Analizy metafizyczne: stopnie i rodzaje esencjalizmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-AME21-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analizy metafizyczne: stopnie i rodzaje esencjalizmu |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Seminarium skierowane jest przede wszystkim do studentów starszych lat oraz doktorantów, którzy przejawiają szczere zainteresowanie zagadnieniami metafizycznymi w obrębie filozofii analitycznej. Od uczestników oczekuje się co najmniej biernej znajomości języka angielskiego oraz podstawowej wiedzy z zakresu ontologii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie różnych odmian esencjalizmu filozoficznego, ze szczególnym uwzględnieniem esencjalizmu metafizycznego. |
Pełny opis: |
Przedmiotem rekonstrukcji i analiz podczas zajęć będą różne formy i stopnie esencjalizmu filozoficznego. Wśród omawianych zagadnień i stanowisk znajdą się: (i) przejawy esencjalizmu dziedzinowego: metafizycznego, metodologicznego, moralnego i estetycznego; (ii) trywialny i minimalny esencjalizm metafizyczny; (iii) esencjalizm neoarystotelesowki (rodzajowy); (iv) haecceityzm, postulujący istnienie istot jednostkowych (A. Plantinga, G.S. Rosenkrantz); (v) tzw. esencjalim pochodzenia (S. Kripke); (vi) esencjalizm mereologiczny (R.M. Chisholm); (vii) esencjalizm dyspozycyjny (G. Molnar, S. Mumford, A. Bird); (viii) esencjalizm naukowy (B. Ellis, A. Bird). Rekonstrukcja i analiza wymienionych stanowisk będzie obejmowała: (a) identyfikację głównych racji przemawiających za poszczególnymi stanowiskami, (b) eksplikację fundamentalnych pojęć wykorzystywanych na ich gruncie, (c) analizę argumentacyjną zasadniczych rozumowań w toczonych dyskusjach; (d) analizę zarzutów i kontrprzykładów; (e) identyfikację i rekonstrukcję logicznych konsekwencji poszczególnych stanowisk. |
Literatura: |
[Uwaga! Precyzyjny spis lektur obowiązkowych zostanie określony na stronie przedmiotu] (1) Barnes E. (ed.) (2016), Current Controversies in Metaphysics. Routledge. (2) Bird, A. (2007), Nature’s Metaphysics: Laws and Properties, Oxford/New York: Oxford University Press. (3) Bliss R., Miller J.T.M. (eds.) (2021), The Routledge Handbook of Metametaphysics, London/New York: Routledge. (4) Bueno O., Shalkowski S.A. (2021), The Routledge Handbook of Modality, London/New York: Routledge. (5) Fine K. (2005), Modality and Tense: Philosophical Papers, Oxford: Oxford University Press. (6) Loux M. (ed.) (1979), The Possible and the Actual: Readings in the Metaphysics of Modality, Ithaca: Cornell University Press. (7) Mackie P. (2006), How Things Might Have Been: Individuals, Kinds, and Essential Properties, Oxford: Oxford University Press. (8) Oderberg D. (2007), Real Essentialism, New York and London: Routledge. (9) Ellis B. (2001), Scientific Essentialism, Cambridge Studies in Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press. (10) Ellis B. (2002), The Philosophy of Nature, Chesham: Acumen. (11) Forbes G. (1985), The Metaphysics of Modality, Oxford: Oxford University Press. (12) Francescotti R. (ed.) (2014), Companion to Intrinsic Properties, Berlin: De Gruyter. (13) Rosenkrantz G.S. (1993), Haecceity: An Ontological Essay, Dordrecht: Kluwer. (14) Vetter B. (2015), Potentiality: From Dispositions to Modality, Oxford: Oxford University Press. (15) Williamson T. (2013), Modal Logic as Metaphysics, Oxford: Oxford University Press. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student ma usystematyzowaną wiedzę na temat różnych stopni i rodzajów esencjalizmu filozoficznego, w szczególności - na temat odmian esencjalizmu metafizycznego (minimalnego, rodzajowego, pochodzenia, mereologicznego, dyspozycyjnego i naukowego). Dobrze zna i rozumie pojęcia, strategie argumentacyjne i metody badawcze charakterystyczne dla ontologii w wydaniu analitycznym. Nabyte umiejętności: Student potrafi samodzielnie interpretować, komentować i konfrontować zagadnienia występujące w tekstach metafizycznych. Potrafi trafnie analizować argumentację filozoficzną, identyfikować składające się na nią założenia i wnioski, ustalać formalne relacje między składnikami filozoficznych rozumowań. Umie oceniać teoretyczną wagę konkurujących ze sobą koncepcji. Jest w stanie samodzielnie tworzyć lub dobierać odpowiednie strategie argumentacyjne, konstruować kontrargumenty i odpowiadać na zarzuty. Nabyte kompetencje społeczne: Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności. Rozwija zdolności jasnego, precyzyjnego myślenia. Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić zarówno rzetelność źródeł informacji, z których korzysta, jak i konkluzywność argumentacji, z którą jest konfrontowany. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wyznaczona zdobyciem odpowiedniej liczby punktów, które uczestnicy uzyskują na podstawie: (i) zamkniętego, pisemnego TESTU ZALICZENIOWEGO, obejmującego swym zakresem przeczytaną i zanalizowaną literaturę (podejście do testu jest opcjonalne); (ii) przedstawienia co najmniej jednego referatu lub koreferatu podczas zajęć; (iii) aktywności; (iv) ewentualnego napisania pracy seminaryjnej. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności (po ich przekroczeniu student zobowiązany jest do wykonania zleconej pracy pisemnej). Nieobecność w więcej niż 50% spotkań seminaryjnych automatycznie uniemożliwia uzyskanie zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.