Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nieśmiertelne biblioteki. O słynnych księgozbiorach w historii i literaturze.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-NB-qMF
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nieśmiertelne biblioteki. O słynnych księgozbiorach w historii i literaturze.
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Mądrość i filozofia" - I stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowa znajomość historii filozofii i historii literatury. Znajomość angielskiego na poziomie B (kilka lektur będzie w języku angielskim)

Skrócony opis:

W czasie zajęć przyjrzymy się historiom słynnych bibliotek – zarówno tych realnych, jak i wyobrażonych, będących fikcją literacką. Przez stulecia książki i biblioteki stanowiły najlepszy z możliwych sposób przechowywania wiedzy. Choć wspaniałe księgozbiory i cenne manuskrypty często ginęły w pożarach, były niszczone i rozkradane, to sama idea biblioteki jako skarbnicy ludzkiej wiedzy okazała się niezwykle trwała. Prześledzimy losy Biblioteki Aleksandryjskiej, ale także wyimaginowane wizje biblioteki totalnej, które wypełniają literaturę. Zastanowimy się nad przyszłością książki papierowej, pisma, literatury. Przede wszystkim jednak – będziemy starali się odpowiedzieć, w jaki sposób idea biblioteki jako zbioru całości ludzkiej wiedzy uległa współcześnie przekształceniu, i na ile internet stanowi odpowiednik Biblioteki Aleksandryjskiej, czy nawet Borgesowskiej Biblioteki Babel. Obok wirtualnych bibliotek, „bibliotek bez ścian”, interesować nas będzie architektura biblioteki.

Pełny opis:

Kiedy ogłoszono, że Biblioteka obejmuje wszystkie książki, pierwszym wrażeniem było niezmierne szczęście. Wszyscy ludzie poczuli się panami nietkniętego i tajemnego skarbu

Jorge Louis Borges, Biblioteka Babel

W czasie zajęć przyjrzymy się historiom słynnych bibliotek – zarówno tych realnych, jak i wyobrażonych, będących fikcją literacką ożywiającą umysły ideą. Przez stulecia książki i biblioteki stanowiły najlepszy z możliwych sposób przechowywania wiedzy. Choć wspaniałe księgozbiory i cenne manuskrypty często ginęły w pożarach, były niszczone, rozkradane i przepadały na zawsze, to sama idea biblioteki jako skarbnicy ludzkiej wiedzy okazała się niezwykle trwała. W czasie zajęć prześledzimy losy Biblioteki Aleksandryjskiej, ale także wyimaginowane wizje biblioteki totalnej, które wypełniają literaturę. Będzie nas też interesował materialny wymiar książek, który wywołuje w nas wspomnienia minionych lektur i wyzwala pasję kolekcjonerską. Jak pisał słynny bibliofil, Alberto Manuel: „potrzebuję materialności tych bytów ze słów, namacalnej obecności książki, jej kształtu, rozmiaru, faktury”. Zastanowimy się nad przyszłością książki papierowej, pisma, literatury. Przede wszystkim jednak – będziemy starali się odpowiedzieć, w jaki sposób idea biblioteki jako zbioru całości ludzkiej wiedzy uległa współcześnie przekształceniu, i na ile internet stanowi odpowiednik Biblioteki Aleksandryjskiej czy nawet Borgesowskiej Biblioteki Babel.

Obok wirtualnych bibliotek, „bibliotek bez ścian”, interesować nas będzie architektura biblioteki. Będziemy oglądać najsłynniejsze projekty, które odzwierciedlają jej zmieniające się funkcje. Zastanowimy się również na hierarchią wiedzy w bibliotekach oraz nad tym, jak przestrzeń fizyczna warunkuje doświadczenia użytkownika.

Zajęcia będę miały charakter interdyscyplinarny – będziemy czytali dzieła literackie, teksty z zakresu filozofii i historii sztuki oraz oglądali dzieła malarskie.

Literatura:

Benson, Charles, Building a Library, „Irish Arts Review” (2002-), Spring (March-May 2012), Vol. 29, No. 1, s. 110–113

Bennett, Hannah, The Psyche of the Library: Physical Space and the Research Paradigm, „Art Documentation: Journal of the Art Libraries Society of North America”, Vol., 32, No. 2 (September 2013), s. 174–185

Borges, Jorge Luis „Biblioteka Babel”: w Borges, Jorge Luis Fikcje, przeł. A. Sobol-Jurczykowski, S. Zembrzuski, PIW, Warszawa 2000.

Benjamin, Walter, „Rozpakowuję swoją bibliotekę” w: Walter Benjamin, Podróże wyobraźni, wybrał i przełożył Bogdan Baran, Wydawnictwo Aletheia 2021

Derrida, Jacques, „Farmakon”, w: Jacques Derrida, Pismo filozofii, wyb. i przedm. B. Banasiak, Kraków 1993

Doerr, Anthony, Miasto w chmurach, przeł. Jerzy Kozłowski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2022

Dukaj, Jacek, Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019

Eco, Umbero, Imię róży, przeł. A Szymanowski, PIW, Warszawa 2007.

Eco, Umberto, O bibliotece, przeł. A Szymanowski, Świat Książki, 2007.

Hendrickson, Thomas ,The Invention of the Greek Library, „Transactions of the American Philological Association” (1974-2014), Autumn 2014, Vol. 144, No. 2, s. 371–413

Liang Lawrence, James Monica, Sheikh Danish, Trautwein Amy, Inny, Niewidzialne biblioteki, przeł. Jacek Dehnel, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2022

Manguel, Alberto, Pożegnanie z biblioteką. Elegia z dziesięciorgiem napomknień, przeł. Michał Tabaczyński, Wydawnictwo Drzazgi, Okoniny 2022

Pettegree Andrew , Weduwen Arthur der , Biblioteki. Krucha historia, Wydawnictwo Smak Słowa, 2022

Platon, Fajdros, przeł. W. Witwicki, Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2002

Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości : Paryż-Wenecja : XVI-XVIII wiek, Wydawnictwo Uniwesytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2001.

Roussel, Raymond Locus Solus, , przeł. A. Wolicka, posł. A. Sosnowski, PIW, Warszawa 1979,

Carl Sagan, Kosmos, przeł. M. Duch, B. Rudak, Zyski i Ska, 2013

Mateusz Salwa, Park osobliwości, „Praktyki Czytania”, 25 października 2020, internetowy magazyn literacki, http://praktykiczytania.pl/park-osobliwosci/

Thompson, Donald E. A History of Library Architecture: A Bibliographical Essay, „The Journal of Library History (1966-1972)” , Apr., 1969, Vol. 4, No. 2, s. 133 \–141

Efekty uczenia się:

K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W04 Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

K_K08 docenia bogactwo kultury

K_K09 do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej

Metody i kryteria oceniania:

Studenci będą oceniani na podstawie:

a) Regularnej aktywności w dyskusjach podczas zajęć

b) Przygotowanych w domu referatów bądź krótkich prac pisemnych

Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)