Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium francuskie: Autobiografia i autofikcja we francuskojęzycznej literaturze i filmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS2-K-FR-2-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium francuskie: Autobiografia i autofikcja we francuskojęzycznej literaturze i filmie
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty dla I roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Przedmioty dla II roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Przedmioty: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Kurs przeznaczony jest dla studentów znających język francuski w stopniu zaawansowanym.

Szczególne zainteresowanie kulturą francuską i frankofońską oraz zagadnieniem autobiografii i autofikcji.


Skrócony opis:

Autobiografia i autofikcja we francuskojęzycznej literaturze i filmie XX i XXI wieku. Autobiografia i autofikcja jako sposób mówienia o sobie i o świecie. Współczesna proza francuska, analiza tekstu literackiego, twórcze pisanie

Autobiography and autofiction in French-language film and cinema.

L’autobiographie et l’autofiction dans la littérature et le cinéma francophones.

Pełny opis:

Kurs przeznaczony jest dla studentów znających język francuski w stopniu zaawansowanym.

Zajęcia poświęcone są analizie zaproponowanych lektur z wykorzystaniem narzędzi interpretacyjnych oraz na praktyce literackiej. Spotkania poświęcone dyskusjom na temat omawianych tekstów i obejrzanych filmów mają być inspiracją i zachętą dla własnej twórczości.

Kurs ma na celu rozwinięcie umiejętności czytania, pisania i mówienia w języku francuskim oraz zapoznanie z wybranymi nurtami współczesnych francuskojęzycznych prozy oraz filmu.

tematy:

1) Perspektywa dziecka

2) Perspektywa ocalałego

3) Perspektywa emigranta

4) Perspektywa “dziecięcia dwudziestego wieku”

Literatura:

Serge Doubrovsky, Fils

Philippe Lejeune, Pacte autobiographique

Philippe Gasparini, Est-il je, du roman autobiographique à l’autofiction

Philippe Gasparini, La tentation autobiographique de l’Antiquité à la Renaissance

Philippe Gasparini, Poétiques du „je”

Claudia Groneman Les enjeux de l'autobiographie dans les littératures de langue française

Martina Wgner-Egelhaaf, Handbook of Autobiography/ Autofiction

David Bélanger, « L’autofiction contestée : le romancier fictif et l’autarcie littéraire », Voix et Images, vol. XL, no 3, 2015, p. 115-130.

DARRIEUSSECQ, Marie Darriessecq, « L’autofiction, un genre pas sérieux », Poétique, nº 107, septembre 1996, p. 369-380.

Hélène Jaccomard Lecteur et lecture dans l’autobiographie française contemporaine : Violette Leduc, Françoise d’Eaubonne, Serge Doubrovsky, Marguerite Yourcenar, Genève, Droz, 1993

Rémi Fontanel „De l’auteur à l’autofiction Le cinéma à l’épreuve du « Je »” in Ecrans, 2016-2 nr 6

Lektury:

Patrick Modiano, Un pedigree

Georges Perec, W ou le souvenir d’enfance

Romain Gary, La promesse de l’aube

Frédéric Beigbeder, Un roman français

Camara Laye, L’enfant noir

Marguerite Duras, L’Amant

Filmy:

Les 400 coups, François Truffaut

Au revoir, les enfants, Louis Malle

Les garçons et Guillaume à table, Guillaume Galienne

La chose publique, Mathieu Amalric

Qu’Allah bénisse la France, Abd Al Malik

L’Amant, Jean-Jacques Annaud

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student:

Wiedza

- ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat autobiografii i autofikcji z punktu widzenia literatury i filmu K_W04

- ma pogłębioną wiedzę o języku jako o podstawowej ekspresji i środku przekazu kultury, odzwierciedlającym najważniejsze procesy

historyczne i kulturowe K_W04, K_W06

- posiada w pogłebionym stopniu znajomość metod analizy tekstów literackiche K_W07

Umiejętności:

- potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty literackie i filmy (po francusku) uwzględniając techniki pisania i mówienia o sobie.

K_U02

- potrafi przygotować prace pisemne typu: krótkie opowiadanie, artykuł, esej w języku francuskim K_U01, K_U03 K_K01

Kompetencje społeczne:

- uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych K_K03, K_K05

Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:

Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu:

K_W04, K_W06, K_W07

- temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza.

- powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych.

- zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych.

Umiejętności: absolwent potrafi:

K_U01, K_U02, K_U03,

- samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.

- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym.

- przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji). Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców.

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

K_K01, K_K03, K_K05

- krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.

- poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego.

- uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Zagadnienia teoretyczne sprawdzane będą w formie ustnej, prace pisemne będą analizowane i opatrywane komentarzem głównie pod

kątem stylu.

Zaliczenie przedmiotu podlega trzem kryteriom:

1. Praca zaliczeniowa, która ma być próbką własnego tekstu literackiego o długości 4-6 stron (odstępy 1,5, czcionka 12) w konwencji

prozy autobiograficznej lub autofikcji, do wyboru dla studenta. Praca powinna być odesłana najpóźniej do dnia ostatnich zajęć w

semestrze.

2. Czynny i aktywny udział w dyskusji na zajęciach świadczący o znajomości zadanych lektur, filmów oraz innych tekstów.

3. Zreferowanie wybranego zagadnienia dotyczącego sposobów pisania lub/i obrazowania autobiograficznego lub autofikcyjnego.

Dopuszczalne dwie nieobecności, każdą następną nieobecność należy zaliczyć, omawiając na zajęciach lektury wskazane przez

prowadzącego.

Pięć nieobecności powoduje brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)