Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium główne: Dziedzictwo historyczne, kultura i polityka Hiszpanii oraz jej związki z Polską

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS2-SEM-MG-DHH
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium główne: Dziedzictwo historyczne, kultura i polityka Hiszpanii oraz jej związki z Polską
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty dla I roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Przedmioty dla II roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Przedmioty: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie wystarczającym do samodzielnej lektury tekstów w tym języku.

Skrócony opis:

Seminarium w języku hiszpańskim poświęcone dziedzictwu historycznemu, kulturze i polityce Hiszpanii oraz jej związkom z Polską. Umożliwia zdobycie szerokiej wiedzy na ten temat oraz osiągnięcie wysokiego poziomu języka hiszpańskiego.

Pełny opis:

Prowadzone w języku hiszpańskim seminarium poświęcone jest dziedzictwu historycznemu, kulturze i polityce Hiszpanii oraz jej związkom z Polską. Umożliwia zdobycie szerokiej wiedzy na ten temat oraz osiągnięcie wysokiego poziomu języka hiszpańskiego. W ramach seminarium przeanalizowane zostaną wybrane, najistotniejsze zagadnienia związane z historią, kulturą i polityką Hiszpanii w ramach dwóch bloków tematycznych, dotyczących: hiszpańskiej „czarnej legendy”, w tym inkwizycji, walki z Anglią, odkrycia, podboju i kolonizacji Ameryki, a także Hiszpanii oraz jej deklarowanej i rzeczywistej roli w obronie chrześcijaństwa. W ramach trzeciego bloku szczególna uwaga zostanie poświęcona masowemu udziałowi Polaków w hiszpańskiej Wojnie o Niepodległość w latach 1808-1813. Poddane zostaną analizie porównawczej źródła polskie i hiszpańskie na temat ważnych z punktu widzenia historii obu krajów epizodów, takich jak szarża pod Somosierrą i oblężenia Saragossy, a także ech tych wydarzeń w literaturze i kinematografii („Popioły” Stefana Żeromskiego oraz ich ekranizacja w reżyserii Andrzeja Wajdy), jak również inne interesujące elementy obecności w Hiszpanii szwoleżerów Gwardii Cesarskiej, Legii Nadwiślańskiej, Pułku Lansjerów Nadwiślańskich oraz Dywizji Księstwa Warszawskiego.

Blok tematyczny 1

Hiszpańska „czarna legenda”: inkwizycja hiszpańska; Filip II Habsburg; Krzysztof Kolumb; hiszpański podbój Ameryki i konkwistadorzy; debata na temat kolonizacji Ameryki Hiszpańskiej.

Blok tematyczny 2

Hiszpania i obrona chrześcijaństwa: Karol V Habsburg, ostatni krzyżowiec; bitwa pod Lepanto (1571); wypędzenie morysków (1609); „tercios viejos” – konflikt w Niderlandach.

Blok tematyczny 3

Polacy w Hiszpanii w latach 1808–1813: 1. Pułk Szwoleżerów-Lansjerów Gwardii Cesarskiej, m.in. Powstanie 2 Maja, szarża pod Somosierrą; Legia Nadwiślańska, m.in. oblężenia Saragossy; Pułk Lansjerów Nadwiślańskich, m.in. bitwa pod Albuerą; Dywizja Księstwa Warszawskiego, m.in. obrona Fuengiroli).

Literatura:

Najważniejsze pozycje:

ALVAR EZQUERRA. Alfredo. Juan Sebastián Elcano (1476?-1526), Madrid 2016.

CÉSPEDES DEL CASTILLO, Guillermo. América Hispánica (1492-1898), Madrid 2009.

DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio. Historia de los moriscos. Vida y tragedia de una minoría, Madrid 1993.

FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel. Felipe II y su tiempo, Barcelona 2014.

FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel. Isabel la Católica, Madrid 2003.

JUDERÍAS, Julián. La leyenda negra. Estudios acerca del concepto de España en el extranjero, Madrid 1974.

KAMEN, Henry. El gran duque de Alba, Madrid 2004.

MARTÍNEZ MONTES, Luis Francisco. España, una historia global, Madrid 2018.

ROCA BAREA, María Elvira. Imperiofobia y Leyenda negra. Roma, Rusia, Estados Unidos y el Imperio Español, Madrid 2019.

Anonim, Saragossa w roku 1809. Wyjątek z niedrukowanych dotąd pamiętników;

Anonim, Wąwóz Sommo-Sierra, wyjątek z opowiadania majora;

BRANDT, Henryk, Moja służba w Legii Nadwiślańskiej. Wspomnienia z Hiszpanii oraz Rosji 1807-1812;

DOBIECKI, Wojciech Józef. Wspomnienia wojskowe;

ŁUBIEŃSKI, Roger. Generał Tomasz Pomian hrabia Łubieński;

ŁUBIEŃSKI, Tomasz. Krótki opis bitwy pod Somo-Sierrą, przez Tomasza Łubieńskiego, podówczas podpułkownika w pułku lekkokonnym gwardii;

MŁOKOSIEWICZ, Franciszek. Wspomnienie z wojny hiszpańskiej r. 1810;

