Republika Sacha (Jakucja) terytorium skrzyżowania cywilizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-RS-qKR-QMW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Republika Sacha (Jakucja) terytorium skrzyżowania cywilizacji |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Skierowane są do osób zainteresowanych archeologia, biologią, etnologią, antropologią, kulturą narodów rdzennych Syberii. Mile widziana plastyczność myślenia, otwartość i chęć aktywnego poznawania nowych obszarów. Będzie przydatna znajomość języka rosyjskiego na poziomie B2, umożliwiająca lekturę literatury przedmiotu. |
Skrócony opis: |
Seminarium pozwala na interdyscyplinarne wielopoziomowe uczenie się o historii, kulturze i naturze Jakucji. Seminarium jest poznawczo-przygotowawczy na interdyscyplinarne badania terenowe w największym podmiocie terytorialnym Federacji Rosyjskiej. Będą wspierany projekty- inicjatywy studentów odbywać wycieczki do ośrodków edukacyjnych. |
Literatura: |
DEBATY ARTES LIBERALES, TOM IV, 2011, ЦИВИЛИЗАЦИОННЫЙ ВЫБОР И ПОГРАНИЧЬЕ. Редактор Ян Кеневич. http://al.uw.edu.pl/pliki/publikacje/elektroniczne/Debaty%20IBI%20AL%20-%20t%20IV%202011.pdf DEBATY ARTES LIBERALES, TOM IX, 2015. SYBERIA: TRADYCJA I MODERNIZACJA, Red. Kamil Wielecki. http://www.al.uw.edu.pl/pliki/Debaty%20AL%20IX.pdf Edward W. Said, Orientalizm, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 2005. Etkind A., 2011, Internal Colonization: Russia’s Imperial Experience, Polity Press, Cambridge. Ewa Domańska, Humanistyka nie –antropocentryczna a studia nad rzeczami, Warszawa, 2008. https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._ewa_domanska_-_humanistyka_nie-antropocentryczna_a_studia_nad_rzeczami.pdf Ewa Łukaszyk. Humanistyka, która nadchodzi…W poszukiwaniu kondycji transkulturowej. - Wydawnictwo DiG. Warszawa 2018 Mignolo, Walter The Darker Side of Western Modernity: Global Futures, Decolonial Options. Duke University Press, 2011 (Introduction, Part I and Part II: 1-145). Saroyan M., 1997, Minorities, Mullahs and Modernity: Reshaping Community in the Former Soviet Union, University of California Press, Berkeley. Takasaeva Kyunney, Jakuckie prace Wacława Sieroszewskiego i zmiany kulturowe narodu Sacha. Wydawnictwo DiG, Warszawa, 2020. Vinokurova U. A., Yakovets Ju. V. Arctic circumpolar civilization. Novosibirsk, “Nauka” 2016. Wersja angielska w pdf od str.173 : http://al.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/Arctic_circumpolar_civilisation.pdf Zajączkowski Wojciech, 2009, Rosja i narody. Ósmy kontynent – szkic z dziejów Eurazji, Wydawnictwo MG, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: - zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze; - zna i rozumie zależności między poszczególnymi dyscyplinami humanistycznymi i wybranymi naukami społecznych na poziomie umożliwiającym współpracę transdyscyplinarną z przedstawicielami tych dyscyplin; - ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy; - zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury. W zakresie umiejętności: - potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych; - zna potencjał warsztatu interdyscyplinarnego, potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe różnym dyscyplinom społecznym i humanistycznym;· - potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim. W zakresie kompetencji społecznych: - jest gotów do poznawania nowych metod badawczych; - jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej; - przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach, notatki z zajęć (w tym recenzje, opisy, komentarze, refleksje na temat opracowanych lektur) + końcowa prezentacja lub esej. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. Zaliczenie na ocenę. Oceniane będą: obecność (20% oceny), przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach, końcowa prezentacja lub esej (80% oceny). Seminarium ma charakter otwarty. Seminarium będzie otwarte w szczególności dla osób zainteresowanych nie tylko obszarem kultury syberyjskiej ale również teoriami regionalnymi, lokalności, pogranicza kulturowego, specyfik globalizacji, przepływów kulturowych itp. Nakład pracy studenta: – 30/60 godzin uczestnictwa w zajęciach, – 70/90 godzin pracy własnej (przygotowanie do uczestnictwa w zajęciach, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się i uzyskania zaliczenia). Przedmiot będzie realizowany w sali dydaktycznej (w czasie pandemii zdalnie). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.