Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia lingwistyki stosowanej: teoria i praktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-ZLS-SEM-LICW
Kod Erasmus / ISCED: 09.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia lingwistyki stosowanej: teoria i praktyka
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan hispanistyki stosowanej 3 rok 1 stopnia wiecz.
Seminaria licencjackie dla studiow 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie B2+ (ESOKJ). Student powinien znać i posługiwać się terminologią językoznawczą związaną z językiem hiszpańskim.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Program dostosowany jest do indywidualnych zainteresowań studentów z zakresu językoznawstwa. Zajęcia umożliwiają zdobycie podstawowych pojęć, metod badawczych, oraz rozwijają umiejętność krytycznej lektury tekstów naukowych w celu redagowania pracy licencjackiej. Seminarium prowadzi do powstania konspektu pracy.

Pełny opis:

Celem zajęć jest pomoc w przygotowaniu studentów do napisania pracy licencjackiej w obrębie wybranych przez studentów tematów. Na zajęciach omawiane będą wybrane metody badawcze, etapy procesu badawczego, oraz metody gromadzenia i analizy danych.

Studenci zapoznają się z metodami badawczymi i z wymaganiami redagowania prac akademickich. Na zajęciach studenci przedstawią swoje zainteresowania naukowe na podstawie wiedzy zdobytej w toku studiów I stopnia. Celem kursu jest również rozwijanie umiejętności zarówno redagowania tekstów naukowych w języku hiszpańskim, jak i krytycznej lektury tekstów w zakresie językoznawstwa.

Dodatkowo studenci zapoznają się ze sposobem wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji powiązanych z wybranym tematem pracy licencjackiej.

Literatura:

Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników proseminarium. Jest ona dostosowana do wybranych tematów prac.

Dodatkowo zajęcia będą się opierały na poniższych pozycjach:

• Bosque, I. & Gutiérrez-Rexach, J. (2008). Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.

• Crystal, D. (2008). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. 6th ed. Singapore: Blackwell.

• de Saussure, F. (2009). Curso de lingüística general. Madrid: Akal.

• Gardella, M. & Jakubecki, N. (eds.) (2014). Material de apoyo para la redacción de trabajos académicos. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

• Lyons, J. (1968). Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

• Lyons, J. (1981). Language and Linguistics: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

• Nowikow, W. (ed.) (2017). Gramática contrastiva español-polaco. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

• Perry, F. R. (2017). Research in Applied Linguistics. London: Routledge.

• RAE & AALE (2010). Nueva gramática de la lengua española. México: Espasa.

• Simone, R. (2013). Nuovi fondamenti di linguistica. Milano: McGraw Hill.

• Yule, G. (2007). El lenguaje. Madrid: Akal.

Efekty uczenia się:

• Wiedza:

Student zna i rozumie

- podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W03);

- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W09).

• Umiejętności:

Student potrafi

- czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim (K_U01);

- przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim (K_U02);

- rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03);

- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.) (K_U04);

- napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim (semestralną, roczną, a także licencjacką) z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (K_U05);

- przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (K_U06);

- posługiwać się podstawową terminologią z zakresu językoznawstwa i innych dziedzin właściwych studiom hispanistycznym (K_U07)

• Kompetencje społeczne:

Student jest gotów do

- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01);

- planowania i organizacji pracy, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K02);

- aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (K_K03);

- śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła na podstawie:

• obecności i aktywności na zajęciach;

• prezentacji zainteresowań naukowych;

• opracowania szczegółowego konspektu pracy licencjackiej;

• zgromadzenia i przestudiowania literatury przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Martin Testa
Prowadzący grup: Martin Testa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Martin Testa
Prowadzący grup: Martin Testa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)