Bioetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-WYK22-AZ-AL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioetyka |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą, metodami i zagadnieniami współczesnej bioetyki, a w szczególności tych obszarów bioetyki, które dotyczą zwierząt. Zajęcia stawiają sobie za cel dostarczenie studentom wiedzy na temat interdyscyplinarnej natury bioetyki, jej miejsca w systemie nauk oraz jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. Poruszone zostaną takie zagadnienia będące przedmiotem aktualnych debat jak m. in. wykorzystanie zwierząt w transplantologii (przeszczepianie zwierzęcych organów ludziom, przyczepianie organów jednego zwierzęcia innemu), eutanazja zwierząt, uprzemysłowienie hodowli zwierząt, zwierzęta w inżynierii genetycznej, sterylizacja i rozmnażanie zwierząt, problem ras. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą, metodami i zagadnieniami współczesnej bioetyki, a w szczególności tych obszarów bioetyki, które dotyczą zwierząt. Zajęcia stawiają sobie za cel dostarczenie studentom wiedzy na temat interdyscyplinarnej natury bioetyki, jej miejsca w systemie nauk oraz jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. Poruszone zostaną zagadnienia będące przedmiotem aktualnych debat w ramach tej dyscypliny w oparciu o aktualną literaturę przedmiotu. Kurs obejmuje następujące tematy: Zarys etyki jako dyscypliny; Etyka cnoty, a stosunek człowieka do zwierząt; Deontologia a obrona praw zwierząt; Konsekwencjalizm a zwierzęta; Starożytne źródła bioetyki i narodziny współczesnej bioetyki; Status naukowy bioetyki; Modele i obszary zainteresowań bioetyki; Metody bioetyki; Bioetyka a weterynaria; Eutanazja; Bioetyka a prawo; Hodowle przemysłowe; Spór o status moralny; Inżynieria genetyczna; Teorie zdrowia i choroby zwierząt; Sterylizacja; Etyka transplantacji a zwierzęta; Wartość a jakość życia (zwierząt ludzkich i pozaludzkich); Rasy zwierząt a etyka. Część wykładowa wprowadzi konieczny aparat pojęciowy i teoretyczny, a część konwersatoryjna wypełni go przykładami pochodzącymi ze współczesnych animal studies. |
Literatura: |
Literatura WSTĘPNA lista lektur: • Bioetyka, red.: Joanna Różyńska i Weronika Chańska, Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2013 • Łuków, P., "Non-adjectival bioethics." Ethics, Medicine and Public Health 3, no. 4 (2017/10/01/ 2017): 401-09. • Chyrowicz, B., „Metody bioetyki”, w: Bioetyka, red. J. Różyńska, W. Chańska, Wolters Kluwer, Warszawa 2013, s. 32–46. • Jahr, F., "Bio-ethics (Bio-ethik. Eine Umschau über die ethischen Beziehungen des Menschen zu Tier und Pflanze), 1927." Translated by Irene M. Miller i Hans- Martin Sass. w: Essays in bioethics and ethics 1927 - 1947, red.: H.M. Sass: Zentrum für Medizinische Ethik, 2011: 2-4. • Potter, V R., "Bioethics, the science of survival." Perspectives in Biology and Medicine 14 (1970): 127-53. • Tyburski, W., "Powstanie i rozwój filozofii ekologicznej." Problemy Ekorozwoju 1, no. 1: 7-15 - Gbadegesin S., Bioethics and Cultural Diversity, in: Kuhse H., Singer P. (eds.), A Companion to Bioethics, Blackwell Publishing 2001: 24-31. • Van Der Burg W., Law and Bioethics, in: Kuhse H., Singer P. (eds.), A Companion to Bioethics, Blackwell Publishing 2001: 49-57. • Brody B., Religion and Bioethics, in: Kuhse H., Singer P. (eds.), A Companion to Bioethics, Blackwell Publishing 2001: 41-8. • Ben Mepham (2008): Bioetyka. Wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych. Tłum: Ewa Bartnik, Paweł Golik, Joanna Klimczuk. Warszawa: PWN. • Peter Singer (2004): Wyzwolenie zwierząt. Tłum: Anna Alichniewicz, Anna Szczęsna. Warszawa: PIW. • Bezpieczne czy zniewolone? Szkice o zwierzętach, Hanna Mamzer, Agnieszka Żok (red.), Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram, 2019. • W obronie zwierząt, Peter Singer(red.), Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2011. • Tom Regan, Prawa i krzywda zwierząt [tyt. oryg. Animal Rights and Human Wrongs], tłum. Zygmunt Nierada, Etyka 1980, 18, p. 87–118. • Peter Singer, Zwierzęta i ludzie jako istoty równe sobie, „Etyka” 1980 nr 18, s. 49-61. • Tom Regan, The Case for Animal Rights, w: Ethics in Practice, s. 140-46. • Gary L. Francione, Mission Statement, Animal Rights: The Abolitionist Approach, https://www.abolitionistapproach.com/about/mission- statement • Gary L. Francione, The Six Principles of the Abolitionist Approach to Animal Rights, https://www.abolitionistapproach.com/about/the-six- principles-of-the-abolitionist-approach-to-animal-rights |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Nabyta wiedza: Student/ka: ma pogłębioną wiedzę o podstawach oraz narodzinach i genezie bioetyki; ma szeroką i pogłębioną wiedzę o miejscu bioetyki w systemie nauk oraz jej powiązaniach z innymi obszarami i dziedzinami wiedzy oraz praktyki społecznej; ma wiedzę o interdyscyplinarnej i połowicznej naturze bioetyki oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; zna fundamentalne pojęcia i problemy z zakresu bioetyki; dogłębnie rozumie rolę bioetyki w praktyce i rozwoju biologii i medycyny weterynaryjnej. ma pogłębioną wiedzę o etycznych aspektach relacji między człowiekiem a zwierzętami pozaludzkimi; ma pogłębioną wiedzę o teoriach etycznych szczególnie istotnych z perspektywy bioetyki zwierząt pozaludzkich; ma ma szeroką i pogłębioną wiedzę o etycznych aspektach udomowienia i hodowli zwierząt pozaludzkich; dogłębnie rozumie rolę argumentacji w debatach bioetycznych dotyczących sytuacji zwierząt pozaludzkich. Nabyte umiejętności: Student/ka: krytycznie analizuje teksty z zakresu tematyki wykładu i konwersatorium oraz poglądy i argumenty innych autorów, w tym uczestników zajęć; prawidłowo identyfikuje, interpretuje i analizuje problemy i konflikty etyczne, jakie rodzi rozwój biologii, animalstudiesi medycyny weterynaryjnej; merytorycznie i poprawnie argumentuje, dobiera i konstruuje zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułuje odpowiedzi na krytykę. Nabyte kompetencje społeczne: Student/ka: posiada zaawansowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych związanych z tematyką konwersatorium; docenia wartość dyskusji; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; wykazuje otwartość i gotowość do zmiany opinii w świetle nowych danych i argumentów; docenia znaczenia refleksji etycznej dla rozwoju cywilizacji europejskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.