Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Paul Virilio albo dyktatura ruchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-PVDR-QSP
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Paul Virilio albo dyktatura ruchu
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty do społecznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą.

Oczekuje się zasadniczo nabycia dwóch rodzajów wiedzy: (1) orientacji w historii filozofii oraz filozofii XX wieku; (2) orientacji w współczesnych sposobach interpretowania głównych pojęć filozoficznych. Umiejętnością, która będzie na zajęciach szczególnie stymulowana to umiejętność aktywnego, intensywnego „czytania” tekstu filozoficznego.

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone będzie analizie myśli znanego filozofa, urbanisty, teoretyka kultury Paula Virilio. Zdaniem Virilio źródłem utopii społecznych nie są antagonizmy klasowe czy niedostatek, ile „nienawiść do Ziemi”, tj, swoisty witalizm technologiczny. W tym kontekście zapytamy o pojęcie techniki u Virilio i jego związek z procesem akceleracji. Skoro prędkość jest jedyną nadzieją Zachodu, a polityka to przede wszystkim kontrola ruchu, to, co pozostaje z monitorowania i zarządzania przestrzeni? Podczas seminarium śledzić będziemy ewolucję poglądów Virilio, ale także jego stałe aksjomaty. Przeanalizujemy myśl Virilio od „archeologii bunkrów” po „estetykę zanikania”. Przede wszystkim spytamy Virilio, czym jest dla niego proces historyczny, pamięć, przeszłość?

Pełny opis:

1.-2. Społeczeństwo dromokratyczne albo pyknolepsja

Literatura: Paul Virilio, Prędkość i polityka, przeł. P. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2008,

3.-4. Oko: od organu widzenia do maszyny wojennej

Literatura: Paul Virilio, Maszyna widzenia, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.) Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Kraków 2001, Wydawnictwo Universitas; Paul Virilio, The Vision Machine. Bloomington: Indiana University Press, 1994. Paul Virilio; Patrick Camiller, War and cinema: the logistics of perception, Verso, Year: 2009

5.-6. Czym nie jest informacja?

Literatura: Paul Virilio, Bomba informacyjna, Warszawa 2006, Wydawnictwo Sic!,.

7.-8. Po wydarzeniu, przed wydarzeniem, inflacja wydarzenia, wydarzenie integralne

Literatura: Paul Virilio, Wypadek pierworodny, Warszawa 2007, Wydawnictwo Sic!,.

9.-10. Zarządzanie strachem: panika w mieście

Literatura: Paul Virilio, The Administration of Fear. New York: Semiotext(e), 2012. Paul Virilio, City of Panic. Oxford: Berg, 2005.

10.-11 Archeologia bunkra albo zwiedzanie wybrzeża Francji.

Literatura: Paul Virilio, Bunker Archaeology. New York: Princeton Architectural Press: 2009.

13. Strategia okłamywania albo infantylizacją fin de siècle

Literatura: Paul Virilio, Strategy of Deception. London: Verso, 2000.

14. Dromoskopia albo przymus przyspieszenia. Przewaga polityki czasu nad terytorialną polityką przestrzeni.

Literatura: Paul Virilio, Negative Horizon: An Essay in Dromoscopy. London: Continuum Press, 2005. Paul Virilio, Lost Dimension, Semiotext(e) 1991

15. Estetyka znikania albo „produkcja pozorów”

Literatura: Paul Virilio, The Aesthetics of Disappearance, Semiotext(e: 1991

16. Bezwładność jak warunek nowoczesności

Literatura: Paul Virilio, Polar Inertia, SAGE Publications: 2000

17. Świt o zmierzchu: od kolonizacji ciała do kolonizacji kosmosu.

Literatura: Paul Virilio, Sylvère Lotringer, Crepuscular Dawn, Semiotext(e): 2002.

Literatura:

Paul Virilio, Prędkość i polityka, przeł. P. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2008; Paul Virilio, Maszyna widzenia, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.) Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Kraków 2001, Wydawnictwo Universitas; Paul Virilio, The Vision Machine. Bloomington: Indiana University Press, 1994. Paul Virilio; Patrick Camiller, War and cinema: the logistics of perception, Verso, Year: 2009; Paul Virilio, Bomba informacyjna, Warszawa 2006, Wydawnictwo Sic!; Paul Virilio, Wypadek pierworodny, Warszawa 2007, Wydawnictwo Sic!. Paul Virilio, The Administration of Fear. New York: Semiotext(e), 2012. Paul Virilio, City of Panic. Oxford: Berg, 2005. Paul Virilio, Bunker Archaeology. New York: Princeton Architectural Press: 2009. Paul Virilio, Strategy of Deception. London: Verso, 2000. Paul Virilio, Negative Horizon: An Essay in Dromoscopy. London: Continuum Press, 2005. Paul Virilio, Lost Dimension, Semiotext(e) 1991. Paul Virilio, The Aesthetics of Disappearance, Semiotext(e: 1991. Paul Virilio, Polar Inertia, SAGE Publications: 2000. Paul Virilio, Sylvère Lotringer, Crepuscular Dawn, Semiotext(e): 2002.

Efekty uczenia się:

K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej

K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych

K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej

K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym

K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych

K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac

K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów

K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej

K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne

K_K05 potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań

K_K06 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy

K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym.

Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)