Ewolucja biologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-WYK3-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Ewolucja biologiczna |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Biologia na poziomie licealnym – poziom podstawowy. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów nie specjalizujących się w dziedzinie nauk biologicznych z teorią ewolucji i historią życia na Ziemi. Poruszane też będą zaganienia związane z odbiorem społecznym teorii ewolucji i jej krytyką. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawić podstawy współczesnego ewolucjonizmu w ujęciu dostępnym dla osób bez specjalistycznego przygotowania w dziedzinie biologii. Uzupełnieniem wykładu będzie lista samodzielnych lektur, które dyskutowane będą na kolejnych zajęciach. Tematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia: • podstawowe pojęcia: próba zdefiniowania terminu „życie”, pojęcie metabolizmu, informacji genetycznej i jej replikacji oraz ekspresji • znaczenie pojęcia „ewolucja” w naukach biologicznych na tle potocznych znaczeń tego słowa • historia poglądów na pochodzenie i ewolucję życia od starożytności do Darwina • podstawy teorii ewolucji Darwina, historia jej powstania i wczesnej recepcji • metody badania ewolucji i dowody wspierające teorię ewolucji • współczesny ewolucjonizm jako kontynuacja teorii Darwina (syntetyczna teoria ewolucji, ewolucja molekularna) • zagadnienie powstania życia (biogenezy) • przegląd dziejów ewolucji życia na Ziemi • ewolucja człowieka i przyszłość naszego gatunku • znaczenie ewolucji dla nauk przyrodniczych: ewolucja jako przedmiot badań i jako narzędzie badawcze, ekologia w biologii molekularnej, ekologia ewolucyjna, medycyna ewolucyjna, psychologia ewolucyjna • percepcja teorii ewolucji w społeczeństwie – spór ewolucjonizmu z kreacjonizmem (historia i nurty współczesne), stosunek różnych religii do teorii ewolucji, najczęstsze błędy i nieporozumienia w odbiorze teorii ewolucji. Ewolucja biologiczna w kulturze. |
Literatura: |
Richard Dawkins „Najwspanialsze widowisko świata. Świadectwa ewolucji” i „Samolubny gen” (fragmenty) Jerry A. Coyne „Ewolucja jest faktem” |
Efekty uczenia się: |
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze) Egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.