Metodologie badań językoznawczych II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-MBJ2-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologie badań językoznawczych II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Zajęcia specjalizacyjne dla specjalności hiszpańskiej studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Założenia (lista przedmiotów): | Metodologie badań językoznawczych I 3305-MBJ1-1U |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka hiszpańskiego przynajmniej na poziomie C1 (ESOKJ). Student powinien znać i posługiwać się terminologią językoznawczą związaną z językiem hiszpańskim. Student posiada również wiedzę, umiejętności i postawy określone w opisach przedmiotów językoznawczych dla studiów I stopnia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Program dostosowany jest do indywidualnych zainteresowań studentów z zakresu językoznawstwa. Celem proseminarium jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami badawczymi powszechnie stosowanymi w zakresie językoznawstwa, oraz literaturą naukową, która pomoże im przygotować pracę magisterską. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu pomoc w przygotowaniu pracy magisterskiej w obrębie wybranych przez studentów tematów z zakresu językoznawstwa. Na zajęciach omawiane będą wybrane empiryczne metody badawcze stosowane w badaniach z zakresu językoznawstwa. Omawiane również będą etapy procesu badawczego. Część TEORETYCZNA kursu będzie obejmować tematy takie jak projektowanie badań, w tym identyfikacja i analiza zmiennych zależnych i niezależnych, oraz stosowane procedury. Omówione zostaną również podstawy statystyki opisowej i wnioskowej oraz metody lingwistyki stosowanej. W części PRAKTYCZNEJ studenci będą zaangażowani w: • szczegółową analizę metodologii używanej w opublikowanych badaniach lingwistycznych, oceniając jej zgodność z teoretycznymi podstawami omawianymi na wykładach. • przygotowywaniu indywidualnych prezentacji na podstawie wybranego z promotorem tematu pracy magisterskiej. Dzięki tym zajęciom studenci będą lepiej przygotowani do redagowania stanu badań wybranego tematu pracy magisterskiej oraz do planowania konspektu własnych prac. |
Literatura: |
Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników proseminarium. Jest ona dostosowana do wybranych tematów prac. Dodatkowo zajęcia będą się opierały na poniższych pozycjach (udostępnianych przez wykładowca na zajęciach): • Babble, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México, D.F.: International Thomson Editores. • Bień, J., Brzozowska-Zburzyńska, B., López González, A. & Nowikow, W. (2018). Lingüística hispánica en Polonia: tendencias y direcciones de investigación. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. • Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration, and Processing. Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates. • López González, A. (2014). Disponibilidad léxica: teoría, método y análisis. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. • McEnery, T. y Hardie, A. (2011). Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press. • Perlin, J. (2004). Metodologia językoznawstwa diachronicznego. Warszawa: Dialog. • Perry, F. L. (2017). Research in Applied Linguistics: Becoming a Discerning Consumer. London: Routledge. • Rojo, G. (2021). Introducción a la lingüística de corpus. Londres: Routledge. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Po ukończeniu kursu student zna i rozumie: • specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiów iberystycznych, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu badań językoznawczych, zwłaszcza najnowszych dokonań w ich zakresie (S1K_W01, S2K_W01); • powiązania współczesnego językoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (S1K_W02, S2K_W02); • terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów językoznawczych (S1K_W05, S2K_W05); • współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w dziedzinie językoznawstwa (S1K_W06, S2K_W06). UMIEJĘTNOŚCI: Po ukończeniu kursu student potrafi: • wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę metodologii prac językoznawczych, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu językoznawstwa (S1K_U01, S2K_U01); • samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie językoznawstwa, a także poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową jako badacz w dziedzinie językoznawstwa (S1K_U02, S2K_U02); • wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem fachowej terminologii z zakresu językoznawstwa (S1K_U03, S2K_U03); KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Po ukończeniu kursu student jest gotów do: • współdziałania w grupie, pełniąc w niej różne role wynikające ze specyfiki prowadzenia badań językoznawczych (S1K_K01, S2 K_K01); • rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, w szczególności pracy badacza w dziedzinie językoznawstwa (S1K_K02, S2 K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: • Prezentacja w oparciu o temat pracy magisterskiej (40% oceny) • Ocena testu zaliczeniowego (30% oceny) • Obecność i aktywność na zajęciach (30% oceny) Skala ocen: 5 = 90% - 100% (bardzo dobry) 4+ = 84% - 89% (dobry plus) 4 = 77% - 83% (dobry) 3+ = 70% - 76% (dostateczny plus) 3 = 60% - 69% (dostateczny) Dopuszcza się 2 nieobecności w ciągu semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PSEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martin Testa | |
Prowadzący grup: | Martin Testa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.