Wstęp do hungarologii I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-LW31K-WH |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do hungarologii I |
Jednostka: | Katedra Hungarystyki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - kulturoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka węgierskiego, jaką studenci nabyli w I semestrze będzie pomocna w zapoznaniu się z węgierskimi nazwami krain geograficznych i najważniejszych zabytków |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci poznają węgierskie symbole narodowe, ich symbolikę i historię. Poznają geografię Węgier, mapę administracyjną kraju, podział na krainy geograficzne, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych zabytków, osobliwości przyrody poszczególnych regionów oraz innych walorów turystycznych. Ważne miejsce zajmuje także poznanie zabytków o rzymskim i tureckim rodowodzie oraz poloniców. Zdobywają także podstawowe informacje z zakresu przemysłu i rolnictwa na Węgrzech. Na zajęciach prezentowane są filmy krajoznawcze, przedstawiające najciekawsze regiony, miasta Węgier. Studenci przygotowują prezentacje poszczególnych regionów. |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci poznają węgierskie symbole narodowe, m.in. symbolikę flagi, symbolikę i historię węgierskiego godła państwowego, hymn, święta państwowe. Poznają mapę fizyczną Węgier (ukształtowanie terenu, klimat, podział na krainy geograficzne, rzeki i ich dopływy, jeziora) oraz mapę administracyjną Węgier (podział na komitaty i ich siedziby. Większość zajęć poświecona jest na przedstawienie walorów turystycznych Węgier – najważniejszych zabytków, tras turystycznych, zjawisk krasowych i osobliwości przyrody poszczególnych regionów: Wielkiej Niziny Węgierskiej, Małej Niziny Węgierskiej, Średniogórza Północnego, Średniogórza Zadunajskiego, Wzgórz Zadunajskich oraz Pogórza Alpejskiego. Szczególna uwaga poświęcona jest na zabytki wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Studenci poznają także zabytki okresu rzymskiego, ślady tureckie oraz polonica. Osobne zajęcia poświęcone są prezentacji parków narodowych na Węgrzech i ich osobliwości. Studenci zdobywają także podstawowe informacje z zakresu przemysłu (główne ośrodki i gałęzie przemysłu) oraz rolnictwa ( w tym główne regiony uprawy winogron, papryki) na Węgrzech. Zabytki Budapesztu będą omawiane dopiero na III roku, w ramach Wiedzy o Kulturze Węgierskiej. |
Literatura: |
Alföldy-Bakos-Hámori-Kis, Haza a magasban, Magyar nemzetismeret I-II Gy. Bora, A. Nemerkényi, Magyarország földrajza, Budapest 2000 (podręcznik) I. Bori, Bevezetés Magyarország és Kárpát-medence földrajzába, Budapest, 2003 R.Gy. Cey-Bert, Kulinarny artyzm tokajskich win, Fót, Budapeszt, 2003 L. Garami, A természet csodái, Budapest 2002 L. Kósa, A magyarság kézikönyve, Budapest 1991, (wybrane fragmenty dotyczące geografii Pannon enciklopédia. A magyarság kézikönyve, Budapest 1993, (wybr.fragm.) M. Pécsi, B, Sárfalvi, Węgry, Warszawa 1971 L. Prohászka, Lengyel műemlékek Budapesten, Budapest 2001 oraz przewodniki po Węgrzech, filmy krajoznawcze, albumy |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: • Umie wskazać na mapie fizycznej Węgier, wszystkie krainy geograficzne, najważniejsze rzeki, ich dopływy i jeziora. • Wymienia i umiejscawia na mapie administracyjnej węgierskie komitaty i ich siedziby. • Potrafi przedstawić, co w danym rejonie Węgier jest warte obejrzenia, co stanowi główną atrakcje turystyczną regionu. • Bazując na swojej wiedzy z zakresu krajoznawstwa potrafi zaplanować ciekawe wycieczki w różnych regionach Węgier. • Potrafi rozpoznać na zdjęciach najważniejsze węgierskie atrakcje turystyczne. • Wymienia i umiejscawia na mapie zabytki z okresu rzymskiego, zabytki tureckie, zna ślady polskie na Węgrzech i potrafi przedstawić ich pochodzenie. • Umie przedstawić węgierskie parki narodowe, oraz zabytki wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. • Posiada podstawową wiedzę na temat węgierskiego przemysłu i rolnictwa, potrafi wskazać najważniejsze regiony uprawy winogron. Student: • zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach literatury, kultury i historii oraz elementarną terminologię używaną w opisie literatury, kultury i historii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania (K_W05) • potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (K_U02) • potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_K04) • ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Student ma obowiązek uczestniczyć w zajęciach, przygotować prezentacje wybranych regionów i miast. Na zaliczenie przedmiotu przewidziane jest pisemne kolokwium na zakończenie semestru |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma przewidzianych praktyk zawodowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szawerdo | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Szawerdo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.