Fabrykacja szlachcica w nowożytnej Polsce i Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-FSNP-qHT |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Fabrykacja szlachcica w nowożytnej Polsce i Europie |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Pomocna w realizacji konwersatorium będzie podstawowa wiedza z historii społecznej i kulturalnej nowożytnej Polski i Europy. |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest spojrzenie na nowożytną szlachtę (szczególnie polską) i ideę szlachectwa bez uprzedzeń, ale i bez sentymentu. Konfrontując się tekstami źródłowymi (przede wszystkim literackimi) i literaturą przedmiotu będziemy wspólnie przyglądać, jak formowany jest nowożytny szlachcic, jak można zostać szlachcicem, co grozi za podszywanie się pod niego? Szlachcicem nie wystarczyło się bowiem tylko urodzić...Kurs realizowany będzie w ramach wyzawania kierunkowego Historie i tożsamości. |
Pełny opis: |
Na spotkaniach konwersatoryjnych będziemy analizować, co składało się na postawy i charakter szlachcica (etos). Jak wypadało działać słowem i czynem będąc szlachcicem w różnych sferach i kluczowych momentach życia? Prześledzimy stosunek szlachty do przeszłości (rodzinnej i państwowej). Przyjrzymy się też zagadnieniu losu szlachcianki. W końcu zaś będziemy poruszać się po obrzeżach problemu szlachectwa – wejść do tego stanu, udawania szlachcica, wreszcie podważania samych podstaw idei i etosu szlacheckiego. Całkowita praca studenta (praca własna i spotkania konwersatoryjne) to ok. 60 godz w semestrze. Cotygodniowy materiał do przeczytania na konwersatorium będzie wynosił ok. 20-50 stron. |
Literatura: |
Źródła: (w wyborze) B. Castiglione, Książka o dworzaninie Erazm z Rotterdamu, Rozmowy, Ł. Górnicki, Dworzanin polski J. Kochanowski, Przy pogrzebie rzecz Molière, Miesczanin szlachcicem K. Siemek, Civis bonus A. Stanisławska, Ttransakcyja Staropolskie legendy herbowe, opr. M. Kazańczuk. Staropolska poezja ziemiańska, opr. J. Gruchała i S. Grzeszczuk W. N. Trepka, Liber generationis plebeanorum Z chłopki książna (J. Gawliński, Wespazjan Kochowski), opr. D. Chemperek. Opracowania: (wybór) S. Baczewski, Szlachectwo. Studium z dziejów idei w piśmiennictwie polskim druga połowa XVI wieku – XVII wiek H-J. Bömelburg, Polska myśl historyczna a humanistyczna historia narodowa (1500-1700), P. Bourdieu, Dystynkcja J. Chrościski, Pompa funebris N. Elias, O procesie cywilizacji P. Guzowski, Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej A. Karpiński, Staropolska poezja ideałów ziemiańskich K. Koehler, Domek szlachecki w literaturze polskiej epoki klasycznej Łacina jako język elit, red. Jerzy Axer A. Mączak, Klientela. Nieformalne systemy władzy w Polsce i Europie XVI-XVIII w. M. Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany J. Orzeł, Historia – tradycja – mit w pamięci kulturowej szlachty Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku Słownik sarmatyzmu, red. A Borowski J. Tazbir, Kutura slzachecka w Polsce M. Trębska, Staropolskie szlacheckie oracje weselne A.Wyczański, Szlachta polska w XVI wieku |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Absolwent zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury, w szczególności: zna i potrafi rozpoznać problem szlachectwa w kulturze nowożytnej. Umiejętności: selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych Kompetencje społeczne: jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej, docenia bogactwo kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena 50% krótkie wypowiedzi pisemne – response papers, 50% aktywny udział w dyskusji. Możliwe maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.