Historia sztuki XIX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS1-3-HSXIX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki XIX wieku |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla III roku programu kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (od 2019/20) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ogólna znajomość historii i kultury XIX wieku |
Skrócony opis: |
Prezentacja głównych procesów historyczno-kulturowych oraz dominujących motywów sztuki XIX wieku |
Pełny opis: |
Sztuka XIX wieku zostaje przedstawiona poprzez prezentację głównych procesów historyczno-kulturowych oraz dominujących motywów sztuki XIX wieku: Rewolucja, „Gdy rozum śpi”, Natura, Historia, Rzeczywistość, Współczesność, Prymitywizm, egzotyzm, Symbolizm, dekadentyzm, Ku niewidzialnemu. Zajęcia odbywają się w następujących cyklach: każdorazowo po 3 wykładach ma miejsce konwersatorium, na którym swoje krótkie prezentacje przedstawiają studenci. Tematy prezentacji są dowolne, nie mogą być powtórką materiału wykładowego, muszą mieścić się w chronologicznych ramach danego cyklu |
Literatura: |
Ze względu na brak zgodnych z aktualnym stanem wiedzy opracowań syntetycznych o charakterze podręcznikowym, literatura szczegółowa podawana jest studentom przygotowującym prezentacje, stosownie do wybranego przez nich tematu. Literatura jest także podawana w ramach dyskusji konwersatoryjnych, w odpowiedzi na zainteresowania i potrzeby studentów. Po każdym wykładzie studenci otrzymują prezentację. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu Studentka/Student: Zna i rozumie najważniejsze tendencje w plastyce i architekturze XIX wieku oraz charakteryzuje ich filozoficzne i społeczne podłoże K_W14, K_W19 Potrafi określić autorów, czas i środowisko powstania najbardziej reprezentatywnych dzieł sztuki XIX wieku; na tej podstawie potrafi rozpoznać inne dzieła sztuki tego okresu. Wyniki swojej pracy potrafi zaprezentować w formie pisemnej lub ustnej prezentacji posługując się nowoczesnymi narzędziami cyfrowymi K_U04, K_U05, K_U08, K_U13 Jest gotów dostrzec w sztuce i kulturze współczesnej kontynuację i transformację form i idei sztuki XIX stulecia. K_K05, K_K08, Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: Student zna i rozumie: K_W14 podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki wizualnej, w tym analizy ikonograficznej i stylistyczne K_W17 znaczenia kompleksowej natury języka w badaniach filologicznych i kulturoznawczych, zapoznał się z założeniami semiotyki języka i kultury K_W19 zależności między rozwojem kultury a przemianami społecznymi potrafi K_U04 zaplanować i zorganizować pracę grupową ( określenie celów, etapów, ról, dobór metod). Potrafi wziąć udział w pracy zespołowej w różnych rolach. K_U05 zaplanować i realizować proces własnego rozwoju i uczenia się oraz ukierunkowywać proces uczenia się innych poprzez planowanie pracy zespołowej. K_U07 uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski K_U08 zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej K_U13 przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu. jest gotów do K_K02 zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury, inicjuje działania uwzględniające potrzeby środowiska społecznego w sposób kreatywny. K_K03 poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego. K_K04 świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form. K_K05 uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych. K_K08 zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza K_K10 aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia zaliczane i oceniane są na podstawie prezentacji przedstawianych podczas zajęć konwersatoryjnych. Oceniana jest inwencja w wyborze tematu, znalezienie i wykorzystanie właściwej literatury przedmiotu, wizualna forma prezentacji Dopuszczalne 3 nieobecności. Zaliczenie na podstawie dodatkowej pracy pisemnej o temacie uzgodnionym w prowadzącą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Poprzęcka | |
Prowadzący grup: | Maria Poprzęcka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.