Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium hiszpańskie: Współczesna Hiszpania. Polityka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS2-K-HIS2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium hiszpańskie: Współczesna Hiszpania. Polityka
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty dla I roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Przedmioty dla II roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Przedmioty: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie wystarczającym do samodzielnej lektury tekstów w języku hiszpańskim.

Skrócony opis:

Osiągnięcie wysokiego poziomu języka hiszpańskiego w mowie i jednoczesne zdobycie szerokiej wiedzy w zakresie najważniejszych problemów współczesnej Hiszpanii w dziedzinie polityki.

Pełny opis:

Na tych zajęciach poświęconych współczesnej Hiszpanii analizowane będą niektóre z najistotniejszych tematów z punktu widzenia polityki. Wybrane do komentowania na zajęciach teksty zostały tak wyselekcjonowane, by pokazać studentom możliwie różne punkty widzenia na współczesną Hiszpanię w tej dziedzinie.

Tematy:

Temat 1: Gibraltar i Sahara

Temat 2: Monarchia czy republika?

Temat 3: Ruchy separatystyczne a regionalizm w Hiszpanii

Temat 4: Nacjonalizm kataloński

Temat 5: Nacjonalizm baskijski

Temat 6: Debata na temat narodu hiszpańskiego

Na początku każdego tematu rozdawany jest materiał, który używany będzie podczas zajęć. Po wprowadzeniu, student dokonuje indywidualnej lektury tekstów, które następnie komentowane są na zajęciach. Lektury ukazują zawsze szerokie spektrum opinii w celu ułatwienia dyskusji. Zostaną również zaprezentowane filmy związane ze studiowanymi tematami.

Literatura:

Literatura zostanie podana każdorazowo przez zajęciami. Zostaną zaprezentowane filmy związane ze studiowanymi tematami.

Literatura uzupełniająca:

Aramburu, Fernando. Patria, Barcelona, 2018 (varias ediciones)

Arana, Sabino. Antología de Sabino Arana. Textos escogidos del fundador del nacionalismo vasco, San Sebastián, 1999.

Arteta, Iñaki (director). 1980. España bajo el terror de ETA, 2014.

Carrascal, José María. La batalla de Gibraltar. Cómo se ganó, cómo se perdió, Madrid, 2012.

Constitución Española, Madrid, 1978 (Título preliminar; Título II y Título VIII).

Laínz, Jesús. España contra Cataluña. Historia de un fraude, Madrid, 2014.

Leguina, Joaquín. Los 10 mitos del nacionalismo catalán, Barcelona, 2014.

Longoria, Álvaro (director). Hijos de las nubes, la última colonia, 2012.

Jiménez Sánchez, Carolina. El conflicto del Sáhara Occidental. El papel del Frente Polisario, Valencia, 2021.

Zarzalejos, José María. Felipe VI. Un rey en la adversidad, Barcelona, 2021.

Równiez artykuły prasowe z głównych hiszpańskich gazet: „ABC”, „El Mundo” albo „El País”.

Efekty uczenia się:

Celem zajęć jest osiągnięcie przez studentów odpowiedniego poziomu posługiwania się językiem hiszpańskim w mowie i piśmie w tematyce dotyczącej szeroko pojętej historii i współczesności Hiszpanii w dziedzinie polityki.

Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student osiąga efekty przedmiotowe:

w zakresie wiedzy:

zna scenę polityczną współczesnej Hiszpanii oraz uwarunkowania jej funkcjonowania (dot. K_W03).

posiada pogłębioną wiedzę na temat szkół badania polityki współczesnej Hiszpanii (dot. K_W03).

posiada pogłębioną wiedzę na temat kultury, w tym kultury politycznej, oraz języka hiszpańskiego, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultury hiszpańskiej, w tym kultury politycznej (dot. K_W04).

zna powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą, w tym kulturą polityczną współczesnej Hiszpanii (dot. K_W06).

nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych dotyczących współczesnej Hiszpanii (dot. K_W06).

zna zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych (historia, nauki polityczne) (dot. K_W07).

w zakresie umiejętności:

potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze w odniesieniu do polityki współczesnej Hiszpanii, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne (dot. K_U01).

potrafi prezentować wybrane zagadnienia w ramach dyskusji oraz swobodnie komunikować się na temat polityki współczesnej Hiszpanii (dot. K_U02).

w zakresie kompetencji społecznych:

jest gotów do samodzielnej i krytycznej analizy oraz interpretacji tekstów oraz dzieł audiowizualnych dotyczących polityki współczesnej Hiszpanii z uwzględnieniem ich kontekstu kulturowego i historycznego (dot. K_K01)

rozumie potrzebę wykorzystywania wiedzy na temat polityki współczesnej Hiszpanii w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych (dot. K_K01).

jest gotów do zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury na przykładzie kultury hiszpańskiej (dot. K_K02).

jest gotów do uczestnictwa w dyskusji na temat współczesnej polityki Hiszpanii; szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (dot. K_K05).

Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:

Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu:

K_W03, K_W04, K_W06, K_W07

- zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.

- temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza.

- powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych.

- zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych.

Umiejętności: absolwent potrafi:

K_U01, K_U02

- samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.

- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym.

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

K_K01, K_K05

- krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.

- uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach;

Liczba dopuszczalnych nieobecności: dwie;

Trzecią i czwartą nieobecność należy zaliczyć indywidualnie.

Pięć nieobecności powoduje brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)