Historia i kultura Wyspy Wielkanocnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HKWW-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia i kultura Wyspy Wielkanocnej |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Ukończony I etap studiów |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z historią i kulturą Wyspy Wielkanocnej. Szczególny nacisk położony jest na okres wypraw odkrywczych (XVIII w.) oraz status Wyspy w ramach państwa chilijskiego. Szczególnym celem zajęć jest polemika z błędnymi i stereotypowymi poglądami obiegowymi na temat Wyspy Wielkanocnej. W zajęciach uczestniczą zaproszeni specjaliści, odbywają się też projekcje unikatowych filmów. Tłem zajęć są rozważania nad problematyką kontaktów międzykulturowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia wymagają aktywnego uczestnictwa studentów, którzy przygotowują referaty na podstawie otrzymanych materiałów. Omawiane są nie tylko kwestie historyczne, ale także kulturowe, osadzone w konkretnym kontekście dziejowym (religia, muzyka, sztuka ludowa, pismo). Ważną rolę pełni aspekt styku nieznanych sobie kultur i jego konsekwencje, tak dawne, jak i współczesne. Studenci zapoznają się z materiałami źródłowymi oraz opracowaniami dotyczącymi wyspy, nabywając wiedzę z dziedziny historii, antropologii, literaturoznawstwa, archeologii - z elementami z innych dziedzin, tak nieraz odległych, jak nawigacja, biologia czy przekładoznawstwo. Szczególny nacisk położony jest na mylne osądy dawnych dziejów Wyspy Wielkanocnej i postawy jej mieszkańców. Uczestnicy mają ponadto okazję poznać osobiście niektórych spośród nielicznych w Polsce specjalistów od Wyspy Wielkanocnej oraz obejrzeć unikatowe filmy dokumentalne. |
Literatura: |
Teksty źródłowe: • fragmenty dzienników oraz wspomnień odkrywców i żeglarzy • R. Edwards, El apóstol de la Isla de Pascua José Eugenio Eyraud, hermano de la Congregación de los Sagrados Corazones, Imprenta Chile, Santiago de Chile 1918 • K. Routledge, The Mystery of Easter Island, Adventures Unlimited Press, Kempton 1998 (fragmenty) • W. J. Thomson, Te Pito Te Henua, or Easter Island, Government Printing Office, Washington, 1891 (fragmenty) Opracowania: • wybrane artykuły z periodyków: „Rapa Nui Journal”, „Revista de Marina”, „Revista Pacífico” • J. Diamond, Upadek. Dlaczego niektóre społeczeństwa upadły, a innym się udało, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005 (1 rozdział) • T. L. Hunt, Rethinking the Fall of Easter Island, American Scientist, IX-X 2006 • T. L. Hunt, C. P. Lipo, Late Colonization of Easter Island, Science, vol 311, 17 March 2006 • Informe de la Comisión Verdad Histórica y Nuevo Trato, Comisionado Presidencial para Asuntos Indígenas, Santiago de Chile 2008 (fragmenty) • F. Mellén Blanco, Manuscritos y documentos españoles para la historia de la Isla de Pascua, CEHOPU, Madrid 1986 (fragmenty) Teksty polskich autorów: • W. Anczyc, Wyspa Wielkanocna, Ateneum, R.9: 1884, zeszyt 6 • A. Cieślar, Tajemnicza Wyspa Wielkanocna, Zysk i S-ka, Poznań 2009 (fragmenty) • Z. Jakubowska, Odkryta przypadkiem, pojęta opacznie. Wyspa Wielkanocna w osiemnastowiecznych relacjach podróżników na tle rozważań o spotkaniu kultur, ISIiI UW – MHPRL, Warszawa 2013 (fragmenty) • Z. Jakubowska, 5. Still More to Discover. Easter Island in an Unknown Manuscript by the Forsters from the 18th Century / Wciąż odkrywana. Wyspa Wielkanocna w nieznanym rękopisie Forsterów z XVIII wieku, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Warszawa 2014 • Missya na Wyspie Wielkanocnej, Missye katolickie, 1882 • Z Wyspy Wielkanocnej. (Wikaryat apost. Tahiti we wschod. Oceanii), Missye katolickie, 1898 |
Efekty uczenia się: |
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student nauczy się następujących rzeczy: Wiedza • zapozna się z mało znanymi na polskim gruncie tekstami źródłowymi; • KW_02, KW_03, KW_04: • będzie dysponował zestawem terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historii i kultury Wyspy Wielkanocnej, przede wszystkim hiszpańskojęzycznych (a także w języku rapanujskim); • posiądzie aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad tematem; • posiądzie podstawową wiedzę na temat głęboko interdyscyplinarnego charakteru omawianych zagadnień (historia, filozofia, kulturoznawstwo, przekładoznawstwo, językoznawstwo, literaturoznawstwo, antropologia, socjologia, geografia, biologia…); Umiejętności • nabędzie umiejętność analizy krytycznej dawnych relacji z wypraw odkrywczych i badawczych; • będzie umiał identyfikować poszczególne etapy pogłębionego zarysu dziejów Wyspy Wielkanocnej; • KU_01: będzie potrafił - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje; posiądzie podstawowy aparat pojęciowy niezbędny do pracy ze źródłami historycznymi; • KU02: posiądzie podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie historii • KU04: będzie potrafił posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych • KU05: będzie potrafił rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla kulturoznawstwa i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym • KU06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków • KU09: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych Kompetencje społeczne • będzie potrafił krytycznie podchodzić do stereotypowego obrazu Wyspy Wielkanocnej oraz do popularnych, zafałszowanych poglądów na jej temat. • nauczy się doceniać bogactwo informacji zawarte w dawnych tekstach z wypraw odkrywczych i badawczych - a także interpretować i odsiewać zawarte w nich przekłamania. • będzie umiał scharakteryzować i ocenić rolę oraz postawę Europy w dawnych kontaktach z nieznanymi kulturami; • posiądzie zdolność umysłowego wykraczania poza ramy eurocentryzmu, na który jesteśmy poniekąd skazani z racji wychowania się w kulturze i mentalności europejskiej. • K_K06: będzie mieć świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega stopień zaangażowania uczestników – w tym przygotowywanie referatów. Istotna będzie także obecność. Na zakończenie kursu studenci przystąpią do zaliczenia. Jego forma i tryb (zdalny czy stacjonarny) zależeć będą od sytuacji epidemicznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.