Człowiek i społeczeństwo
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 3401-PR2-2CISd |
| Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
| Nazwa przedmiotu: | Człowiek i społeczeństwo |
| Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
| Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 2 rok, II stopień |
| Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Założeniem jest znajomość przez Studentów podstaw socjologii, w tym jej metod badawczych, języka oraz sposobu budowania teorii socjologicznej. Bezpośrednie merytoryczne przygotowanie daje przedmiot „Dynamika zmian społeczeństwa polskiego”. |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Zajęcia przeznaczone są na ogląd wyników nowszych (z ostatnich 10 lat) badań sondażowych CBOS dających charakterystykę polskiego społeczeństwa i jego dzisiejszych przemian. Są w ten sposób kontynuacją przedmiotu „Dynamika zmian społeczeństwa polskiego” realizowanego w semestrze poprzednim. |
| Pełny opis: |
Zajęcia przeznaczone są na ogląd wyników nowszych badań sondażowych CBOS dających charakterystykę polskiego społeczeństwa i jego dzisiejszych przemian. Są w ten sposób kontynuacją przedmiotu „Dynamika zmian społeczeństwa polskiego” realizowanego w semestrze poprzednim. Szczegółowe zagadnienia są w pewnej mierze pozostawione wyborowi Studentów, stąd zmienność ich doboru w poszczególnych latach. Na studiach stacjonarnych przewiduje się 30 godzin kontaktowych, 20 godzin pracy studenta na przygotowanie prezentacji wybranych wyników badań CBOS wraz z komentarzem oraz 40 godzin na przygotowanie się studenta do testu zaliczeniowego. Łącznie 90 godzin. |
| Literatura: |
Literaturę źródłową stanowią raporty (komunikaty) z badań sondażowych CBOS dostępne na www.cbos.pl Charakter pomocniczy ma literatura, którą dobierają sami studenci przygotowując się do prezentacji wybranych przez siebie wyników badań. Ta literatura służyć ma pomocą w interpretacji referowanych wyników |
| Efekty uczenia się: |
Student: 1) ma pogłębioną wiedzę o socjologii i jej możliwościach diagnostycznych pomocnych w rozwijaniu kompetencji w obszarach profilaktyki społecznej i resocjalizacji, 2) ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako o podmiocie istotnie obecnym w różnych obszarach życia zbiorowego, 3) ma pogłębioną wiedzę diagnostyczną o zjawiskach identyfikowanych jako problemy społeczne wymagające rozwiązania, 4) potrafi nawiązywać kontakt z materiałami empirycznymi (wynikami badań socjologicznych) dokumentującymi aktualne przemiany życia zbiorowego, 5) potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę na temat aktualnych problemów społecznych do samodzielnego poszukiwania propozycji o charakterze terapeutycznym, 6) ma wyćwiczone umiejętności w zakresie myślenia analitycznego (zapoznanie się z materiałem empirycznym – wynikami badań CBOS) i syntetycznego (dobór wątków do referowania oraz zwięzła ich prezentacja podczas zajęć), 7) zyskuje umiejętności w zakresie wystąpień publicznych i udziału w dyskusji. |
| Metody i kryteria oceniania: |
1) Ocena paru prezentacji wyników badań sondażowych CBOS 2) Test egzaminacyjny składający się z ok. 15-20 pytań opartych na 10 wybranych komunikatach z badań sondażowych CBOS 3) Sprawdzanie obecności Studentów na zajęciach |
| Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.