Kościoły i religie w Ameryce Łacińskiej w XX i XXI w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-KRAL-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kościoły i religie w Ameryce Łacińskiej w XX i XXI w. |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza o krajach Ameryki Łacińskiej. Znajomość języka hiszpańskiego i angielskiego w stopniu zaawansowanym. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie i omówienie wybranych zagadnień dotyczących religii i duchowości we współczesnej Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. |
Pełny opis: |
Kurs podzielony jest na cztery bloki tematyczne. Pierwszy z nich poświęcony jest kwestii związku religii z polityką oraz roli Kościoła katolickiego w przemianach społeczno-politycznych. Drugi blok dotyczy procesu sekularyzacji oraz wzrostu popularności wyznań protestanckich. Tematy zajęć z trzeciego bloku koncentrują się wokół zjawiska synkretyzmu i hybrydowości oraz roli transu i magii, ukazując je na przykładach religii afroamerykańskich. Omówiony zostanie także kult Świętej Śmierci. Ostatni blok tematyczny przybliża zagadnienia związane z rdzennymi religiami amerykańskimi: rolę, jaką pełnią w nich substancje enteogenne oraz proces internacjonalizacji rytuałów. Zakres tematów: 1. religión, política, sociedad teologías del siglo XX y XXI • la opción por los pobres y la teologia de la liberación • la inculturación del Evangelio y la teología india la Iglesia católica frente a las dictaduras de la Guerra Fría • la aliada de regímenes dictatoriales • la voz de los oprimidos • el papel en la democratización grandes debates actuales • el reconocimiento de los derechos reproductivos y sexuales 2. mapa de las religiones el proceso de la secularización y la conversión religiosa • el arraigo y la popularización del protestantismo • el pentecostalismo 3. el sincretismo, la hibridez, el trance y la magia religiones afroamericanas • la santería • la umbanda la religiosidad popular • el culto a la Santa Muerte 4. religiones originales, chamanismo, nuevas religiosidades religiones indígenas y la medicina • los apaches • los huicholes internacionalización y transferencia de creencias y ritos • Santo Daime y Ayahuasca • Conversatorio con monjes de Tibet y abuelos sabios de Abya Yala |
Literatura: |
• Berryman P., Teología de la Liberación. Los hechos esenciales en torno al movimiento revolucionario en América Latina y otros lugares https://www.ensayistas.org/critica/liberacion/berryman/ • Cayón, L. (2013). Pienso, luego creo: Teoría Makuna del mundo. Colombia: Icanh. • De la Torre R.; Gutiérrez Zúñiga C. y Juárez Huet N. (coords.) 2013, Variaciones y apropiaciones latinoamericanas del New Age. México: Publicaciones de la Casa Chata • Encuentros-Talleres de Teología India: Teología India, CENAMI/ABYA YALA, Ecuador, 1994. • Espinosa G.L. (2014) Pentecostals in America, faith and politics in action. Harvard University Press, Cambridge. • Gallo M. [et al.] (2015) De la dictadura a la democracia : la Iglesia católica en América Latina durante el pontificado de Juan Pablo II, 1978-2000. Mediaciones y transiciones pacíficas, Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Konrad Adenauer Stiftung. https://journals.openedition.org/assr/26877 • Htun M. (2003). Sex and the State: Abortion, Divorce, and the Family Under Latin American Dictatorships and Democracies, Cambridge: Cambridge University Press • Labate B.C., Cavnar C., Alex K., Gearin AK (2016) The World Ayahuasca. Diaspora, Reinventions and Controversies. New York: Routledge. • Labate B.C., Jungaberle H (eds.) (2011) The internationalization of Ayahuasca. LIT Verlag, Münster. • Cruz y Contreras M. A. y Ramírez C.,Memorias Subalternas sobre la Dictadura Militar en Chile. El Caso de la Corriente Liberadora de la Iglesia Católica, 170 | avril-juin 2015 : Religions et dictatures, p. 17-35. https://journals.openedition.org/assr/26834 • Murrell N.S. (2010) Afro-Caribbean Religions. An Introduction to their Historical, Cultural, and Sacred Traditions. Temple University. • Saranyana J. I. (2002). Teología en América Latina: El siglo de las teologías latinoamericanistas (1899-2001). Iberoamericana Editorial • Touris C., Iglesia católica, dictaduras y memorias en conflicto en Brasil y Argentina. Itinerario y agenda de una pesquisa de historia, Archives de sciences sociales des religions, 170 | avril-juin 2015 : Religions et dictatures, p. 97-115. • Wójtowicz-Wcisło M. (2016) El concepto de laicidad en el contexto de cambios constitucionales recientes en materia de religión y política en México, "Anuario Latinoamericano - Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales", Vol. 3, p. 107-125. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Absolwent zna i rozumie: powiązania nauk o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych [K_W01]; podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań właściwe dla nauk o religii w Ameryki Łacińskiej [K_W03]; najważniejsze procesy religijne we współczesnej Ameryce Łacińskiej [K_W06] Umiejętności: Absolwent potrafi: czytać ze zrozumieniem teksty naukowe z zakresu nauk o kulturze i religii [K_U01]; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim [K_U02]; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie nauk o kulturze i religii i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem słowników, encyklopedii, opracowań monograficznych, itp. [K_U04]; przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł w zakresie nauk o kulturze i religii [K_U06]; porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o kulturze i religii. Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, a także rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju [K_K01]; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej [K_K02]; aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny [K_K03]; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze Ameryki Łacińskiej [K_K04]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Opracowanie wybranych tematów i ich prezentacja w trakcie zajęć: 50% oceny końcowej. Egzamin końcowy ustny: 50% oceny końcowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.