Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

ADJ: Analiza wywiadu jakościowego z wykorzystaniem MAXQDA

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3500-ADJ-MAXQDA
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: ADJ: Analiza wywiadu jakościowego z wykorzystaniem MAXQDA
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ze względu na wymagania producenta programu, do udziału w kursie konieczny jest regularny dostęp studenta_tki do własnego laptopa na zajęciach spełniającego wymogi techniczne do instalacji najnowszej wersji programu MAXQDA (systemy: Windows 10 i późniejsze, macOS 10.14 i późniejsze; dla sprawdzenia aktualnych informacji proszę sprawdzić stronę internetową programu: https://www.maxqda.com/products/system-requirements).

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u osób studenckich umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy metody badawcze i problemy epistemologiczne i etyczne analizy wywiadów. W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu, korzystając z programu MAXQDA. Przedmiot rekomendowany w ramach modułu Rynek pracy-zasoby ludzkie-sprawy publiczne.

Pełny opis:

Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u osób studenckich umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy założenia metodologiczne i teoretyczne wywiadu jakościowego, m.in. zagadnienia rzetelności i trafności z perspektywy różnych metodologii, różnorodne podejścia teoretyczne i epistemologiczne i wynikające z nich sposoby analizy. Przedyskutujemy także kwestie etyczne: odpowiedzialności osób realizujących badanie, granice interpretacji, bezpieczeństwo danych.

W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu. Zapoznamy się z funkcjami i sposobem działania programu MAXQDA posiłkując się literaturą dającą praktyczne wskazówki do analizy wywiadów. Do pracy w części warsztatowej wykorzystane zostaną dane osób studenckich (jeśli je posiadają) oraz wywiady pochodzące z projektów dotyczących bezrobocia i funkcjonowania urzędów pracy w Polsce. Z tego względu kurs jest szczególnie polecany osobom zainteresowanym socjologią pracy i tematyką rynku pracy i polityk publicznych.

Przedmiot rekomendowany w ramach modułu Rynek pracy-zasoby ludzkie-sprawy publiczne.

Literatura:

Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.

Uwe Flick, Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011.

Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2012.

Tim Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2013.

Matthew Miles, Michael Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.

David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.

Jean-Claude Kaufmann, Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010.

Adrianna Surmiak, Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami podatnymi na zranienie, Warszawa 2020.

John Lofland i in., Analiza układów społecznych, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania

K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych

K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów

K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji

K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych

K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji

K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym

K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych

K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi

K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceny: ocena raportu sporządzonego na podstawie analizy danych.

Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30 godz.) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, praca zespołowa) – 15 godz. oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) – 10 godz.

Dopuszczalne są dwie nieobecności, każda nieobecność ponad dwie musi zostać zaliczona przez przygotowanie notatki lub odpowiedź ustną podczas dyżuru. Zaliczenie nieobecności jest formalnym kryterium dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Palęcka
Prowadzący grup: Alicja Palęcka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Palęcka
Prowadzący grup: Alicja Palęcka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-a380a05f3 (2024-09-13)