Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kościoły i religie w Ameryce Łacińskiej w XX i XXI w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-KRAL-U
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kościoły i religie w Ameryce Łacińskiej w XX i XXI w.
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza o krajach Ameryki Łacińskiej. Znajomość języka hiszpańskiego i angielskiego w stopniu zaawansowanym.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Celem kursu jest przedstawienie i omówienie wybranych zagadnień dotyczących religii i duchowości we współczesnej Ameryce Łacińskiej i na Karaibach.

Pełny opis:

Kurs podzielony jest na cztery bloki tematyczne. Pierwszy z nich poświęcony jest kwestii związku religii z polityką oraz roli Kościoła katolickiego w przemianach społeczno-politycznych. Drugi blok dotyczy procesu sekularyzacji oraz wzrostu popularności wyznań protestanckich. Tematy zajęć z trzeciego bloku koncentrują się wokół zjawiska synkretyzmu i hybrydowości oraz roli transu i magii, ukazując je na przykładach religii afroamerykańskich. Omówiony zostanie także kult Świętej Śmierci. Ostatni blok tematyczny przybliża zagadnienia związane z rdzennymi religiami amerykańskimi: rolę, jaką pełnią w nich substancje enteogenne oraz proces internacjonalizacji rytuałów.

Zakres tematów:

1. religión, política, sociedad

teologías del siglo XX y XXI

• la opción por los pobres y la teologia de la liberación

• la inculturación del Evangelio y la teología india

la Iglesia católica frente a las dictaduras de la Guerra Fría

• la aliada de regímenes dictatoriales

• la voz de los oprimidos

• el papel en la democratización

grandes debates actuales

• el reconocimiento de los derechos reproductivos y sexuales

2. mapa de las religiones

el proceso de la secularización y la conversión religiosa

• el arraigo y la popularización del protestantismo

• el pentecostalismo

3. el sincretismo, la hibridez, el trance y la magia

religiones afroamericanas

• la santería

• la umbanda

la religiosidad popular

• el culto a la Santa Muerte

4. religiones originales, chamanismo, nuevas religiosidades

religiones indígenas y la medicina

• los apaches

• los huicholes

internacionalización y transferencia de creencias y ritos

• Santo Daime y Ayahuasca

• Conversatorio con monjes de Tibet y abuelos sabios de Abya Yala

Literatura:

• Berryman P., Teología de la Liberación. Los hechos esenciales en torno al movimiento revolucionario en América Latina y otros lugares https://www.ensayistas.org/critica/liberacion/berryman/

• Cayón, L. (2013). Pienso, luego creo: Teoría Makuna del mundo. Colombia: Icanh.

• De la Torre R.; Gutiérrez Zúñiga C. y Juárez Huet N. (coords.) 2013, Variaciones y apropiaciones latinoamericanas del New Age. México: Publicaciones de la Casa Chata

• Encuentros-Talleres de Teología India: Teología India, CENAMI/ABYA YALA, Ecuador, 1994.

• Espinosa G.L. (2014) Pentecostals in America, faith and politics in action. Harvard University Press, Cambridge.

• Gallo M. [et al.] (2015) De la dictadura a la democracia : la Iglesia católica en América Latina durante el pontificado de Juan Pablo II, 1978-2000. Mediaciones y transiciones pacíficas, Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Konrad Adenauer Stiftung. https://journals.openedition.org/assr/26877

• Htun M. (2003). Sex and the State: Abortion, Divorce, and the Family Under Latin American Dictatorships and Democracies, Cambridge: Cambridge University Press

• Labate B.C., Cavnar C., Alex K., Gearin AK (2016) The World Ayahuasca. Diaspora, Reinventions and Controversies. New York: Routledge.

• Labate B.C., Jungaberle H (eds.) (2011) The internationalization of Ayahuasca. LIT Verlag, Münster.

• Cruz y Contreras M. A. y Ramírez C.,Memorias Subalternas sobre la Dictadura Militar en Chile. El Caso de la Corriente Liberadora de la Iglesia Católica, 170 | avril-juin 2015 : Religions et dictatures, p. 17-35. https://journals.openedition.org/assr/26834

• Murrell N.S. (2010) Afro-Caribbean Religions. An Introduction to their Historical, Cultural, and Sacred Traditions. Temple University.

• Saranyana J. I. (2002). Teología en América Latina: El siglo de las teologías latinoamericanistas (1899-2001). Iberoamericana Editorial

• Touris C., Iglesia católica, dictaduras y memorias en conflicto en Brasil y Argentina. Itinerario y agenda de una pesquisa de historia, Archives de sciences sociales des religions, 170 | avril-juin 2015 : Religions et dictatures, p. 97-115.

• Wójtowicz-Wcisło M. (2016) El concepto de laicidad en el contexto de cambios constitucionales recientes en materia de religión y política en México, "Anuario Latinoamericano - Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales", Vol. 3, p. 107-125.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Absolwent zna i rozumie: powiązania nauk o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych [K_W01];

podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań właściwe dla nauk o religii w Ameryki Łacińskiej [K_W03];

najważniejsze procesy religijne we współczesnej Ameryce Łacińskiej [K_W06]

Umiejętności:

Absolwent potrafi: czytać ze zrozumieniem teksty naukowe z zakresu nauk o kulturze i religii [K_U01]; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim [K_U02]; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie nauk o kulturze i religii i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem słowników, encyklopedii, opracowań monograficznych, itp. [K_U04]; przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł w zakresie nauk o kulturze i religii [K_U06]; porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o kulturze i religii.

Kompetencje społeczne:

Absolwent jest gotów do: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, a także rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju [K_K01]; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej [K_K02]; aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny [K_K03]; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze Ameryki Łacińskiej [K_K04].

Metody i kryteria oceniania:

Opracowanie wybranych tematów i ich prezentacja w trakcie zajęć: 50% oceny końcowej.

Egzamin końcowy ustny: 50% oceny końcowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)