ADJ: Analiza wywiadu jakościowego z wykorzystaniem MAXQDA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-ADJ-MAXQDA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | ADJ: Analiza wywiadu jakościowego z wykorzystaniem MAXQDA |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Ze względu na wymagania producenta programu, do udziału w kursie konieczny jest regularny dostęp studenta_tki do własnego laptopa na zajęciach spełniającego wymogi techniczne do instalacji najnowszej wersji programu MAXQDA (systemy: Windows 10 i późniejsze, macOS 10.14 i późniejsze; dla sprawdzenia aktualnych informacji proszę sprawdzić stronę internetową programu: https://www.maxqda.com/products/system-requirements). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u osób studenckich umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy metody badawcze i problemy epistemologiczne i etyczne analizy wywiadów. W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu, korzystając z programu MAXQDA. Przedmiot rekomendowany w ramach modułu Rynek pracy-zasoby ludzkie-sprawy publiczne. |
Pełny opis: |
Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u osób studenckich umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy założenia metodologiczne i teoretyczne wywiadu jakościowego, m.in. zagadnienia rzetelności i trafności z perspektywy różnych metodologii, różnorodne podejścia teoretyczne i epistemologiczne i wynikające z nich sposoby analizy. Przedyskutujemy także kwestie etyczne: odpowiedzialności osób realizujących badanie, granice interpretacji, bezpieczeństwo danych. W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu. Zapoznamy się z funkcjami i sposobem działania programu MAXQDA posiłkując się literaturą dającą praktyczne wskazówki do analizy wywiadów. Do pracy w części warsztatowej wykorzystane zostaną dane osób studenckich (jeśli je posiadają) oraz wywiady pochodzące z projektów dotyczących bezrobocia i funkcjonowania urzędów pracy w Polsce. Z tego względu kurs jest szczególnie polecany osobom zainteresowanym socjologią pracy i tematyką rynku pracy i polityk publicznych. Przedmiot rekomendowany w ramach modułu Rynek pracy-zasoby ludzkie-sprawy publiczne. |
Literatura: |
Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010. Uwe Flick, Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011. Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2012. Tim Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2013. Matthew Miles, Michael Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000. David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008. Jean-Claude Kaufmann, Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010. Adrianna Surmiak, Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami podatnymi na zranienie, Warszawa 2020. John Lofland i in., Analiza układów społecznych, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny: ocena raportu sporządzonego na podstawie analizy danych. Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30 godz.) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, praca zespołowa) – 15 godz. oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) – 10 godz. Dopuszczalne są dwie nieobecności, każda nieobecność ponad dwie musi zostać zaliczona przez przygotowanie notatki lub odpowiedź ustną podczas dyżuru. Zaliczenie nieobecności jest formalnym kryterium dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Palęcka | |
Prowadzący grup: | Alicja Palęcka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Palęcka | |
Prowadzący grup: | Alicja Palęcka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.