziny i ról płciowych oraz traumy w literaturze dziecięcej przełomu XIX i XX wieku; opowieści o stworzeniu świata w literaturze fantasy na tle mitologii i tradycji literackiej; reprezentacji ptaków w literaturze fantasy; dyskursu profetycznego w literaturze fantasy; bohaterek tragicznych w literaturze średniowiecznej i powieści wiktoriańskiej; reprezentacji uniwersytetu w literaturze średniowiecznej i w XX-wiecznej powieści akademickiej; przedstawienia procesu nietypowego dojrzewania w wybranych powieściach XX wieku; specyfiki narracji w opowiadaniu modernistycznym. Uczestnicy pogłębiają i poszerzają swą wiedzę na temat wybranych narracji, ich cech gatunkowych oraz kontekstów kulturowych. Czytane są i wspólnie, a także indywidualnie omawiane kolejne rozdziały i części prac dyplomowych, odbywają się ustne i wizualne prezentacje wybranych fragmentów prac. Omawiane są wybrane pozycje krytycznoliterackie oraz kwestie teoretyczne i metodologiczne. |
Literatura: |
V. Propp, Morphology of the Folktale (U of Texas P, 2009). J. Campbell, The Hero with a Thousand Faces (2004). E. James and F. Mendlesohn (eds.), The Cambridge Companion to Fantasy Literature (2012). H. Fulton (ed.), A Companion to Arthurian Literature (Blackwell, 2009). T. Davenport, Medieval Narrative: An Introduction (Oxford UP, 2004). H. Cooper, The English Romance in Time (Oxford UP, 2004). N. Cartlidge (ed.), Heroes and Anti-heroes in Medieval Romance (Brewer, 2012). K. Coats et al, A Companion to Children's Literature (Blackwell, 2022) J. Rossen, The University in Modern Fiction (1993) B. Kowalik (ed.),‘O, What a Tangled Web’: Tolkien and Medieval Literature. A View from Poland (Walking Tree Publishers, 2013). B. Kowalik, „Foreignness in Katherine Mansfield’s 'Bliss' and Other Stories” (Peter Lang, 2015), 75-89. B. Kowalik, „J. R. R. Tolkien’s Portrayal of Gandalf and the Medieval Legend of the Noble Pagan” (Verlag Trier, 2020), 179-198. B. Kowalik, “Tolkien’s Use of the Motif of Goldsmith-Craft and the Middle English ‘Pearl’: Ring or Hand?” (Walking Tree Publishers, 2020), 40-71. B. Kowalik, „Mit skarbu według J. R. R. Tolkiena w świetle jego przekładu 'Beowulfa'”, Acta Neophilologica (UWM) XVIII/1 (2016): 97-110. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w zakresie badań nad narracją brytyjską średniowieczną i współczesną oraz i jej rodzajami - pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego - ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów Absolwent potrafi: - posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa, w szczególności badań nad literaturą narracyjną - w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej, w szczególności w zakresie narratologii, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego - wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo, w szczególności narratologii - w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie w kontekście kulturowym, społecznym, historycznym i gospodarczym, w szczególności zjawiska występujące w literaturze narracyjnej - samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego - korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych - projektować własną ścieżkę rozwoju Absolwent jest gotów do: - kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów |
Metody i kryteria oceniania: |
Student składa wersję roboczą pozostałych rozdziałów i części pracy magisterskiej. Aktywnie uczestniczy w zajęciach. Dopuszczalne są trzy nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.