Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-0NJO-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z sytuacją osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności i dostępnymi dla nich formami wsparcia ze środków publicznych oraz wskazanie luk systemowych. |
Pełny opis: |
Na zajęciach omówione zostaną podstawowe sposoby definiowania zjawiska niepełnosprawności i ich skutki, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób orzekania. Studenci zapoznają się z podstawowymi dostępnymi danymi o populacji osób z niepełnosprawnościami oraz jej zróżnicowaniu. Opisane zostaną różne typy niepełnosprawności i realia funkcjonowania osób z tymi niepełnosprawnościami, także w zależności od ich wieku. Codzienne problemy zostaną powiązane z rozwiązaniami prawnymi w różnych obszarach (lub ich brakiem). Zaakcentowany będzie też polityczny wymiar niepełnosprawności, związany z interwencją publiczną o określonych skutkach budżetowych. Omówione będą rodzaje dostępnych świadczeń i warunki ich uzyskania oraz sposób finansowania ze środków publicznych. Codzienne funkcjonowanie osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności zostanie przedstawione w kontekście spójności szczegółowych rozwiązań resortowych oraz istniejących luk w systemie wsparcia. Omawiane obszary interwencji publicznej obejmą aktywizację zawodową, integrację społeczną, rehabilitację medyczną oraz edukację. Wskazana zostanie też rola organizacji pozarządowych i kwestia reprezentacji osób z niepełnosprawnościami w podejmowaniu decyzji dotyczących ich życia. |
Literatura: |
Agnieszka Dudzińska, “Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2021: https://www.wuw.pl/product-pol-16955-Niepelnosprawnosc-jako-obszar-interwencji-publicznej-EBOOK.html |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: • Zna ogólnie realia życia osób z niepełnosprawnościami • Zna i rozumie specyfikę różnych rodzajów niepełnosprawności • Zna i rozumie specyfikę działania instytucji publicznych • Ma ogólną wiedzę o rodzajach usług oferowanych osobom z niepełnosprawnością przez różne systemy • Zna podstawowe przepisy dotyczące osób z niepełnosprawnościami (definiowanie niepełnosprawności, orzecznictwo, różne systemy wsparcia) i wie gdzie ich szukać • Zna podstawowe dane statystyczne w sferze umiejętności: • Umie określić podstawowe potrzeby różnych grup osób z niepełnosprawnościami i dobrać do ich odpowiednie formy wsparcia • Potrafi ocenić jakość, skuteczność i spójność usług oferowanych przez różne instytucje • Potrafi szukać informacji o osobach z niepełnosprawnościami, polityce publicznej w tym zakresie oraz formach wsparcia w sferze kompetencji społecznych: • Jest gotowy/a udzielić porady osobie z niepełnosprawnością lub jej rodzinie w zakresie form wpierania oraz możliwości ich uzyskania w różnych instytucjach • Definiuje deficyty i rekomenduje zmiany instytucjonalne w środowisku lokalnym i na szczeblu krajowym w obszarze niepełnosprawności |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru). Obecność na zajęciach jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego. Progi punktowe: od 30% ocena dostateczna (3), od 40% ocena dostateczna plus (3,5), od 50% ocena dobra (4), od 60% ocena dobra plus (4,5), od 70% ocena bardzo dobra (5), od 80% ocena celująca (5!). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.