Psychologiczne koncepcje człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-RL2PKC22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne koncepcje człowieka |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Na wykładzie przedstawiane są definicja, przedmiot, cel, metody psychologii oraz główne koncepcje współczesnej psychologii: psychoanaliza, behawioryzm, psychologia poznawcza, humanistyczna |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przekazanie wiedzy o psychologii jako nauce wyjaśniającej ludzkie zachowanie ze szczególnym uwzględnieniem całościowej organizacji psychiki, jaką jest osobowość. Nacisk położony jest na odrębność pojęć, metod, terapii i podstaw filozofii antropologicznej w najważniejszych nurtach psychologicznych: psychoanalizie, behawioryźmie, psychologii poznawczej, humanistycznej, postmodernizmie. Studenci zapoznają się także z metodami diagnozy osobowości i wymogami stawianymi stosowanym testom. Zakres tematów: 1. Psychologia jako nauka teoretyczna i stosowana 2. Termin „psyche” w filozofii starożytnej i nowożytnej 3. Główne koncepcje psychologii i kryteria rozróżniania 4. Freud i jego koncepcja osobowości i rozwoju psychoseksualnego 5. Poglądy K.Horney i E. Fromma na osobowość 7. Maslowa koncepcja potrzeb 8. C.Rogersa koncepcja „ja” 9. Osobowość w ujęciu psychologii poznawczej 10. Osobowość jako struktura cech 11. Osobowość jako zbiór nawyków- podejście behawioralne 12. Metody badania osobowości. Wymogi stawiane testom |
Literatura: |
P. Oleś (2003) Wprowadzenie do psychologii osobowości,Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR L.A.Pervin: (2002) Psychologia osobowości. Gdańsk , Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne treść prezentacji „Psychologiczne koncepcje osobowości: opr. przez K. Ostrowską |
Efekty uczenia się: |
(tylko po angielsku) Po ukończeniu przedmiotu student: wiedza: 1. zna definicje, cel, przedmiot, zakres, metody psychologii 2. Zna główne kierunki współczesnej psychologii 3. Zna genezę, strukturę i funkcje osobowości w ujęciu przedstawicieli najważniejszych koncepcji współczesnej psychologii umiejętności: 1. potrafi wyjaśnić na czym polegają różnice w wyjaśnianiu zachowania człowieka w zależności od przyjętych założeń teoretycznych 2. potrafi sformułować hipotezy badawcze dla wyjaśnienia obserwowanego zachowania na gruncie danej koncepcji osobowości 3. potrafi zastosować odpowiednie metody badania osobowości do przyjętej koncepcji teoretycznej postawy: 1. rozpoznaje , zróżnicowanie poziomu rozwoju osobowości w zależności od wieku, warunków środowiskowych i czynnikow biologicznych 2. docenia znaczenie wiedzy o rozwoju i uwarunkowaniach funkcjonowania osobowości dla zrozumienia zachowania własnego i innych ludzi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.