Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krajoznawstwo niemieckiego obszaru językowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-KN1-L
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Krajoznawstwo niemieckiego obszaru językowego
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy: Plan Germanistyka I stopień I rok
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
proseminaria

Założenia (opisowo):

Studenci, uczęszczający na zajęcia z tego przedmiotu, pozyskują wiedzę o realiach Niemiec, Austrii oraz Szwajcarii.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wiedza o krajach niemieckiego obszaru językowego jest przedmiotem nowoczesnym o eklektycznym charakterze łączącym w sobie kilka dziedzin wiedzy i nauki, zaczynając od historii przez geografię, kulturoznawstwo, na aspektach językoznawczych kończąc.

Pełny opis:

Wiedza o krajach niemieckiego obszaru językowego jest przedmiotem nowoczesnym o eklektycznym charakterze łączącym w sobie kilka dziedzin wiedzy i nauki, zaczynając od historii prez geografię, kulturoznawstwo, na aspektach językoznawczych kończąc. Rozkład materiału i odpowiedni dobór tekstów i materiałów źródłowych umożliwia wzajemne przenikanie się i uzupełnianie rozmaitych dziedzin wiedzy. Studenci, uczęszczający na zajęcia z tego przedmiotu, pozyskują wiedzę o realiach Niemiec, Austrii oraz Szwajcarii. Zapoznani zostają z transferem kulturowym, różnicami kulturowymi między Polską a danym krajem niemieckojęzycznym, rozwijają tak kompetencje interkulturowe, jak i wzbogacają słownictwo i rozszerzają kompetencje komunikacyjne.

Literatura:

Studenci pracują w oparciu o materiały wskazane przez lektórów, głównie są to źródła internetowe, zatem materiały ogólnie dostępne, uzupełnione o:

- Stanisław Bęza: Eine kleine Landeskunde der deutschsprachigen Länder. WSiP, Warszawa 1997.

- Renate Luscher: Landeskunde Deutschland. Hueber, München 2019.

- Oliver Bayerlein: Landeskunde aktiv. Hueber, München 2014.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie:

- specyfikę kultury krajów niemieckiego obszaru językowego i jej znaczenie oraz podstawy komparatystyki kulturowej;

- powiązania historii i nauki o kulturze, literaturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki;

- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu kultury i literatury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz komparatystyki kulturowej i literackiej;

student potrafi:

- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;

student jest gotów do:

- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;

- uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.

K_W01, K_W07, K_U01, K_U03, K_K01, K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, aktywność). W trakcie trwania zajęć studenci przygotowują prezentacje, zazwyczaj w grupach, które powstają w oparciu o pięć przestrzeni tematycznych: ogólne informacje geograficzne, aspekty gospodarcze, kulinaria, osobistości, zwyczaje, tradycje i ciekawostki w odniesieniu do poszczegąlnych krajów związkowych czy kantonów. Uzupełnieniem obu semestrów jest test końcowy, który w połączeniu z oboma semestrami stanowi logiczną całość nauczanego przedmiotu.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Damięcka-Wójcik
Prowadzący grup: Anna Damięcka-Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W drugim semestrze główny nacisk położony jest na badanie różnic językowych i kulturowych między krajami niemieckiego obszaru językowego, ze szczególnym uwzględnieniem Austrii i Szwajcarii. Studenci uczestniczą w zajęciach, które są podzielone na kilka bloków tematycznych, takich jak geografia, etnologia, polityka historyczna i gospodarka.

Pełny opis:

Zajęcia są podzielone na kilka bloków tematycznych, takich jak geografia, etnologia, polityka historyczna i gospodarka.

W bloku geograficznym skupiamy się na krajobrazach, strukturze terenowej oraz znaczących miejscach geograficznych, co pozwala zrozumieć, jak te elementy wpływają na rozwój kultury i społeczeństwa.

Polityka historyczna to kolejny obszar, który jest przedmiotem szczególnego zainteresowania. Studenci analizują kluczowe wydarzenia, postacie i ich wpływ na kształtowanie się obecnego krajobrazu politycznego tych krajów. Ponadto, zajęcia te pozwalają zrozumieć unikalne aspekty ich systemów politycznych i procesów decyzyjnych.

Etnologia stanowi istotny element zajęć, skupiając się na badaniu tradycji, obyczajów i wartości kulturowych obecnych w Austrii i Szwajcarii. Studenci mają okazję zgłębić tajniki lokalnych zwyczajów, festiwali oraz codziennego życia, co przyczynia się do pełniejszego zrozumienia kontekstu społeczno-kulturowego tych obszarów językowych.

W rezultacie, II semestr tego kursu nie tylko umożliwia poszerzenie umiejętności językowych, ale także zachęca do odkrywania bogactwa różnorodności kulturowej i historycznej Austrii i Szwajcarii. Dzięki zintegrowanemu podejściu do geografii, polityki historycznej i etnologii, studenci zdobywają głębszą wiedzę, która pozwala im lepiej zrozumieć kontekst społeczny i kulturowy tych fascynujących regionów.

Literatura:

Sabine Schmidt, Karin Schmidt, Erinnerungsorte - Deutsche Geschichte im DaF-Unterricht, Cornelsen 2008.

Atlas zur deutschen Alltagssprache, Liege Universite, Universität Salzburg, projekt online.

Konstutucja Federalna Konfederacji Szwajcarskiej - fragmenty

Federalna Ustawa Zasadnicza Republiki Austrii

Uwagi:

Wszystkie materiały do ćwiczeń i teksty zamieszczane są online na classroom

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)