Narodziny sfery politycznej. Klasyczne i współczesne teorie polityki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-NSP-QSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Narodziny sfery politycznej. Klasyczne i współczesne teorie polityki |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do społecznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie tekstów naukowych ze zrozumieniem. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi tradycjami myślenia o polityce – agonalną, z dominującym znaczeniem walki; demokratyczną, opartą na pluralizmie i debacie publicznej za pomocą racjonalnych argumentów; oraz biblijną, ujętą w księgach Samuela. |
Pełny opis: |
Współcześnie myślenie o tym, czym jest polityka wyznaczają dwie perspektywy. Po pierwsze, możemy rozumieć polityczność jako sferę agonalną, z dominującym znaczeniem walki, współzawodnictwa, agresji przy samodzielnym decydowaniu o jej przebiegu oraz celach. Ta perspektywa została teoretycznie rozwinięta przez dwudziestowiecznych myślicieli jak Carl Schmitt czy Leo Strauss. Druga perspektywa z jakiej możemy rozumieć sferę polityczną ma charakter demokratyczny. Polityka jest wtedy ściśle związana z pluralizmem, szerokim uczestnictwem w życiu zbiorowym oraz zdolnością przekonywania innych do swoich racji poprzez uczestnictwo w otwartej debacie publicznej za pomocą racjonalnych argumentów. Takie podejście do polityczności było analizowane między innymi przez Hannah Arendt czy Bernarda Cricka. Tradycja demokratyczna sięga korzeniami do teoretycznych rozważań Arystotelesa i jego koncepcji państwa rozumianego jako „polis”. Osobną kwestią jest samodzielność sfery politycznej wobec religii. W zrozumieniu takiej perspektywy polityczności pomoże nam analiza biblijnych ksiąg Samuela i rozważania o myśli Niccolo Machiavellego. |
Literatura: |
Carl Schmitt (różne); Leo Strauss (różne); Hannah Arendt (różne); Thomas Mann, Czarodziejska Góra; Isaiah Berlin, (różne); William Shakespeare, Richard III; Machiavelli, Książę; Platon, Państwo; Arystoteles, Polityka; Tukidydes, Wojna Peloponeska; Biblia, Księgi Samuela. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze. K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury. K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej. K_U01 umie selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych. K_U03 umie sformułować problem badawczy. K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności. K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim. K_U10 umie przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców. K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie. K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań. K_K08 docenia bogactwo kultury. K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej. K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: a. obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze) b. dopuszczalna jest większa liczba nieobecności, jeżeli jest to związane z przewlekłą chorobą (usprawiedliwioną zgodnie z regulaminem studiów), lub innymi dobrze uzasadnionymi okolicznościami. Każda nieobecność ponad 2 dozwolone w semestrze musi być zaliczona notatką z lektur obowiązujących na opuszczonych zajęciach. Dopuszczalne są maksymalnie 4 nieobecności w semestrze. c. przygotowanie do zajęć (znajomość literatury obowiązującej na zajęciach). d. aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, sposób argumentacji) e. przygotowanie jednej pracy pisemnej na 10000 – 15000 znaków). Kryteria oceny prac pisemnych: - związek wypowiedzi z tematem, umiejętność formułowania problemu, - umiejętność posługiwania się stylem akademickim, - samodzielność i wnikliwość interpretacji, - sposób wykorzystania stanu badań, - kompozycja (celowość, logika, przejrzystość), - styl, poprawność językowa, ortografia i interpunkcja, - objętość (prace dłuższe niż 15000 znaków nie będą sprawdzane). - umiejętność sporządzania przypisów i bibliografii. Metody oceny pracy studenta: - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - praca pisemna pod kątem odpowiedzi na postawiony problem badawczy i akademicki wymiar ujęcia |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Igor Czernecki | |
Prowadzący grup: | Igor Czernecki, Hubert Czyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.