Pasolini. Próba dokończenia projektu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-PPDP-QHU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pasolini. Próba dokończenia projektu |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą. Oczekuje się zasadniczo nabycia dwóch rodzajów wiedzy: (1) orientacji w historii filozofii oraz filozofii XX wieku; (2) orientacji w współczesnych sposobach interpretowania głównych pojęć filozoficznych. Umiejętnością, która będzie na zajęciach szczególnie stymulowana to umiejętność aktywnego, intensywnego „czytania” tekstu filozoficznego. |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone będzie analizie ostatniej fazy twórczości włoskiego reżysera Pier Paolo Pasoliniego. Seminarium jest kontynuacją projektu zmierzającego do zrozumienia „pracy oka” i „pracy języka” w dziele Pasoliniego. Tym razem chciałbym przeanalizować późne filmy artysty wchodzące w skład Trylogii życia – Dekameron (1970), Opowieści kanterberyjskie (1971), Kwiat tysiąca i jednej nocy (1974), które obiecują powrót do idei „niewinności życia”. Nie na darmo bogów trwających w stanie szczęśliwości Holderlin nazywa „pozbawionymi losu”. Czy takiego stanu możemy oczekiwać także dla „cyfrowej ludzkości”? Czy portret łotrzykowskiego stylu życia grupy nastolatków z Ragazzi di vita to tylko iluzja (mit nawet) powrotu do „barbarzyńskiej niewinności dzieciństwa”, czy może raczej jest to zaproszenie do odnowienia wizji ludzkiego raju, który nie byłby „chlewem życia”? |
Pełny opis: |
1-2. Życie ulicy (życie na ulicy) Literatura: Pier Paolo Pasolini, Ulicznicy, przeł. K. Skórska Warszawa 2020.. 3-4. François Rabelais kina albo bierz wszystko co dają ludzie Literatura: Opowieści kanterberyjskie (I racconti di Canterbury) – 1972. 5-6. Pod drzewem poznania albo cena rozkoszy Literatura: Pier Paolo Pasolini, Dekameron (1970), 7-8. Język bez końca albo mówiące usta Literatura: Pier Paolo Pasolini, Kwiat tysiąca i jednej nocy (1974). 9-12. Pasolini mówi. Literatura: Pier Paolo Pasolini, Bluźnierstwo (wybór wierszy w przekładzie Jarosława Mikołajewskiego), Warszawa 1999. |
Literatura: |
Pier Paolo Pasolini, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie. Warszawa: Wydawnictwo: Kronos: 2012. Pier Paolo Pasolini, Pisany język rzeczywistości Uwagi na temat planu-sekwencji, (w:) Jerzy Kossak, Kino Pasoliniego, Warszawa 1976; Pier Paolo. Pasolini, The Divine Mimesis, trans. Thomas E. Peterson. Contra Mundum Press 2014. Pier Paolo Pasolini, Jon Halliday, Pasolini su Pasolini. Conversazioni con Jon Halliday, Guanda, 2014. Pier Paolo Pasolini, Bluźnierstwo, (wybór wierszy w przekładzie Jarosława Mikołajewskiego), Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne K_K05 potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań K_K06 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym. Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.