Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia i kultura Wyspy Wielkanocnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-HKWW-U
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia i kultura Wyspy Wielkanocnej
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ukończony I etap studiów

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z historią i kulturą Wyspy Wielkanocnej. Szczególny nacisk położony jest na okres wypraw odkrywczych (XVIII w.) oraz status Wyspy w ramach państwa chilijskiego. Szczególnym celem zajęć jest polemika z błędnymi i stereotypowymi poglądami obiegowymi na temat Wyspy Wielkanocnej. W zajęciach uczestniczą zaproszeni specjaliści, odbywają się też projekcje unikatowych filmów. Tłem zajęć są rozważania nad problematyką kontaktów międzykulturowych.

Pełny opis:

Zajęcia wymagają aktywnego uczestnictwa studentów, którzy przygotowują referaty na podstawie otrzymanych materiałów. Omawiane są nie tylko kwestie historyczne, ale także kulturowe, osadzone w konkretnym kontekście dziejowym (religia, muzyka, sztuka ludowa, pismo). Ważną rolę pełni aspekt styku nieznanych sobie kultur i jego konsekwencje, tak dawne, jak i współczesne. Studenci zapoznają się z materiałami źródłowymi oraz opracowaniami dotyczącymi wyspy, nabywając wiedzę z dziedziny historii, antropologii, literaturoznawstwa, archeologii - z elementami z innych dziedzin, tak nieraz odległych, jak nawigacja, biologia czy przekładoznawstwo. Szczególny nacisk położony jest na mylne osądy dawnych dziejów Wyspy Wielkanocnej i postawy jej mieszkańców. Uczestnicy mają ponadto okazję poznać osobiście niektórych spośród nielicznych w Polsce specjalistów od Wyspy Wielkanocnej oraz obejrzeć unikatowe filmy dokumentalne.

Literatura:

Teksty źródłowe:

• fragmenty dzienników oraz wspomnień odkrywców i żeglarzy

• R. Edwards, El apóstol de la Isla de Pascua José Eugenio Eyraud, hermano de la Congregación de los Sagrados Corazones, Imprenta Chile, Santiago de Chile 1918

• K. Routledge, The Mystery of Easter Island, Adventures Unlimited Press, Kempton 1998 (fragmenty)

• W. J. Thomson, Te Pito Te Henua, or Easter Island, Government Printing Office, Washington, 1891 (fragmenty)

Opracowania:

• wybrane artykuły z periodyków: „Rapa Nui Journal”, „Revista de Marina”, „Revista Pacífico”

• J. Diamond, Upadek. Dlaczego niektóre społeczeństwa upadły, a innym się udało, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005 (1 rozdział)

• T. L. Hunt, Rethinking the Fall of Easter Island, American Scientist, IX-X 2006

• T. L. Hunt, C. P. Lipo, Late Colonization of Easter Island, Science, vol 311, 17 March 2006

• Informe de la Comisión Verdad Histórica y Nuevo Trato, Comisionado Presidencial para Asuntos Indígenas, Santiago de Chile 2008 (fragmenty)

• F. Mellén Blanco, Manuscritos y documentos españoles para la historia de la Isla de Pascua, CEHOPU, Madrid 1986 (fragmenty)

Teksty polskich autorów:

• W. Anczyc, Wyspa Wielkanocna, Ateneum, R.9: 1884, zeszyt 6

• A. Cieślar, Tajemnicza Wyspa Wielkanocna, Zysk i S-ka, Poznań 2009 (fragmenty)

• Z. Jakubowska, Odkryta przypadkiem, pojęta opacznie. Wyspa Wielkanocna w osiemnastowiecznych relacjach podróżników na tle rozważań o spotkaniu kultur, ISIiI UW – MHPRL, Warszawa 2013 (fragmenty)

• Z. Jakubowska, 5. Still More to Discover. Easter Island in an Unknown Manuscript by the Forsters from the 18th Century / Wciąż odkrywana. Wyspa Wielkanocna w nieznanym rękopisie Forsterów z XVIII wieku, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Warszawa 2014

• Missya na Wyspie Wielkanocnej, Missye katolickie, 1882

• Z Wyspy Wielkanocnej. (Wikaryat apost. Tahiti we wschod. Oceanii), Missye katolickie, 1898

Efekty uczenia się:

W efekcie uczestnictwa w zajęciach student nauczy się następujących rzeczy:

Wiedza

• zapozna się z mało znanymi na polskim gruncie tekstami źródłowymi;

• KW_02, KW_03, KW_04:

• będzie dysponował zestawem terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historii i kultury Wyspy Wielkanocnej, przede wszystkim hiszpańskojęzycznych (a także w języku rapanujskim);

• posiądzie aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad tematem;

• posiądzie podstawową wiedzę na temat głęboko interdyscyplinarnego charakteru omawianych zagadnień (historia, filozofia, kulturoznawstwo, przekładoznawstwo, językoznawstwo, literaturoznawstwo, antropologia, socjologia, geografia, biologia…);

Umiejętności

• nabędzie umiejętność analizy krytycznej dawnych relacji z wypraw odkrywczych i badawczych;

• będzie umiał identyfikować poszczególne etapy pogłębionego zarysu dziejów Wyspy Wielkanocnej;

• KU_01: będzie potrafił - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje; posiądzie podstawowy aparat pojęciowy niezbędny do pracy ze źródłami historycznymi;

• KU02: posiądzie podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie historii

• KU04: będzie potrafił posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych

• KU05: będzie potrafił rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla kulturoznawstwa i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym

• KU06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

• KU09: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych

Kompetencje społeczne

• będzie potrafił krytycznie podchodzić do stereotypowego obrazu Wyspy Wielkanocnej oraz do popularnych, zafałszowanych poglądów na jej temat.

• nauczy się doceniać bogactwo informacji zawarte w dawnych tekstach z wypraw odkrywczych i badawczych - a także interpretować i odsiewać zawarte w nich przekłamania.

• będzie umiał scharakteryzować i ocenić rolę oraz postawę Europy w dawnych kontaktach z nieznanymi kulturami;

• posiądzie zdolność umysłowego wykraczania poza ramy eurocentryzmu, na który jesteśmy poniekąd skazani z racji wychowania się w kulturze i mentalności europejskiej.

• K_K06: będzie mieć świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega stopień zaangażowania uczestników – w tym przygotowywanie referatów. Istotna będzie także obecność.

Na zakończenie kursu studenci przystąpią do zaliczenia. Jego forma i tryb (zdalny czy stacjonarny) zależeć będą od sytuacji epidemicznej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)