Zwierzęta i nowoczesność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-ZN-qZS | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zwierzęta i nowoczesność | ||
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" | ||
Grupy: |
Przedmioty do wyzwania "Zwierzęta i środowisko" - 2021 (rok akademicki 2021/22) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają interdyscyplinarną, warsztatową i aktywizującą formułę. Studenci powinni być zatem gotowi na uczestnictwo w różnego typu aktywnościach, takich jak: dyskusje nad tekstami i dziełami sztuki, twórcza praca w grupie (pisanie, debatowanie, gry z podziałem na role) i inne. Z uwagi na fakt, że większość omawianych tekstów dostępna jest wyłącznie w języku angielskim, konieczna jest znajomość tego języka w stopniu umożliwiającym swobodną lekturę |
||
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z mechanizmami nowoczesności w odniesieniu do relacji ludzko-zwierzęcych. Przyjrzymy się temu jak nowoczesność - rozumiana zarówno w perspektywie historyczno-kulturowej, jak i filozoficznej, jako szczególnego typu formacja światopoglądowa - wpłynęła na ukształtowanie współczesnego statusu (czy raczej: współczesnych statusów) zwierząt. Dzięki eksperymentalnej formule zajęć, obejmującej zarówno dyskusję nad tekstami, jak i aktywizujące działania warsztatowe, studenci nie tylko uzyskują wiedzę dotyczącą mechanizmów nowoczesności i specyfiki relacji międzygatunkowych, lecz także wykształcą praktyczne umiejętności przydatne w przyszłym życiu zawodowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Gabriela Jarzębowska | |
Prowadzący grup: | Gabriela Jarzębowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z mechanizmami nowoczesności w odniesieniu do relacji ludzko-zwierzęcych. Przyjrzymy się temu jak nowoczesność - rozumiana zarówno w perspektywie historyczno-kulturowej, jak i filozoficznej, jako szczególnego typu formacja światopoglądowa - wpłynęła na ukształtowanie współczesnego statusu (czy raczej: współczesnych statusów) zwierząt. W ciągu minionych dwóch stuleci dominujące w czasach przednowoczesnych relacje międzygatunkowe uległy znaczącym przekształceniom, będącym konsekwencją nowej, modernistycznej wizji świata. Postęp, industrializacja, urbanizacja, rozwój nauk przyrodniczych, eksplozja demograficzna, ekspansja kolonialna i kolejne rewolucje przemysłowe - wszystkie te współwystępujące zjawiska głęboko przeorały świadomość ludzi Zachodu, przemodelowując myślenie o relacji człowieka ze światem nie-ludzkim. Przednowoczesne relacje międzygatunkowe, oparte na mniej lub bardziej harmonijnej (choć opartej na przemocy) współegzystencji ustąpiły miejsca strategiom odcieleśnienia i wyparcia (okrucieństwa), edypalizacji (domowych ulubieńców) i disneyizacji (zwierząt dzikich). Przyjrzymy się tym wszystkim procesom, zarówno w wymiarze kulturowym (a więc związanym z tym, jak zmieniły wyobrażenia relacji międzygatunkowych), jak i społeczno-ekologicznym (a więc temu, jak zmiany wynikające z procesów modernizacyjnych, np. migracje, urbanizacja i utrata siedlisk wpłynęły na owe relacje w ich praktycznym wymiarze). Na zajęciach omówimy takie zjawiska, jak: 1. Miasto jako ucieleśnienie nowoczesności a relacje międzygatunkowe 2. Ogrody zoologiczne: zwierzę jako artefakt i przedmiot nostalgii 3. Chów przemysłowy: międzygatunkowe uosobienie idei fordyzmu 4. Ekspansja kolonialna a inwazje biologiczne w odniesieniu do zwierząt 5. Industrializacja i jej wpływ na zwierzęta 6. Poznając zwierzęta/poznając dzięki zwierzętom: zwierzęta a nauka 7. Edypalni przyjaciele: zwierzęta towarzyszące jako objaw nowoczesności. Zajęcia opierają się na eksperymentalnym formacie. Każdy z wymienionych tematów będzie obejmował 2 zajęcia (4 godziny dydaktyczne). Na pierwszych zajęciach każdego modułu planowane jest krótkie wprowadzenie teoretyczne przybliżające analizowaną problematykę oraz dyskusja nad 2-3 tekstami. Drugie spotkanie z danego modułu będzie miało natomiast bardziej otwartą, aktywizującą, warsztatową formułę. Bazując na uzyskanej wiedzy oraz rozwijającej ją dyskusji sprzed tygodnia, studenci będą mieli okazję wykazać się kreatywnością i twórczym wykorzystaniem przyswojonych wcześniej informacji. Forma warsztatów będzie różnorodna i każdorazowo dostosowywana do specyfiki omawianego problemu (a także do tego, czy zajęcia odbędą się w formie zdalnej, czy stacjonarnej), zapewne obejmie jednak takie aktywizujące formy, jak debata, analiza dyskursu medialnego, gra z podziałem na role i inne działania performatywne, pisanie tekstów prasowych, manifestów i tym podobne. Dzięki zastosowaniu takich metod dydaktycznych studenci nie tylko uzyskują wiedzę dotyczącą mechanizmów nowoczesności i specyfiki relacji międzygatunkowych, lecz także wykształcą praktyczne umiejętności związane z prowadzeniem debaty, budowaniem argumentacji, pisaniem tekstów prasowych i krytyczną analizą medialną, które mogą okazać się przydatne w przyszłym życiu zawodowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.