Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Brytyjska narracja przednowoczesna i współczesna - Sem. mgr 3

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-LBS3KOW03
Kod Erasmus / ISCED: 09.205 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Brytyjska narracja przednowoczesna i współczesna - Sem. mgr 3
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Seminaria magisterskie dla studiów dziennych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Skrócony opis:

Kontynuacja roku pierwszego. W trakcie semestru trzeciego studenci rozwijają badania konkretnego tematu dotyczącego wybranych brytyjskich narracji, omawiają z prowadzącym postępy w pisaniu, w tym pojawiające się kwestie merytoryczne oraz interpretacyjne, a także aspekty metodologiczne oraz praktyczne problemy związane z pisaniem pracy dyplomowej i dokumentowaniem źródeł. Rozwijają również kompetencje w zakresie etyki pracy akademickiej, oceny źródeł oraz konstruktywnego formułowania krytyki. Seminaria mogą mieć formę dyskusji, prezentacji lub konsultacji indywidualnych.

Pełny opis:

Na zajęciach omawiane są zagadnienia dotyczące m. in. reprezentacji rodziny i ról płciowych oraz traumy w literaturze dziecięcej przełomu XIX i XX wieku; opowieści o stworzeniu świata w literaturze fantasy na tle mitologii i tradycji literackiej; reprezentacji ptaków w literaturze fantasy; dyskursu profetycznego w literaturze fantasy; bohaterek tragicznych w literaturze średniowiecznej i powieści wiktoriańskiej; reprezentacji uniwersytetu w literaturze średniowiecznej i w XX-wiecznej powieści akademickiej; przedstawienia procesu nietypowego dojrzewania w wybranych powieściach XX wieku; specyfiki narracji w opowiadaniu modernistycznym. Uczestnicy pogłębiają i poszerzają swą wiedzę na temat wybranych narracji, ich cech gatunkowych oraz kontekstów kulturowych. Czytane są i wspólnie, a także indywidualnie omawiane kolejne rozdziały i części prac dyplomowych, odbywają się ustne i wizualne prezentacje wybranych fragmentów prac. Omawiane są wybrane pozycje krytycznoliterackie oraz kwestie teoretyczne i metodologiczne.

Literatura:

V. Propp, Morphology of the Folktale (U of Texas P, 2009).

J. Campbell, The Hero with a Thousand Faces (2004).

E. James and F. Mendlesohn (eds.), The Cambridge Companion to Fantasy Literature (2012).

H. Fulton (ed.), A Companion to Arthurian Literature (Blackwell, 2009).

T. Davenport, Medieval Narrative: An Introduction (Oxford UP, 2004).

H. Cooper, The English Romance in Time (Oxford UP, 2004).

N. Cartlidge (ed.), Heroes and Anti-heroes in Medieval Romance (Brewer, 2012).

K. Coats et al, A Companion to Children's Literature (Blackwell, 2022)

J. Rossen, The University in Modern Fiction (1993)

B. Kowalik (ed.),‘O, What a Tangled Web’: Tolkien and Medieval Literature. A View from Poland (Walking Tree Publishers, 2013).

B. Kowalik, „Foreignness in Katherine Mansfield’s 'Bliss' and Other Stories” (Peter Lang, 2015), 75-89.

B. Kowalik, „J. R. R. Tolkien’s Portrayal of Gandalf and the Medieval Legend of the Noble Pagan” (Verlag Trier, 2020), 179-198.

B. Kowalik, “Tolkien’s Use of the Motif of Goldsmith-Craft and the Middle English ‘Pearl’: Ring or Hand?” (Walking Tree Publishers, 2020), 40-71.

B. Kowalik, „Mit skarbu według J. R. R. Tolkiena w świetle jego przekładu 'Beowulfa'”, Acta Neophilologica (UWM) XVIII/1 (2016): 97-110.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

- w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w zakresie badań nad narracją brytyjską średniowieczną i współczesną oraz i jej rodzajami

- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

- ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów

Absolwent potrafi:

- posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa, w szczególności badań nad literaturą narracyjną

- w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej, w szczególności w zakresie narratologii, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego

- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo, w szczególności narratologii

- w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie w kontekście kulturowym, społecznym, historycznym i gospodarczym, w szczególności zjawiska występujące w literaturze narracyjnej

- samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego

- korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych

- projektować własną ścieżkę rozwoju

Absolwent jest gotów do:

- kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów

Metody i kryteria oceniania:

Student składa wersję roboczą pozostałych rozdziałów i części pracy magisterskiej. Aktywnie uczestniczy w zajęciach. Dopuszczalne są trzy nieobecności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c7c553113 (2025-04-22)