Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia i filozofowie w PRL

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-FFPRL-QHU
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia i filozofowie w PRL
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Umiejętność czytania tekstów filozoficznych ze zrozumieniem. Uprzednia lektura książek wpisanych w rubryce ‘literatura’, przynajmniej tych najobszerniejszych.

Skrócony opis:

Omawiam ikony humanistyki polskiej 2 połowy XX – na ich dzieła oraz ich życie patrzę poprzez pewne wyrazy, pojęcia, idee, które nabierają rozpędu wraz z lekturą najważniejszych prac tcy myślicieli. Patrz zatem „literatura”

Pełny opis:

Ideą przewodnią zajęć jest zaprezentowanie danego filozofa poprzez trzy pojęcia lub tylko hasła organizujące jego myślenie lub życie wraz z próbą dowiedzenia, że nie ma czystych pojęć, że każde pojęcie jest „zabagnione” przez życie. Chcę czytać książki i fragmenty książek niżej wymienionych filozofów, głównie z kręgu tzw. Warszawskiej Szkoły Historyków Idei. Ale chcę też czytać texty pozwalające zrozumieć dziedzictwo PRL, jak wywiady M. Bajer czy J. Trznadla.

Tatarkiewicz

1. Dobro

2. Hauptwerk

3. Powojnie

Kroński

1. Karabin

2. Tygrys

3. Grecy

Elzenberg

1. Istnienie

2. Cnota

3. Platon

Kołakowski

1. Bóg

2. Komunizm

3. Spinoza

Tischner

1. Pawełek

2. Osoba (lub: Teatr)

3. Kojeve

Michalski

1. Instytut

2. Płomień

3. Działanie

Baczko

1. Ideolog / Milicja

2. Oświecenie

3. Hiob

Pomian

1. Trajkot

2. Conrad

3. Kolekcjonerzy

4. Europa

Schaff

1. Donos

2. BKF

3. Śmieci (o jego książkach)

Skarga

1. Spojrzenie

2. Gulag

3. Przemoc

Walicki

1. Uznanie

2. Rosja

3. „Liberalizm”

4. Patriotyzm

Bauman

1. Szoa

2. Skrzyżowanie

3. Ponowoczesność

Szacki

1. Konformizm

2. Zdrada (klerków)

3. Tradycja/utopia

M. Siemek, K. Ajdukiewicz. T. Kotarbiński, M. Przełęcki, IM Bocheński.

Literatura:

Wszystkie książki czytane fragmentami. Przykładowe tytuły, gdyż większość tekstów będziemy dobierać na bieżąco, na zasadzie konsensusu, tak by nie dublować lektur już przez Państwa znanych.

Tatarkiewicz, O szczęściu

Maurice Merleau-Ponty, Terror i humanizm

Tadeusz Kroński, Wykłady z historii filozofii starożytnej

Tadeusz Kroński, Rozważania wokół Hegla

Leszek Kołakowski, Zbigniew Mentzel, Czas ciekawy, czas niespokojny. Z Leszkiem Kołakowskim rozmawia Zbigniew Mentzel

L. Kołakowski, Światopogląd i życie codzienne

Filozofia egzystencjalna. Wybrane teksty z historii filozofii, wyboru dokonali oraz wstępem opatrzyli L. Kołakowski i K. Pomian

L. Kołakowski, D. Postel, O uchodźstwie, filozofii i balansowaniu na skraju otchłani

L. Kołakowski, Bajki, Warszawa 1990.

L. Kołakowski, Modlitwa Heloizy, kochanki Piotra Abelarda, kanonika i teologa

Andrzej Walicki, Spotkania z Miłoszem

Jonathan Lear, Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego

Andrzej Walicki, Filozofia prawa rosyjskiego liberalizmu

Józef Mackiewicz, Barbara Toporska, Listy do i od redakcji „Kultury”

Andrzej Walicki, Polskie zmagania z wolnością widziane z boku

Andrzej Walicki, Tradycje polskiego patriotyzmu

Adam Schaff, Moje spotkania z nauką polską

Julien Benda, Zdrada klerków

Barbara Skarga, Wspomnienia Po wyzwoleniu... (1944-1956)

Efekty uczenia się:

K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

K_W01 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze

K_W02 zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_W03 zna i rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_W04 zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych

K_W05 ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_W06 zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych

K_W08 zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury

K_W09 ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie

K_W10 rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych

K_U01 potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny

K_U02 potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych

K_U03 potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej

K_U04 potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_U05 wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury

K_U08 potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym

K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U03 sformułować problem badawczy

K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie

K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim

Metody i kryteria oceniania:

Ocena bieżąca wypowiedzi ustnych i pisemnych studentów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)