Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analizy metafizyczne: stopnie i rodzaje esencjalizmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-AME21-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analizy metafizyczne: stopnie i rodzaje esencjalizmu
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Seminarium skierowane jest przede wszystkim do studentów starszych lat oraz doktorantów, którzy przejawiają szczere zainteresowanie zagadnieniami metafizycznymi w obrębie filozofii analitycznej. Od uczestników oczekuje się co najmniej biernej znajomości języka angielskiego oraz podstawowej wiedzy z zakresu ontologii.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie różnych odmian esencjalizmu filozoficznego, ze szczególnym uwzględnieniem esencjalizmu metafizycznego.

Pełny opis:

Przedmiotem rekonstrukcji i analiz podczas zajęć będą różne formy i stopnie esencjalizmu filozoficznego. Wśród omawianych zagadnień i stanowisk znajdą się: (i) przejawy esencjalizmu dziedzinowego: metafizycznego, metodologicznego, moralnego i estetycznego; (ii) trywialny i minimalny esencjalizm metafizyczny; (iii) esencjalizm neoarystotelesowki (rodzajowy); (iv) haecceityzm, postulujący istnienie istot jednostkowych (A. Plantinga, G.S. Rosenkrantz); (v) tzw. esencjalim pochodzenia (S. Kripke); (vi) esencjalizm mereologiczny (R.M. Chisholm); (vii) esencjalizm dyspozycyjny (G. Molnar, S. Mumford, A. Bird); (viii) esencjalizm naukowy (B. Ellis, A. Bird). Rekonstrukcja i analiza wymienionych stanowisk będzie obejmowała: (a) identyfikację głównych racji przemawiających za poszczególnymi stanowiskami, (b) eksplikację fundamentalnych pojęć wykorzystywanych na ich gruncie, (c) analizę argumentacyjną zasadniczych rozumowań w toczonych dyskusjach; (d) analizę zarzutów i kontrprzykładów; (e) identyfikację i rekonstrukcję logicznych konsekwencji poszczególnych stanowisk.

Literatura:

[Uwaga! Precyzyjny spis lektur obowiązkowych zostanie określony na stronie przedmiotu]

(1) Barnes E. (ed.) (2016), Current Controversies in Metaphysics. Routledge.

(2) Bird, A. (2007), Nature’s Metaphysics: Laws and Properties, Oxford/New York: Oxford University Press.

(3) Bliss R., Miller J.T.M. (eds.) (2021), The Routledge Handbook of Metametaphysics, London/New York: Routledge.

(4) Bueno O., Shalkowski S.A. (2021), The Routledge Handbook of Modality, London/New York: Routledge.

(5) Fine K. (2005), Modality and Tense: Philosophical Papers, Oxford: Oxford University Press.

(6) Loux M. (ed.) (1979), The Possible and the Actual: Readings in the Metaphysics of Modality, Ithaca: Cornell University Press.

(7) Mackie P. (2006), How Things Might Have Been: Individuals, Kinds, and Essential Properties, Oxford: Oxford University Press.

(8) Oderberg D. (2007), Real Essentialism, New York and London: Routledge.

(9) Ellis B. (2001), Scientific Essentialism, Cambridge Studies in Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.

(10) Ellis B. (2002), The Philosophy of Nature, Chesham: Acumen.

(11) Forbes G. (1985), The Metaphysics of Modality, Oxford: Oxford University Press.

(12) Francescotti R. (ed.) (2014), Companion to Intrinsic Properties, Berlin: De Gruyter.

(13) Rosenkrantz G.S. (1993), Haecceity: An Ontological Essay, Dordrecht: Kluwer.

(14) Vetter B. (2015), Potentiality: From Dispositions to Modality, Oxford: Oxford University Press.

(15) Williamson T. (2013), Modal Logic as Metaphysics, Oxford: Oxford University Press.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Student ma usystematyzowaną wiedzę na temat różnych stopni i rodzajów esencjalizmu filozoficznego, w szczególności - na temat odmian esencjalizmu metafizycznego (minimalnego, rodzajowego, pochodzenia, mereologicznego, dyspozycyjnego i naukowego). Dobrze zna i rozumie pojęcia, strategie argumentacyjne i metody badawcze charakterystyczne dla ontologii w wydaniu analitycznym.

Nabyte umiejętności:

Student potrafi samodzielnie interpretować, komentować i konfrontować zagadnienia występujące w tekstach metafizycznych. Potrafi trafnie analizować argumentację filozoficzną, identyfikować składające się na nią założenia i wnioski, ustalać formalne relacje między składnikami filozoficznych rozumowań. Umie oceniać teoretyczną wagę konkurujących ze sobą koncepcji. Jest w stanie samodzielnie tworzyć lub dobierać odpowiednie strategie argumentacyjne, konstruować kontrargumenty i odpowiadać na zarzuty.

Nabyte kompetencje społeczne:

Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności. Rozwija zdolności jasnego, precyzyjnego myślenia. Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić zarówno rzetelność źródeł informacji, z których korzysta, jak i konkluzywność argumentacji, z którą jest konfrontowany.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest wyznaczona zdobyciem odpowiedniej liczby punktów, które uczestnicy uzyskują na podstawie: (i) zamkniętego, pisemnego TESTU ZALICZENIOWEGO, obejmującego swym zakresem przeczytaną i zanalizowaną literaturę (podejście do testu jest opcjonalne); (ii) przedstawienia co najmniej jednego referatu lub koreferatu podczas zajęć; (iii) aktywności; (iv) ewentualnego napisania pracy seminaryjnej.

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności (po ich przekroczeniu student zobowiązany jest do wykonania zleconej pracy pisemnej). Nieobecność w więcej niż 50% spotkań seminaryjnych automatycznie uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)