MROZIŃSKI, Józef. Oblężenie i obrona Saragossy w latach 1808 i 1809, ze względem szczególniejszym na czynności korpusu polskiego;

NIEGOLEWSKI, Andrzej. Somosierra;

Pamiętniki Józefa Rudnickiego od r. 1806 do 1815;

Pamiętniki moje w Hiszpanii przez Kajetana Wojciechowskiego;

Pamiętniki Wincentego Płaczkowskiego, porucznika dawnéj gwardyi cesarsko-francuzkiéj. Spisane w roku 1845;

Pamiętniki z wojny hiszpańskiéj (1808-1814) Stanisława B[r]oekera, b. oficera b. legionów francuzko-polskich;

SUŁKOWSKI, Antoni Paweł. Listy do żony z wojen napoleońskich;

Wspomnienia o pułku lekkokonnym polskim Gwardyi Napoleona I, przez cały czas od zawiązania pułku w r. 1807, aż do końca w roku 1814, przez Józefa Załuskiego, byłego jenerała brygady w głównym sztabie wojska polskiego, niegdyś oficera i szefa szwadronu rzeczonej gwardyi cesarza Francuzów.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student osiąga efekty przedmiotowe:

w zakresie wiedzy:

ma pogłębioną wiedzą na temat obecności kultury grecko-rzymskiej w Hiszpanii oraz świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w ich kulturze (dot. K_W01).

rozumie wagę zachowania dziedzictwa kulturowego Europy, w tym Hiszpanii (dot. K_W01).

zna główne trendy rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa i badań recepcji kultury antycznej w odniesieniu do współczesnej Hiszpanii, związane z nimi współczesne metodologie i terminologie oraz najnowsze wyniki badań (dot. K_W02).

posiada poszerzoną wiedzę na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską, dostrzega ich historyczne uwarunkowania (dot. K_W02).

posiada pogłębioną wiedzę na temat szkół badania dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską (dot. K_W03).

zna i rozumie główne zjawiska życia kulturalnego oraz zasady funkcjonowania instytucji kultury, w tym kultury politycznej, w Hiszpanii (dot. K_W05).

ma uporządkowaną wiedzę na temat ewolucji życia kulturalnego w Hiszpanii (dot. K_W05).

zna powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą, w tym dziedzictwem historycznym, kulturą i polityką Hiszpanii oraz jej związkami z Polską (dot. K_W06).

nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych dotyczących Hiszpanii (dot. K_W06).

w zakresie umiejętności:

potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze w odniesieniu do dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne (dot. K_U01).

potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację zjawisk kultury dotyczących dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską oraz dokonać ich oceny, uwzględniając ich znaczenie, a także oddziaływanie w procesach historycznych i kulturowych (dot. K_U02).

potrafi prezentować wybrane zagadnienia w ramach dyskusji na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską oraz swobodnie komunikować się w obrębie tematyki kursu (dot. K_U02).

potrafi przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską (dot. K_U03).

potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską (dot. K_U03).

potrafi zaplanować i zorganizować pracę grupową / zespołową na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską oraz wziąć w niej udział w różnych rolach (dot. K_U04).

potrafi zaplanować i zrealizować proces własnego rozwoju poprzez zdobycie umiejętności samodzielnej analizy wysłuchanej prezentacji albo przeczytanego tekstu w języku hiszpańskim poziomie B2+ (dot. K_U05).

w zakresie kompetencji społecznych:

jest gotów do samodzielnej i krytycznej analizy oraz interpretacji tekstów oraz dzieł audiowizualnych dotyczących dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską z uwzględnieniem ich kontekstu kulturowego i historycznego (dot. K_K01)

rozumie potrzebę wykorzystywania wiedzy na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych (dot. K_K01).

jest gotów do poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego dotyczącego dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską (dot. K_K03).

jest gotów do świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form (dot. K_K04).

jest gotów do uczestniczenia w dyskusji na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz jej związków z Polską; szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (dot. K_K05).

Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:

Zna i rozumie

K_W01 tematy obecności kultury grecko-rzymskiej w kulturach późniejszych epok i współczesności.

K_W02 główne tendencje rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa i badań recepcji kultury antycznej oraz związane z nimi współczesne metodologie i terminologie.

KW_03 pogłębione metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.

KW_05 główne zjawiska życia kulturalnego oraz zasady funkcjonowania instytucji kultury w Polsce i wybranym regionie, ze szczególnym uwzględnieniem własności intelektualnej.

K_W06 powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych.

Potrafi

K_U01 samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.

K_U02 przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno[1]kulturowym.

K_U03 przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji). Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców.

K_U04 zaplanować i zorganizować pracę grupową ( określenie celów, etapów, ról, dobór metod). Potrafi wziąć udział w pracy zespołowej w różnych rolach.

K_U05 zaplanować i realizować proces własnego rozwoju i uczenia się oraz ukierunkowywać proces uczenia się innych poprzez planowanie pracy zespołowej.

Jest gotów do

K_K01 krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.

K_K03 poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego.

K_K04 świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form.

K_K05 uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach; liczba dopuszczalnych nieobecności – 2.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)