Inna historia kina
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-IHKA-QHU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inna historia kina |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do humanistycznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać podstawy historii kina (dokładna znajomość nie jest wymagana – najważniejsze konteksty będą omawiane na zajęciach) oraz orientować się w najważniejszych procesach kulturowych XX i XXI wieku. Student powinien również czytać ze zrozumieniem teksty w języku angielskim |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci poznają te rozdziały historii kinematografii, które – mimo ogromnego znaczenia dla rozwoju medium – rzadko pojawiają się w popularnych podręcznikach oraz programach nauczania. Zajęcia obejmują zarówno kinematografie peryferyjne (m.in. latynoamerykańskie), jak i niesłusznie marginalizowane aspekty największych przemysłów (m.in. amerykańskie kino eksploatacji). W ramach zajęć studenci poznają znaczenie omawianych tematów w szerokim kontekście ewolucji medium, dyskutują też o zasadach rządzących budowaniem historycznofilmowego kanonu i przyczynach marginalizacji poszczególnych zjawisk. |
Pełny opis: |
Konwersatorium „Inna historia kina” to zajęcia, które mają na celu zapoznanie studentów z mniej znanymi rozdziałami historii kina oraz krytycznym spojrzeniem na reguły budowania kanonów w badaniach nad filmem. W ramach zajęć studenci dyskutują nad zadaną literaturą przedmiotu oraz filmami, które omawiane są w szerokim kontekście społeczno-polityczno-ekonomicznym i w relacji do najszerzej badanych nurtów historii kina. Każde zajęcia poświęcone są – w miarę możliwości w ujęciu chronologicznym – konkretnemu zjawisku, filmowi lub twórcy i dotyczą zarówno kinematografii peryferyjnych (m.in. wybranych krajów latynoamerykańskich, afrykańskich, azjatyckich), jak i zjawisk zachodzących w ramach największych przemysłów (m.in. amerykańskiemu kinu eksploatacji). Studenci przedstawiają własne wnioski w formie autoreferatów, które poddawane są koleżeńskiej ocenie. Poza udziałem w zajęciach od studentów oczekuje się własnej pracy w wymiarze przynajmniej 30 godzin w semestrze, co daje łącznie około 60 godzin. |
Literatura: |
Literatura zalecana • Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2010. • Bordwell David, Thompson Kristin, Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie, przeł. Bogna Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010 • Chan Felicia, The international film festival and the making of a national cinema, „Screen” 2011, nr 2 (52), s. 253–260 • Falicov Tamara, Migrating from South to North: The Role of Film Festivals in Funding and Shaping Global South Film and Video, [w:] G. Elmer, Ch. H. Davis, J. Marchessault, J. McCullough (red.). Locating Migrating Media, Lexington Books, Lanham 2012, s. 3–19. • Galt Rosalind, Schoonover Karl, Introduction: The Impurity of Art Cinema, [w:] Rosalind Galt, Karl Schoonover (red.), Global Art Cinema: New Theories and Histories, Oxford University Press 2010, s. 3–30. • Golka Marian, Socjologia sztuki, Difin, Warszawa 2008 • Gunning Tom, Jesteśmy tutaj i gdzie indziej. Magia sceniczna końca XIX wieku a pojawienie się (i zanikanie) wirtualnego obrazu jako korzenie kina, "Kultura popularna"; 2014; 3(37):6-17. • Hale Randall, Offering Tales They Want To Hear: Transnational European Film Funding as Neo-Orientalism,[w:] Rosalind Galt, Karl Schoonover (red.), Global Art Cinema: New Theories and Histories, Oxford University Press 2010, s. 303–319. • Kletowski Piotr (red.), Europejskie kino gatunków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016. • Lubelski Tadeusz, Sowińska Iwona, Syska Rafał, Historia kina, tom 1-4, Kraków, Universitas. • Minkner Kamil, Brazylijskie cinema novo i inne kinematografie Ameryki Łacińskiej, w: Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015. • Nagib Lucia, Towards a positive definition of world cinema [w:] Song Hwee Lim (red.), Remapping World Cinema: Identity, Culture and Politics in Film, Stephanie Dennison, Wallflower Press, London & New York 2006, s. 30–37. • Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część pierwsza: bedeker oraz pogodne wołanie o historię teorii i historię historiografii, "EKRANy”nr 6/2013., • Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część druga: rewidowanie rewizjonistów, „EKRANy” nr 1/2014. • Racięski Bolesław, Demony postępu : "Alucarda, córa ciemności"Juana Lópeza Moctezumy ,[w:]: Kaja Łuczyńska, Marta Stańczyk (red.), Poszukiwacze zaginionych znaczeń : perspektywa (wy)twórcy, odbiorcy i krytyka w badaniach nad kulturą audiowizualną, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 109–119 • Shaefer Eric, "Bold! Daring! Shocking! True!": A History of Exploitation Films, 1919-1959, Duke University Press, 1999. • Stam Robert, Shohat Ella, Unthinking Eurocentrism. Multiculturalism and the Media, Sightlines, London 2013. • Zwierzchowski Piotr, Wierski Dominik, Historie ewentualne i inne prowokacje dla historii filmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013 |
Efekty uczenia się: |
K_W06 zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych K_U02 potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych K_U03 potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej K_U04 potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_K02 jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze K_K03 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań K_K05 szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania: 1. U c z e s t n i c t w o w z a j ę c i a c h ( d o p u s z c z a l n e s ą 2 nieusprawiedliwione nieobecności). 2. Aktywność. 3. Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.