Filozofia i filozofowie w PRL
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-FFPRL-QHU |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia i filozofowie w PRL |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Umiejętność czytania tekstów filozoficznych ze zrozumieniem. Uprzednia lektura książek wpisanych w rubryce ‘literatura’, przynajmniej tych najobszerniejszych. |
Skrócony opis: |
Omawiam ikony humanistyki polskiej 2 połowy XX – na ich dzieła oraz ich życie patrzę poprzez pewne wyrazy, pojęcia, idee, które nabierają rozpędu wraz z lekturą najważniejszych prac tcy myślicieli. Patrz zatem „literatura” |
Pełny opis: |
Ideą przewodnią zajęć jest zaprezentowanie danego filozofa poprzez trzy pojęcia lub tylko hasła organizujące jego myślenie lub życie wraz z próbą dowiedzenia, że nie ma czystych pojęć, że każde pojęcie jest „zabagnione” przez życie. Chcę czytać książki i fragmenty książek niżej wymienionych filozofów, głównie z kręgu tzw. Warszawskiej Szkoły Historyków Idei. Ale chcę też czytać texty pozwalające zrozumieć dziedzictwo PRL, jak wywiady M. Bajer czy J. Trznadla. Tatarkiewicz 1. Dobro 2. Hauptwerk 3. Powojnie Kroński 1. Karabin 2. Tygrys 3. Grecy Elzenberg 1. Istnienie 2. Cnota 3. Platon Kołakowski 1. Bóg 2. Komunizm 3. Spinoza Tischner 1. Pawełek 2. Osoba (lub: Teatr) 3. Kojeve Michalski 1. Instytut 2. Płomień 3. Działanie Baczko 1. Ideolog / Milicja 2. Oświecenie 3. Hiob Pomian 1. Trajkot 2. Conrad 3. Kolekcjonerzy 4. Europa Schaff 1. Donos 2. BKF 3. Śmieci (o jego książkach) Skarga 1. Spojrzenie 2. Gulag 3. Przemoc Walicki 1. Uznanie 2. Rosja 3. „Liberalizm” 4. Patriotyzm Bauman 1. Szoa 2. Skrzyżowanie 3. Ponowoczesność Szacki 1. Konformizm 2. Zdrada (klerków) 3. Tradycja/utopia M. Siemek, K. Ajdukiewicz. T. Kotarbiński, M. Przełęcki, IM Bocheński. |
Literatura: |
Wszystkie książki czytane fragmentami. Przykładowe tytuły, gdyż większość tekstów będziemy dobierać na bieżąco, na zasadzie konsensusu, tak by nie dublować lektur już przez Państwa znanych. Tatarkiewicz, O szczęściu Maurice Merleau-Ponty, Terror i humanizm Tadeusz Kroński, Wykłady z historii filozofii starożytnej Tadeusz Kroński, Rozważania wokół Hegla Leszek Kołakowski, Zbigniew Mentzel, Czas ciekawy, czas niespokojny. Z Leszkiem Kołakowskim rozmawia Zbigniew Mentzel L. Kołakowski, Światopogląd i życie codzienne Filozofia egzystencjalna. Wybrane teksty z historii filozofii, wyboru dokonali oraz wstępem opatrzyli L. Kołakowski i K. Pomian L. Kołakowski, D. Postel, O uchodźstwie, filozofii i balansowaniu na skraju otchłani L. Kołakowski, Bajki, Warszawa 1990. L. Kołakowski, Modlitwa Heloizy, kochanki Piotra Abelarda, kanonika i teologa Andrzej Walicki, Spotkania z Miłoszem Jonathan Lear, Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego Andrzej Walicki, Filozofia prawa rosyjskiego liberalizmu Józef Mackiewicz, Barbara Toporska, Listy do i od redakcji „Kultury” Andrzej Walicki, Polskie zmagania z wolnością widziane z boku Andrzej Walicki, Tradycje polskiego patriotyzmu Adam Schaff, Moje spotkania z nauką polską Julien Benda, Zdrada klerków Barbara Skarga, Wspomnienia Po wyzwoleniu... (1944-1956) |
Efekty uczenia się: |
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych K_W01 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze K_W02 zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_W03 zna i rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_W04 zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych K_W05 ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_W06 zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych K_W08 zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury K_W09 ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie K_W10 rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych K_U01 potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny K_U02 potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych K_U03 potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej K_U04 potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_U05 wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury K_U08 potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U03 sformułować problem badawczy K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bieżąca wypowiedzi ustnych i pisemnych studentów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.