Chrześcijaństwo Wielkiej Soboty? Literatura i sztuka XX-wieku wobec fenomenu „nocy ciemnej” i śmierci Boga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-CWS-qKR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chrześcijaństwo Wielkiej Soboty? Literatura i sztuka XX-wieku wobec fenomenu „nocy ciemnej” i śmierci Boga |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Kultury i religie" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA POZIOMIE B2 (będziemy starali się porównywać polskie przekłady tekstów angielskich z oryginałami) |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony omówieniu wpływu tradycji apofatycznej i teologii negatywnej na kulturę XX wieku. Przedmiotem analizy będą teksty kultury opisujące doświadczenie śmierci Boga (lub Jego niemocy), metafizycznej pustki i ogołocenia. |
Pełny opis: |
Zdaniem wielu żyjemy w epoce post-chrześcijańskiej. Jak pisze teolog i publicysta Więzi, Sebastian Duda: „wszechmogący Bóg tradycyjnej metafizyki już … nie powróci jako dominujący model wiary czy fundament etycznych działań”. O ile tradycyjna teologia opisuje wydarzenie Krzyża jako skandalon (zgorszenie), wiara XX-wieku rozbija się często o skandal Zmartwychwstania. Pytania o odpowiedź Boga na niszczące nas zło nabrały nowego znaczenia w świetle doświadczenia Zagłady. Pojęcie „nocy wiary”, dobrze znane w teologii chrześcijańskiej, powraca dziś w nowej odsłonie: nie jako droga do Światła, lecz jako fundament poznania przez wieki zdominowanego przez Zachodni logocentryzm i oświeceniowy (nomen omen) racjonalizm. W pismach teologów i tekstach literackich (m.in. Conrad, Joyce, Eliot, Beckett, R.S. Thomas, Rózewicz) szukać będziemy odpowiedzi na pytanie: czy jest to płodna, obiecująca perspektywa? Jak ma się ona do tajemnicy Zmartwychwstania? |
Literatura: |
• BECKETT, Samuel. Czekając na Godota • BECKETT, Samuel. Końcówka • CONRAD, Joseph. Jądro ciemności • ELIOT, T.S. Ziemia jałowa; Burnt Norton • KAFKA, Franz. Wyrok Literatura pomocnicza: • BIELIK-ROBSON, Agata. Na pustyni, Kryptoteologie póżnej nowoczesności. Warszawa 2008. • BALTHASAR. Hans-Urs. Teologia Misterium Paschalnego. Tłum. Eligiusz Piotrowski. Kraków 2001. • BRYDEN, Mary. Beckett, Maritain, and Merton: The Negative Way, “Samuel Beckett Today / Aujourd'hui”, 2009, Vol. 21, 219-225. • BRYDEN, Mary. The Sacrificial Victim of Beckett’s Endgame, “Literature and Theology”, July 1990, Vol. 4, No. 2: 219-225. • CZAJA, Dariusz. Ogień krzepnie. Blask ciemnieje. Kraków 2022. • EVANS, Robert O. Conrad’s Underworld, “Modern Fiction Studies”, Vol. 2, May 1956, 56-62. • FEDER, Lilian. Marlowe’s Descent into Hell, “Nineteenth-Century Fiction”, Vol. 9, No. 4 (Mar., 1955): 280-292. • GUTOROW, Jacek. Spór o Nicość. Dekonstrukcja i teologia negatywna. w: J. Gutorow. Na kresach Człowieka. Sześć esejów o dekonstrukcji. Opole 2001. • GRZEGORZEWSKA, Małgorzata. Eliot’s Christianity in a Contemporary Perspective. Warszawa 2021. • HART, Kevin. The Trespass of the Sign, w: The Poetics of the Negative, w: Reading the Text… Oxford 1991. • JAURRETCHE, Colleen. Beckett, Joyce and the Art of the Negative. Amsterdam 2005. • LIBERA, Antoni i Janusz PYDA. Jesteście na ziemi, Na to rady nie ma! Dialogi o Teatrze Samuela Becketta. Kraków 2018. • MARION, Jean-Luc. Bóg bez bycia. Tłum. Małgorzata Frankiewicz. Kraków 1996. • OSER, Lee. The Return of Christian Humanism. Columbia Miss., 2007. • STEIN, Edith. Wprowadzenie w sens nocy, w: Wiedza Krzyża. Tłum. Immaculata Adamska. Kraków 2005. • STEINER, George. Rzeczywiste obecności. Tłum. O. Kubińska. Gdańsk 1997. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student zdobędzie następujące wiadomości i umiejętności. Wiedza • Absolwent zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych; • zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury Umiejętności • potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych; • wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury; • potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym w szczególności: potrafi samodzielne analizować teksty literackie i wykorzystuje wiedzę na temat historii kartografii angielskiej reformacji do pogłębionej interpretacji poezji i dramatu; posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów teoretycznych na temat poezji i dramatu. Kompetencje • jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych: 25% aktywność w czasie zajęć 25% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru 50% kolokwium ustne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.