Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Republika Sacha (Jakucja) terytorium skrzyżowania cywilizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-RS-qKR-QMW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Republika Sacha (Jakucja) terytorium skrzyżowania cywilizacji
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Skierowane są do osób zainteresowanych archeologia, biologią, etnologią, antropologią, kulturą narodów rdzennych Syberii. Mile widziana plastyczność myślenia, otwartość i chęć aktywnego poznawania nowych obszarów.

Będzie przydatna znajomość języka rosyjskiego na poziomie B2, umożliwiająca lekturę literatury przedmiotu.

Skrócony opis:

Seminarium pozwala na interdyscyplinarne wielopoziomowe uczenie się o historii, kulturze i naturze Jakucji. Seminarium jest poznawczo-przygotowawczy na interdyscyplinarne badania terenowe w największym podmiocie terytorialnym Federacji Rosyjskiej. Będą wspierany projekty- inicjatywy studentów odbywać wycieczki do ośrodków edukacyjnych.

Literatura:

DEBATY ARTES LIBERALES, TOM IV, 2011, ЦИВИЛИЗАЦИОННЫЙ ВЫБОР И ПОГРАНИЧЬЕ. Редактор Ян Кеневич. http://al.uw.edu.pl/pliki/publikacje/elektroniczne/Debaty%20IBI%20AL%20-%20t%20IV%202011.pdf

DEBATY ARTES LIBERALES, TOM IX, 2015. SYBERIA: TRADYCJA I MODERNIZACJA, Red. Kamil Wielecki. http://www.al.uw.edu.pl/pliki/Debaty%20AL%20IX.pdf

Edward W. Said, Orientalizm, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 2005.

Etkind A., 2011, Internal Colonization: Russia’s Imperial Experience, Polity Press, Cambridge.

Ewa Domańska, Humanistyka nie –antropocentryczna a studia nad rzeczami, Warszawa, 2008. https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._ewa_domanska_-_humanistyka_nie-antropocentryczna_a_studia_nad_rzeczami.pdf

Ewa Łukaszyk. Humanistyka, która nadchodzi…W poszukiwaniu kondycji transkulturowej. - Wydawnictwo DiG. Warszawa 2018

Mignolo, Walter The Darker Side of Western Modernity: Global Futures, Decolonial Options. Duke University Press, 2011 (Introduction, Part I and Part II: 1-145).

Saroyan M., 1997, Minorities, Mullahs and Modernity: Reshaping Community in the Former Soviet Union, University of California Press, Berkeley.

Takasaeva Kyunney, Jakuckie prace Wacława Sieroszewskiego i zmiany kulturowe narodu Sacha. Wydawnictwo DiG, Warszawa, 2020.

Vinokurova U. A., Yakovets Ju. V. Arctic circumpolar civilization. Novosibirsk, “Nauka” 2016. Wersja angielska w pdf od str.173 : http://al.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/Arctic_circumpolar_civilisation.pdf

Zajączkowski Wojciech, 2009, Rosja i narody. Ósmy kontynent – szkic z dziejów Eurazji, Wydawnictwo MG, Kraków.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze;

- zna i rozumie zależności między poszczególnymi dyscyplinami humanistycznymi i wybranymi naukami społecznych na poziomie umożliwiającym współpracę transdyscyplinarną z przedstawicielami tych dyscyplin;

- ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy;

- zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury.

W zakresie umiejętności:

- potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych;

- zna potencjał warsztatu interdyscyplinarnego, potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe różnym dyscyplinom społecznym i humanistycznym;·

- potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim.

W zakresie kompetencji społecznych:

- jest gotów do poznawania nowych metod badawczych;

- jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej;

- przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach, notatki z zajęć (w tym recenzje, opisy, komentarze, refleksje na temat opracowanych lektur) + końcowa prezentacja lub esej.

Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności.

Zaliczenie na ocenę.

Oceniane będą: obecność (20% oceny), przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach, końcowa prezentacja lub esej (80% oceny).

Seminarium ma charakter otwarty. Seminarium będzie otwarte w szczególności dla osób zainteresowanych nie tylko obszarem kultury syberyjskiej ale również teoriami regionalnymi, lokalności, pogranicza kulturowego, specyfik globalizacji, przepływów kulturowych itp.

Nakład pracy studenta:

– 30/60 godzin uczestnictwa w zajęciach,

– 70/90 godzin pracy własnej (przygotowanie do uczestnictwa w zajęciach, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się i uzyskania zaliczenia).

Przedmiot będzie realizowany w sali dydaktycznej (w czasie pandemii zdalnie).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)