Współczesny Cypr: historia, kultura, społeczeństwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-WC-qHT-qKR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesny Cypr: historia, kultura, społeczeństwo |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Historie i tożsamości" - I stopień Artes Liberales Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Kultury i religie" - I stopień Artes Liberales Przedmioty do wyzwania kierunkowego"Historie-dyskursy-tożsamości" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Chęć poznania współczesnych losów wyspy leżącej na obrzeżach Europy. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesną sytuacją na Cyprze oraz z jego literaturą - w szerokim kontekście społeczno-historycznym. Wykładowca korzystać będzie ze wszelkich dostępnych po polsku materiałów naukowych, popularnonaukowych, literackich i non-fiction. |
Pełny opis: |
Współczesna historia Cypru jest słabo rozpoznana: losy wyspy interesują właściwie tylko państwa, ościenne, zaangażowane w jej dzieje historycznie i kulturowo. Tymczasem jej to sytuacja ciekawa, dynamiczna, ale i tragiczną. Pomysłem na zajęcia jest dojście do punktu, w którym będzie można pokazać ów stan obecny przez pryzmat dostępnej literatury w języku polskim - literackim punktem startowym będzie "Album z opowieściami" Antonisa Georgiou. Zanim jednak dojdzie do lektury, zostanie słuchaczom zaprezentowany szerszy kontekst historyczny, polityczny oraz społeczny. |
Literatura: |
Niektóre z lektur mogą być zaproponowane w języku angielskim. Cypr: dzieje, literatura, kultura, Warszawa 2014 (wybrane teksty z dwóch tomów, szczególnie M. Borowska, Panorama literatury greckocypryjskiej) Osiewicz Przemysław, Konflikt cypryjski, Warszawa 2013. Adamczyk Artur, Cypr - dzieje polityczne, Warszawa 2002. Misztal Mariusz, Historia Cypru, Kraków 2012. Lewis Raphaela, Życie codzienne w Turcji osmańskiej, Warszawa 1984. Richard Clogg, Historia Grecji nowożytnej, Warszawa 2006. Georgiou Antonis, Album z opowieściami, Wrocław 2019. Orchowski Thomas, Wyspa trzech ojczyzn, Wołowiec 2021. Materiały własne prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (historia, literaturoznawstwo) - K_W01 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów literackich w kontekście historycznym i społecznym - K_W05 dokonywać analizy tekstów literackich i (popularno)naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich - K_U02 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności oraz umieszczać je we właściwym kontekście - K_U04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań - K_K04 docenia bogactwo kultury - K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Student ma się wykazać znajomością materiału prezentowanego na zajęciach oraz wspólnie omawianych lektur. Egzamin ustny na postawie listy ustalonych z grupą tematów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.