Konwersatorium francuskie: Autobiografia i autofikcja we francuskojęzycznej literaturze i filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS2-K-FR-2-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium francuskie: Autobiografia i autofikcja we francuskojęzycznej literaturze i filmie |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia Przedmioty dla II roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia Przedmioty: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kurs przeznaczony jest dla studentów znających język francuski w stopniu zaawansowanym. Szczególne zainteresowanie kulturą francuską i frankofońską oraz zagadnieniem autobiografii i autofikcji. |
Skrócony opis: |
Autobiografia i autofikcja we francuskojęzycznej literaturze i filmie XX i XXI wieku. Autobiografia i autofikcja jako sposób mówienia o sobie i o świecie. Współczesna proza francuska, analiza tekstu literackiego, twórcze pisanie Autobiography and autofiction in French-language film and cinema. L’autobiographie et l’autofiction dans la littérature et le cinéma francophones. |
Pełny opis: |
Kurs przeznaczony jest dla studentów znających język francuski w stopniu zaawansowanym. Zajęcia poświęcone są analizie zaproponowanych lektur z wykorzystaniem narzędzi interpretacyjnych oraz na praktyce literackiej. Spotkania poświęcone dyskusjom na temat omawianych tekstów i obejrzanych filmów mają być inspiracją i zachętą dla własnej twórczości. Kurs ma na celu rozwinięcie umiejętności czytania, pisania i mówienia w języku francuskim oraz zapoznanie z wybranymi nurtami współczesnych francuskojęzycznych prozy oraz filmu. tematy: 1) Perspektywa dziecka 2) Perspektywa ocalałego 3) Perspektywa emigranta 4) Perspektywa “dziecięcia dwudziestego wieku” |
Literatura: |
Serge Doubrovsky, Fils Philippe Lejeune, Pacte autobiographique Philippe Gasparini, Est-il je, du roman autobiographique à l’autofiction Philippe Gasparini, La tentation autobiographique de l’Antiquité à la Renaissance Philippe Gasparini, Poétiques du „je” Claudia Groneman Les enjeux de l'autobiographie dans les littératures de langue française Martina Wgner-Egelhaaf, Handbook of Autobiography/ Autofiction David Bélanger, « L’autofiction contestée : le romancier fictif et l’autarcie littéraire », Voix et Images, vol. XL, no 3, 2015, p. 115-130. DARRIEUSSECQ, Marie Darriessecq, « L’autofiction, un genre pas sérieux », Poétique, nº 107, septembre 1996, p. 369-380. Hélène Jaccomard Lecteur et lecture dans l’autobiographie française contemporaine : Violette Leduc, Françoise d’Eaubonne, Serge Doubrovsky, Marguerite Yourcenar, Genève, Droz, 1993 Rémi Fontanel „De l’auteur à l’autofiction Le cinéma à l’épreuve du « Je »” in Ecrans, 2016-2 nr 6 Lektury: Patrick Modiano, Un pedigree Georges Perec, W ou le souvenir d’enfance Romain Gary, La promesse de l’aube Frédéric Beigbeder, Un roman français Camara Laye, L’enfant noir Marguerite Duras, L’Amant Filmy: Les 400 coups, François Truffaut Au revoir, les enfants, Louis Malle Les garçons et Guillaume à table, Guillaume Galienne La chose publique, Mathieu Amalric Qu’Allah bénisse la France, Abd Al Malik L’Amant, Jean-Jacques Annaud |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student: Wiedza - ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat autobiografii i autofikcji z punktu widzenia literatury i filmu K_W04 - ma pogłębioną wiedzę o języku jako o podstawowej ekspresji i środku przekazu kultury, odzwierciedlającym najważniejsze procesy historyczne i kulturowe K_W04, K_W06 - posiada w pogłebionym stopniu znajomość metod analizy tekstów literackiche K_W07 Umiejętności: - potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty literackie i filmy (po francusku) uwzględniając techniki pisania i mówienia o sobie. K_U02 - potrafi przygotować prace pisemne typu: krótkie opowiadanie, artykuł, esej w języku francuskim K_U01, K_U03 K_K01 Kompetencje społeczne: - uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych K_K03, K_K05 Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów: Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu: K_W04, K_W06, K_W07 - temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza. - powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych. - zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych. Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01, K_U02, K_U03, - samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne. - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym. - przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji). Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K01, K_K03, K_K05 - krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. - poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego. - uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zagadnienia teoretyczne sprawdzane będą w formie ustnej, prace pisemne będą analizowane i opatrywane komentarzem głównie pod kątem stylu. Zaliczenie przedmiotu podlega trzem kryteriom: 1. Praca zaliczeniowa, która ma być próbką własnego tekstu literackiego o długości 4-6 stron (odstępy 1,5, czcionka 12) w konwencji prozy autobiograficznej lub autofikcji, do wyboru dla studenta. Praca powinna być odesłana najpóźniej do dnia ostatnich zajęć w semestrze. 2. Czynny i aktywny udział w dyskusji na zajęciach świadczący o znajomości zadanych lektur, filmów oraz innych tekstów. 3. Zreferowanie wybranego zagadnienia dotyczącego sposobów pisania lub/i obrazowania autobiograficznego lub autofikcyjnego. Dopuszczalne dwie nieobecności, każdą następną nieobecność należy zaliczyć, omawiając na zajęciach lektury wskazane przez prowadzącego. Pięć nieobecności powoduje brak możliwości zaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.