Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fabrykacja szlachcica w nowożytnej Polsce i Europie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-FSNP-qHT
Kod Erasmus / ISCED: 09.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fabrykacja szlachcica w nowożytnej Polsce i Europie
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Pomocna w realizacji konwersatorium będzie podstawowa wiedza z historii społecznej i kulturalnej nowożytnej Polski i Europy.

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest spojrzenie na nowożytną szlachtę (szczególnie polską) i ideę szlachectwa bez uprzedzeń, ale i bez sentymentu. Konfrontując się tekstami źródłowymi (przede wszystkim literackimi) i literaturą przedmiotu będziemy wspólnie przyglądać, jak formowany jest nowożytny szlachcic, jak można zostać szlachcicem, co grozi za podszywanie się pod niego? Szlachcicem nie wystarczyło się bowiem tylko urodzić...Kurs realizowany będzie w ramach wyzawania kierunkowego Historie i tożsamości.

Pełny opis:

Na spotkaniach konwersatoryjnych będziemy analizować, co składało się na postawy i charakter szlachcica (etos). Jak wypadało działać słowem i czynem będąc szlachcicem w różnych sferach i kluczowych momentach życia? Prześledzimy stosunek szlachty do przeszłości (rodzinnej i państwowej). Przyjrzymy się też zagadnieniu losu szlachcianki. W końcu zaś będziemy poruszać się po obrzeżach problemu szlachectwa – wejść do tego stanu, udawania szlachcica, wreszcie podważania samych podstaw idei i etosu szlacheckiego. Całkowita praca studenta (praca własna i spotkania konwersatoryjne) to ok. 60 godz w semestrze. Cotygodniowy materiał do przeczytania na konwersatorium będzie wynosił ok. 20-50 stron.

Literatura:

Źródła: (w wyborze)

B. Castiglione, Książka o dworzaninie

Erazm z Rotterdamu, Rozmowy,

Ł. Górnicki, Dworzanin polski

J. Kochanowski, Przy pogrzebie rzecz

Molière, Miesczanin szlachcicem

K. Siemek, Civis bonus

A. Stanisławska, Ttransakcyja

Staropolskie legendy herbowe, opr. M. Kazańczuk.

Staropolska poezja ziemiańska, opr. J. Gruchała i S. Grzeszczuk

W. N. Trepka, Liber generationis plebeanorum

Z chłopki książna (J. Gawliński, Wespazjan Kochowski), opr. D. Chemperek.

Opracowania: (wybór)

S. Baczewski, Szlachectwo. Studium z dziejów idei w piśmiennictwie polskim druga połowa XVI wieku – XVII wiek

H-J. Bömelburg, Polska myśl historyczna a humanistyczna historia narodowa (1500-1700),

P. Bourdieu, Dystynkcja

J. Chrościski, Pompa funebris

N. Elias, O procesie cywilizacji

P. Guzowski, Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej

A. Karpiński, Staropolska poezja ideałów ziemiańskich

K. Koehler, Domek szlachecki w literaturze polskiej epoki klasycznej

Łacina jako język elit, red. Jerzy Axer

A. Mączak, Klientela. Nieformalne systemy władzy w Polsce i Europie XVI-XVIII w.

M. Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany

J. Orzeł, Historia – tradycja – mit w pamięci kulturowej szlachty Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku

Słownik sarmatyzmu, red. A Borowski

J. Tazbir, Kutura slzachecka w Polsce

M. Trębska, Staropolskie szlacheckie oracje weselne

A.Wyczański, Szlachta polska w XVI wieku

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Absolwent zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury,

w szczególności:

zna i potrafi rozpoznać problem szlachectwa w kulturze nowożytnej.

Umiejętności:

selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

Kompetencje społeczne:

jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej,

docenia bogactwo kultury.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena 50% krótkie wypowiedzi pisemne – response papers, 50% aktywny udział w dyskusji.

Możliwe maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)