Czytanie Kołakowskiego. Marksizm i etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-CKME-QSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Czytanie Kołakowskiego. Marksizm i etyka |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie studiów licencjackich; znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie tekstów naukowych ze zrozumieniem. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest lektura esejów Leszka Kołakowskiego z lat 50., 60. i 70., skupiając się przede wszystkim na okresie rewizjonizmu marksistowskiego przed i po 1956, jak i na próbach budowania oryginalnej postawy etycznej inspirowanej tradycją lewicową. Dyskusja seminaryjna będzie miała na celu wspólne odczytanie przez grupę najważniejszych argumentów i założeń autora, jak i próbę odniesienia przedstawianych przez niego tez do wyzwań współczesnego świata. |
Pełny opis: |
Leszek Kołakowski (1927-2009) to bez wątpienia jeden z najważniejszych humanistów polskich dwudziestego wieku. Największą sławę na całym świecie przyniosły mu „Główne nurty marksizmu” (1976–1978), efekt trzydziestoletniego zaangażowania, wysiłków na rzecz odnowy, aż wreszcie gorzkiego zaangażowania tradycją marksistowską. W latach 80. i 90. filozofia Kołakowskiego skupiała się przede wszystkim na problematyce religijnej, podejmując dialog zarówno z gigantami myśli chrześcijańskiej, jak i próbując wypracować oryginalne wnioski w obszarze metafizyki. Podstawą dla rozważań Kołakowskiego były zawsze fundamentalne dylematy moralne i pytanie o źródła etycznej normatywności. Niemniej jednak, Kołakowski jest dzisiaj dużo bardziej znany niż czytany. Dla ekspertów, to przede wszystkim badacz przeszłości, najjaśniejsza gwiazda Warszawskiej Szkoły Historii Idei z lat 60. Dla wielu starszych odbiorców, to swoisty intelektualny „ojciec chrzestny” opozycji demokratycznej i fundamentów liberalno-demokratycznego porządku w Polsce po 1989 roku. Dla najmłodszych, Leszek Kołakowski to niestety najczęściej traktowany z lekkim przymrużeniem „starszy pan z telewizji”, który pod koniec życia promował bardzo konserwatywny światopogląd. Myśl Leszka Kołakowskiego potrzebuje dzisiaj swoistego „odczarowania” i potraktowania na poważnie argumentów filozoficznych i etycznych, które przedstawiał w swoich pismach. Kołakowski ma nam wciąż bardzo wiele do zaoferowania i może poruszyć zupełnie nowe struny w umysłach dzisiejszych studentów. Problematyka religijna w jego twórczości opierała się głównie na studiach historycznych i wymaga większego przygotowania teologicznego, dlatego odpowiednim tematem zajęć dla studentów drugiego stopnia byłaby przede wszystkim tematyka filozofii marksistowskiej i myśl etyczna. Punktem wyjścia dla zajęć seminaryjnych będzie wspólna lektura najważniejszych esejów filozofa z lat 50.–70., skupiając się przede wszystkim na tekstach z okresu rewizjonizmu marksistowskiego, a potem, po rozczarowaniu oficjalną wersją marksizmu, na próbach budowania oryginalnej postawy etycznej inspirowanej tradycją lewicową. Teksty z drugiej połowy lat 50. i lat 60. stanowią doskonały przykład prób formułowania przez Kołakowskiego oryginalnej myśli (a nie wyciągania uniwersalnych wniosków z badań historycznych) i nawet po kilkudziesięciu latach są inspirujące, pozwalając czytelnikowi odnieść wiele z przemyśleń filozofa do swojego codziennego doświadczenia. |
Literatura: |
Leszek Kołakowski Światopogląd i życie codzienne Pochwała niekonsekwencji (3 tomy) Kultura i fetysze |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY STUDENT: (K_W01, K_W02, K_W04, K_W10) - ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze - zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych - zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych - rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI STUDENT: (K_U01, K_U03, K_U05) - potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny - potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej - wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury W ZAKRESIE KOMPETENCJI STUDENT: (K_K02, K_K03, K_K08) - jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań - świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: a. obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze) b. dopuszczalna jest większa liczba nieobecności, jeżeli jest to związane z przewlekłą chorobą (usprawiedliwioną zgodnie z regulaminem studiów), lub innymi dobrze uzasadnionymi okolicznościami. zajęciach. c. przygotowanie do zajęć (znajomość literatury obowiązującej na zajęciach). d. aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, sposób argumentacji, przygotowanie co najmniej jednej prezentacji w trakcie semestru) e. przygotowanie jednej pracy pisemnej (na 3500 słów). Kryteria oceny prac pisemnych: - związek wypowiedzi z tematem, umiejętność formułowania problemu, - umiejętność posługiwania się stylem akademickim, - samodzielność i wnikliwość interpretacji, - sposób wykorzystania stanu badań, - kompozycja (celowość, logika, przejrzystość), - styl, poprawność językowa, ortografia i interpunkcja, - objętość (prace krótsze niż 3200 i dłuższe niż 3800 słów nie będą sprawdzane). - umiejętność sporządzania przypisów i bibliografii. Metody oceny pracy studenta: - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do seminarium i aktywność) - praca pisemna pod kątem odpowiedzi na postawiony problem badawczy i akademicki wymiar ujęcia Zaliczenie na ocenę na podstawie pracy zaliczeniowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Czyżewski | |
Prowadzący grup: | Hubert Czyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.